سرانه استفاده از اینترنت در ایران چقدر بیشتر از متوسط دنیاست؟

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی از تفاوت فاحش سرانه روزانه مصرف اینترنت ایران نسبت به دنیا خبر داد.

سرانه استفاده از اینترنت در ایران 3 ساعت بیشتر از دنیاست؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در همایش آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی تهدیدها و فرصت‌ها که در پردیس نسیبه صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محورها در موضوع فضای مجازی، سواد رسانه‌ای است که در این زمینه برنامه‌هایی را شورای عالی فضای مجازی در دستور کار قرار داده چرا که در جامعه کمتر به این موضوع توجه شده است.

وی اظهار کرد: باید به این موضوع توجه کنیم که فضای مجازی صرفا یک بستر مَجاز محسوب نمی‌شود بلکه بسیاری از فعالیت‌های ما در دنیای فعلی به این موضوع وابسته است.

خوراکیان با اشاره به اینکه باید نقش فضای مجازی را مرور کرده و با نگاهی آگاهانه آن را به نسل آینده منتقل کنیم، گفت: فضای مجازی در عرصه‌های مختلف نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کند بنابراین نگاه ما به این فضا و حکم‌رانی آن متفاوت است.

دیپلماسی مجازی در دنیا مورد اهمیت است

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: دیپلماسی فضای مجازی یکی از موضوعات مهم در دنیا محسوب می‌شود علاوه بر آن موضوع بهداشت و درمان، کشاورزی، اقتصاد و آموزش هم تحت تأثیر این بستر قرار دارند.

وی نقش اقتصاد را در حوزه فضای مجازی مهم تلقی کرد و گفت: در سال 2016، 5 شرکت برتر دنیا در حوزه فضای مجازی فعالیت داشتند و اکنون موضوع پول مجازی هم مطرح شده است که یکی از دلایل فیلترینگ تلگرام در کشور همین موضوع بود چرا که ممکن بود با استفاده از پول مجازی و کاربردهای تلگرام، اقتصاد با تصمیم ناگهانی قطع این شبکه از سوی صاحبان آن فلج شود.

خوراکیان با اشاره به اینکه بسیاری از بسترهای لازم برای کسب و کار و سرمایه گذاری در فضای مجازی برای ما بسته شده است، اظهار کرد: صاحبان اصلی این قدرت سعی دارند در مواردی که صرفا به عنوان یک کاربرد مصرف کننده ظاهر می‌شویم، دسترسی‌های لازم را برایمان ایجاد کند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال طی کردن مسیرهای توسعه فضای مجازی هستیم، گفت: اکنون در مرحله حرکت از وب 3 به وب 4 یعنی اینترنت اشیاء در حرکت است و تلاش بشر بر این است تا در مسیر حرکت فناوری هوش شناختی بشر را مورد توجه قرار دهد همچنین به سمت هم‌گرایی پلت‌فرم‌ها در حال برنامه ریزی هستیم.

80 درصد بازار اقتصاد دیجیتال در اختیار 15 شرکت برتر دنیاست

وی با بیان اینکه 80 درصد بازار اقتصاد دیجیتال در اختیار 15 شرکت برتر دنیاست، گفت: در حوزه پیام رسان‌ها کل دنیا را فرا گرفته‌اند، آمریکایی‌ها پیشتاز بوده‌اند و پیام رسان واتس اَپ در 109 کشور جزو برترین پیام رسان‌ها محسوب می‌شود.

خوراکیان به ضریب نفوذ بازدیدهای رایانه‌ای در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت: 50 درصد شرکت‌های پر سود بازی‌های رایانه‌ای در اختیار 25 شرکت دنیاست.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه 5 درصد اقتصاد بازی‌های رایانه‌ای را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: فضای مجازی آسیب‌های بسیاری را شامل می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرند چرا که اطلاعات نامناسب؛ تضعیف فکر و اثر منفی بر روح و روان همچنین تشویق به زندگی مجردی را در پی دارد.

وی تصریح کرد: میانگین استفاده در دنیا 4 ساعت و در ایران بیش از 7 ساعت برآورد شده است که باید سبک استفاده از این فضا در کشور مورد توجه قرار گیرد.

خوراکیان با اشاره به اینکه در برخی از کشورهای دنیا توافقنامه‌ای درباره ساعات استفاده از اینترنت وجود دارد، گفت: علاوه بر آن کودکان باید از اینترنت خانواده بهره گیرند که با اینترنت معمولی متفاوت است و دسترسی‌های آن محدود می‌شود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: شناخت ظرفیت‌های فضای مجازی باعث می‌شود تا کودکان و نوجوانان از این فضا استفاده مثبتی داشته باشند و به عنوان ایده پرداز در این زمینه فعالیت کنند؛ درواقع باید آنها را از حالت مصرف کننده به مولد تبدیل کنیم.

کاهش جهانی سن اعتیاد به مواد مخدر

در ادامه مراسم حمیدرضا صرا‌می مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری اظهار کرد: در دنیای امروز با ۴ ویژگی بی ثباتی، غیر قطعی بودن، پیچیدگی و مبهم بودن مواجه هستیم موضوعاتی که مواجهه با آن را آگاه نیستیم به همین دلیل ما را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: در آستانه هزاره سوم و در قرن ۲۱ بشریت با ۳ مؤلفه مهم که شناخت درستی از آن ندارد آماده مواجهه با آن است و استراتژی مواجهه با آن‌ها را ندارد دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از مهمترین واکنش‌ها در قرن ۲۱ تصمیم‌گیری درست است گفت: در حوزه آینده‌شناسی باید شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.

صرامی تصریح کرد: اعتیاد بزرگترین آسیب قرن ۲۱ که تهدیدهای استراتژیک، فرهنگی، سیستماتیک و چند سببی را به دنبال دارد شاهد و اکنون با رشد سرسام آور مصرف مواد که تأثیراتی بر روند جمعیت‌شناسی دارد روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه نرخ شیوع اعتیاد به مواد مخدر در جامعه جهانی رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد گفت: اکنون مواد مخدر NPS در کشور‌های جهان شیوع پیدا کرده است که اغلب دانش آموزان و دانشجویان را در بر می‌گیرد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: بیش از ۲ تا ۳ هزار فروشنده مواد مخدر از طریق شبکه‌های سایبری وجود دارد که جامعه را به سمت استعمال مواد مخدر سوق می‌دهند بر همین اساس سن مصرف در حال کاهش است همچنین جنسیت زنان در استعمال مواد مخدر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر نسبت به چند سال گذشته در جامعه جهانی و بین نوجوانان و جوانان افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: به تدریج الگوی مصرف مواد مخدر روند پیچیده‌ای را طی خواهد کرد و اگر راه‌های پیشگیری را مورد توجه قرار ندهند وضعیت نگران کننده‌ای را تا چندین سال آینده مشاهده می‌کنید.

ضرورت توجه مدارس به توانمند‌سازی معلمان و خودکنترلی‌

صرامی به کارکرد عمیق خانواده برای مقابله با اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اکنون این کارکرد جایگاه خود را از دست داده است و آن را به رسانه و مدارس غیردولتی سپرده تا جایگزین خانواده شوند در حالیکه فرد ۴ هزار و ۳۰۰ ساعت از زندگی را در خانواده می‌گذراند.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری توجه به آموزه‌های مذهبی را در فرآیند خود کنترلی مؤثر دانست و گفت: باید سعی شود در حوزه پیشگیری و توانمندسازی مدیران و معلمان عملکرد بهتری داشته باشیم چراکه یک دلار هزینه برای پیشگیری، ۲۰ دلار از خسارات می‌کاهد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.