برای آشنایی و بازدید گردشگران از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کمتر شناخته شده، مسیر دسترسی به غار قلعه کرد شهرستان آوج ساماندهی و تجهیز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: غار تاریخی قلعه کرد با قدمتی بیش از چهل میلیون سال در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه «خرقان» در دهستان «حصار» «آبگرم» واقع شدهاست.

حضرتی افزود: با توجه به مشکلاتی که برای بازدید از این جاذبه بکر طبیعی برای گردشگران و بازدید‌کنندگان وجود داشت، امکان سنجی برای محوطه سازی و ایجاد تاسیسات گردشگری در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این پروژه تعریض، تسطیح و زیر سازی جاده، احداث پله سنگی دسترسی از جاده احداثی به دهانه غار، احداث ساختمان بهداشتی– خدماتی به متراژ ۱۱متر مربع شامل سرویس بهداشتی مجزای زنانه و مردانه، نگهبانی، فضای تجاری، احداث باجه فروش بلیط، ساخت پلکان فلزی جهت دسترسی از دهانه به تالار‌های غار و تسطیح زمین جهت احداث پارکینگ با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال در حال اجراست.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، منطقه کوهستانی آوج در جنوب غربی استان قزوین با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بکر و مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، از استعداد‌های نهفته در گردشگری کشور به شمار می‌رود که بسیاری از گردشگران و علاقمندان به تاریخ و طبیعت از وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع موجود در آن بی‌اطلاع هستند.

غار تاریخی قلعه کرد واقع در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آوج قرار دارد، پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه پانزده متری، تالاری به وسعت بیش از یکهزار متر مربع رخ می‌نماید که دارای چکیده‌ها و چکنده‌های فوق العاده زیبا و مسحور کننده است.

رطوبت بالا، نقاشی‌های دیواری- که نشان از انسان زی بودن غار در سال‌های دیرین دارد- و حوضچه‌های آب، ویژگی‌های غار قلعه کرد را افزایش داده است.

قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می‌رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می‌شود و در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۵ با شماره ثبت ۳۸۳ در فهرست میراث ملی طبیعی به ثبت رسید.

انتهای پیام/

مسیر دسترسی به غار قلعه کرد شهرستان آوج ساماندهی و تجهیز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار