از ملی شدن صنعت نفت تا کودتا علیه دولت مصدق +فیلم

محمد مصدق که پس از ملی شدن صنعت نفت به آمریکایی ها اعتماد کرده بود سرانجام با کودتای آمریکایی-انگلیسی آژاکس در 28 مردادماه دولتش سرنگون شد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مصدق پس از ملی شدن صنعت نفت در 29 اسفند 1329، دو دوره نخست‌وزیر ایران شد. او که به آمریکا اعتماد و حتی شاید ارادت نیز داشت، چند وقت پس از ملی شدن نفت و شروع نخست‌وزیری‌اش، برای حفظ منافع ایران در مقابل کارشکنی‌های انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل رفت و مذاکراتی با مقامات آمریکایی و به ویژه جرج مک‌گی معاون وزیر خارجه آمریکا انجام داد.

مصدق در این مذاکرات از آمریکا خواست، برای حل معضلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های انگلیس، به ایران وام دهند. آمریکایی‌ها هم به او قول دادند که کمکش کنند، اما وقتی مصدق به ایران بازگشت، آمریکا و انگلیس در تبانی با هم زیر قولشان زدند و از اعطای وام خودداری کردند.

این کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا باعث نشد که اعتماد مصدق به آمریکا کم شود و او تا آخر به آنها امیدوار بود. لوی هندرسون نماینده آمریکا در 27 مرداد سال 1328 به تهران آمد و در دیدار با مصدق از وی خواست تا تظاهرات‌ خیابانی را پایان بخشد، زیرا این تظاهرات‌ موجب ناامنی اتباع آمریکایی است و اگر پایان نیابد، آمریکا اتباع خود را خارج و سفارت خود را تعطیل می‌کند. مصدق برای جلب اعتماد آن‌ها، همان شب ممنوعیت تظاهرات در تهران را اعلام کرد.

فردای آن روز یعنی 28 مرداد، با خالی کردن خیابان‌ها توسط مردم، زمینه برای کودتا فراهم شد و تا بعد از ظهر خیابان‌ها به کنترل اوباش و در رأس ‌آن‌ها شعبان جعفری درآمد و آنها به افراد و مراکز وابسته به مصدق حمله کردند. سپس مصدق بازداشت شد و در نهایت عزل وی و نصب سرلشکر فضل‌الله زاهدی از رادیو اعلام شد و زاهدی که در این مدت نزد مأموران آمریکایی پنهان شده بود، از مخفی‌گاه بیرون آمد. به این وسیله، آخرین خیانت آمریکا به مصدق در قالب عملیات کودتای مشترک با انگلیس به نام "آژاکس" رقم خورد.


بیشتر بخوانید: کورتاژ کودتایی که شکست خورد +فیلم و تصاویر


در ادامه ویدئویی از این روند را مشاهده می‌کنید که با صدای مصدق و میراشرافی نماینده مجلس شورای ملی صداگذاری شده است. مصدق در این سخنان، با بی‌توجهی به هشدارهای دلسوزان در خصوص اعتماد به آمریکا، ادعا می‌کند که چون دولت او به مردم متکی است، جای نگرانی نیست.

انتهای پیام/

نتیجه اعتماد مصدق به آمریکایی‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار