دارو‌هایی که مصرف خودسرانه آنها بیمارتان می‌کند

مصرف خوسرانه برخی قرص‌ها به ویژه قرص‌های خواب آور نه تنها از درد نمی‌کاهد بلکه دردی جدیدی را برای مصرف کننده به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استفاده بیش از اندازه از دارو‌های خواب آور قوی می‌تواند زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری آلزایمر شود.

کارشناسان به ویژه مصرف دارو‌های گروه Z و بنزودیازپین (benzodiazepines) را برای بیش از یک ماه توصیه نمی‌کنند، زیرا می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری آلزایمر شود.

هشدار درباره استفاده خودسرانه از دارو‌های خواب آور

آمار‌ها نشان می‌دهند حداقل ۲۶۰ هزار نفر در انگلستان و نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر درآمریکا درماه از دارو‌های خواب آور استفاده می‌کنند.

عملکرد این دارو‌ها برای مبارزه با مشکل بی خوابی و درمان استرس مزمن است ازجمله دیگر دارو‌های مشتق شده از بنزوس می‌توان والیوم و زاناکس را نام برد که مصرف طولانی مدت آن‌ها اعتیاد آور است.


پژوهش درباره ارتباط ابتلا به بیماری آلزایمر با مصرف دارو‌های خواب آور قوی به وسیله دانشگاه فنلاند شرقی (the University of Eastern Finland) انجام شده است و با اثبات این نظریه، جزو عارضه‌های جانبی مصرف این گونه دارو‌ها قرار خواهد گرفت.

هشدار درباره استفاده خودسرانه از دارو‌های خواب آور

محققان در آزمایشی اثر‌های استفاده از داروی بنزودیازپین و دارو‌های خانواده Z بر شیوع ابتلا به بیماری آلزایمر را روی بیش از ۳۵۳۰۰۰ نفر بررسی کرده اند؛ از میان شرکت کنندگان آن دسته که این دارو‌ها را در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ مصرف کرده اند بیشترین میزان مبتلایان به آلزایمر را تشکیل داده اند.


دراین پژوهش سوابق پزشکی هریک از شرکت کنندگان از سال ۱۹۹۵ جمع آوری وارتباط مصرف دارو با ابتلا به آلزایمر بررسی شد.

کارشناسان به پزشکان توصیه می‌کنند از تجویزدارو‌های خواب آور دارای ترکیب بنزودیازپین به بیماران خودداری کنند، مصرف این دارو‌ها همچنین می‌تواند سبب استرس، اضطراب، حملات هراس و حتی توهم درمصرف کننده شود.

بیماری آلزایمر رشد کندی دارد و دربرخی مواقع ۲۰ سال به طول می‌انجامد تا نشانه‌های بیماری مشخص شود، اما تشکیل پروتئین بتا آمیلیوئید به آرامی در مغز وجود دارد.

دارو‌هایی که مصرف خودسرانه آن بیمارتان می‌کند

فردی که دچار بی خوابی و بدخوابی مزمن است باید با مراجعه به پزشک علت اصلی مشکل خود را شناسایی کند، ازجمله دلایل بدخوابی وبی خوابی، استرس واضطراب، هیجان درطول روز، گرما یا سرمای بیش از اندازه هوا، سوء هاضمه به دلیل مصرف مواد غذایی پرچرب و ناسالم، ابتلا به برخی بیماری‌ها و مصرف گروه‌های خاصی از دارو‌ها را می‌توان نام برد.

از دیگر دلیل‌های بدخوابی وبی خوابی،  آلودگی صوتی یا نور موجود در اتاق خواب، استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی دارای صفحه نمایش با نور آبی قبل از خواب، پرخاش و دعوا با اطرافیان درشب، تَب بالا، برهم خوردن ساعت خواب، تشک سفت یا غیراستاندارد واختلال هایی، چون حمله پنیک، هراس از شب و بیماری‌های های روانی است.

هریک از این نشانه‌ها باید به وسیله متخصص مورد بررسی قرارگرفته شود و راهکار درمانی مورد نظر ارائه شود، مصرف دارو‌های خواب آور ساده‌ترین راهکار برای رفع بی خوابی، اما پرعارضه‌ترین شیوه است.

نتیجه‌های این بررسی درمجله (Acta Psychiatrica Scandinavica) منتشر شده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

هشدار درباره استفاده خودسرانه از دارو‌های خواب آور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار