معرفی خودرو/

وانت پیکاپ بنزینی دوکابین فوتون را بشناسید

ایران‌خودرو چندسالی هست که پیکاپ چینی را بر روی خط تولید خود برده و در حال عرضه این خودرو است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران‌خودرو چندسالی هست که یک پیکاپ چینی را بر روی خط تولید خود برده و در حال عرضه این خودرو است. این پیکاپ نه‌چندان معروف، فوتون تونلند Foton Tunland نام دارد. به‌تازگی مدل ۲۰۱۷ این خودرو، از سوی کمپانی فوتون معرفی شده و امروز با بررسی فوتون تونلند مدل ۲۰۱۷ با شما همراه هستیم.

فوتون رسما در سال ۱۹۹۶ به‌جمع خودروسازان چین پیوست و مکان قرارگیری این برند در پکن پایتخت چین و شهر چانگ‌پینگ است. فوتون بازاریابی جهانی خود را از سال ۲۰۰۲ آغاز و بعد از مدتی توافق‌نامه همکاری با دایملر امضا کرد. این کمپانی شرقی در حال حاضر مالک شرکت‌های چینی فورلند و بورگ‌وار محسوب می‌شود. همچنین فوتون در سال ۲۰۱۲ آمار فروش ۶۲۰،۰۰۰ دستگاهی را به ثبت رسانده است.

وانت پیکاپ بنزینی دوکابین فوتون را بشناسید

فوتون محصولات خود را علاوه بر آسیا به بازار‌های شلوغ و معتبری مانند استرالیا و آمریکای مرکزی نیز صادر می‌کند که همین احتمال رشد بیشتر این برند چینی را افزایش خواهد داد. فوتون تونلند به‌عنوان یک محصول مقرون‌به‌صرفه وارد بازار شده که مشخصات مناسبی دارد، باتوجه به قیمت عرضه شده، عملکرد خوبی دارد.

در بازار‌های جهانی به‌سختی می‌توان مردم را دعوت به‌خرید یک خودرو چینی مانند تونلند کرد، اما زمانی که بحث قیمت مطرح می‌شود، ناخودآگاه آن‌ها فوتون ۲۰۱۷ را در لیست علاقه‌مندی‌های خود قرار می‌دهند. جالب اینجاست که تونلند در سال ۲۰۱۴ قیمت مشابهی با مدل ۲۰۱۷ داشته و این درحالیست که به‌این خودرو تجهیزات ایمنی جدیدی مانند کنترل پایداری الکترونیکی و کمربند ایمنی پیش‌کشنده جدید افزوده شده است.

اما آیا فوتون به‌حدی خوب است که بتواند گزینه‌های دیگر را در بازاری مانند استرالیا شکست دهد و مشتریان را راضی یه خرید خود کند؟. در هر صورت باید گفت که فوتون در مقایسه بابرخی از رقبای مقرون‌به‌صرفه برخی از تجهیزات ایمنی اساسی را کم دارد و این ممکن است برای این خودرو گران تمام شود. این پیکاپ دوکابین در خود مشخصاتی دارد که شاید خوب باشد، اما بدون شک شما عاشق آن نخواهید شد. مخصوصا زمانی که بحث عدم وجود گیربکس اتوماتیک مطرح می‌شود و شما متوجه می‌شوید این خودرو فقط با گیربکس ۵ سرعته دستی قابل سفارش است. همچنین تونلند جدید فقط با یک پیشرانه عرضه شده که همین می‌تواند تفاوت بین یک برند معتبر جهانی و یک شرکت چینی را نشان دهد.

تونلند ۲۰۱۷ با یک پیشرانه ۲.۸ لیتری توربو دیزل با قدرت ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر عرضه شده است. این پیشرانه نمی‌تواند گزینه جذابی در کلاس خود باشد، اما باید گفت که این خودرو با موتور ۲.۸ لیتری چندان تنبل هم نیست. گیربکس ۵ سرعته دستی اگرچه یک گزینه اجباریست، اما تعویض‌دنده خوبی دارد و شما حتی با وجود لرزش در هنگام تعویض‌دنده از آن لذت خواهید برد. جای خالی گیربکس شش سرعته در شرایط آفرود و بزرگراه‌ها حس می‌شود که می‌توانست خیلی از مشکلات را حل کند، اما فوتون آن را نادیده گرفته و ترجیح داده گزینه ضعیف‌تری را انتخاب کند. وقتی که بحث بزرگراه مطرح می‌شود ناخودآگاه یاد کروزکنترل خواهیم افتاد که تونلند بدترین مدل آن را دارد. ما آن را بر روی سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت تنظیم کردیم، اما سرعت ما بین ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نوسان داشت.

وانت پیکاپ بنزینی دوکابین فوتون را بشناسید

بنابر ادعای فوتون، تونلند ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند، اما نتیجه آزمایش ما کمی متفاوت بود و میزان ۹.۳ لیتری مصرف سوخت به ثبت رسید که باتوجه به شرایط سنجش این تست، این اختلاف خوب و منطقی بود. فرمان‌پذیری این خودرو در شهر خوب است، اما نمی‌توان عملکرد آن را مدرن دانست، هندلینگ تونلند به‌اندازه کافی دقیق بوده و پاسخگویی خوبی دارد.

زمانی که سرعت را افزایش می‌دهیم عملکرد بهتر می‌شود هرچند که گاهی اوقات لرزش‌هایی نیز دارد. در خارج شهر و شرایط آفرود نیز تونلند را بکار گرفتیم تا ببینیم این خودروی چینی ارزان قیمت، سربلند از آزمون خارج می‌شود و یا خیر. اگرچه ارتفاع این خودرو از سطح زمین کم‌تر نسبت به هم کلاس‌های خود است، اما زمانی که حالت ۴ WD را انتخاب کردیم، عملکرد آن به‌حدی خوب و دقیق بود که سایر ضعف‌ها به‌چشم نمی‌آمد. مدل دوکابین ۴×۴ تونلند توانایی حمل ۱۰۲۵ کیلوگرم بار را دارد و زمانی که ما ۷۵۰ کیلوگرم بار بر روی آن قرار دادیم، فوتون بدون هیچ زحمتی از پس آن برآمد. اما باید بدانید که ما در تمام طول آزمایش این خودرو را به‌عنوان یک محصول ارزان قیمت، بررسی کردیم و توقع ما نیز در همان حد بود.

در مسیر‌های ناهموار، تونلند با وجود بار، بدون افت سرعت و تلوتلو خوردن، به مسیر خود ادامه داد. تونلند از لحاظ ایمنی، کمی ضعف دارد و جای خالی ایربگ پرده‌ای سرنشینان جلو و عقب در آن حس می‌شود، این خودرو حتی تجهیزاتی مانند سیستم هشدار نقاط کور و ترمز خودکار را به‌عنوان آپشن اضافی ندارد که در کشور پیشرفته‌ای مانند استرالیا ضعف و کمبود حساب می‌شود. در داخل کابین شما با یک محصول ساده روبرو می‌شوید که حتی قفل مرکزی آن نیز عملکرد خوبی ندارد و خیلی کند است.

جای خالی صفحه‌نمایش لمسی نیز در این خودرو به‌عنوان یک گزینه سرگرمی به‌شدت حس می‌شود. از لحاظ طراحی داخلی، در تونلند هم مانند اکثر خودرو‌های چینی، از بخش چوبی رنگ استفاده شده و فوتون سعی کرده با کمترین عزینه بهترین کابین را در اختیار شما قرار دهد که نظرات درباره این کابین بسیار مختلف بوده است.

از لحاظ فضای داخلی، فوتون تونلند به حدی جا به سرنشینان می‌دهد که آن‌ها در شرایط آفرود نیز دچار مشکل نشوند، اما نمی‌توان این خودرو را جادار نامگذاری کرد. جنس متریال داخلی این خودرو با‌توجه به سایر رقبا خوب بوده و بالاتر از انتظار ما ظاهر شده است. از لحاظ ظاهری فوتون تونلند ۲۰۱۷ تفاوت زیادی نسبت به مدل قبلی نداشته و نمی‌توان تغییرات زیادی را نسبت به گذشته در آن دید. در بخش نمای خارجی، فوتون می‌توانست تغییرات بیشتری را بر روی مدل ۲۰۱۷ اعمال کند و چراغ‌های جدید و بروز را جایگزین مدل قبلی کند و حتی فرم سپر که انتقادات زیادی را متوجه خود کرده بود، می‌توانست تغییر عمده کند. بسیاری معتقدند این خودرو در برخی از قسمت‌ها از خودرو‌های هیلوکس و سوزوکی کپی شده، ولی باید بگوییم که ما اعتقاد داریم تونلند یک پیکاپ چهارچرخ متحرک ارزان قیمت بوده که نسب به مبلغی که پرداخت می‌کنید، امکانات مناسب و معمولی را به شما ارائه می‌کند.

آخرین قیمت خودرو را اینجا ببینید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مشتری ناکان
۱۱:۱۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظرم بسیار بسیار خوش بینانه به یک ارابه ساده با سیستم قدیمی نگاه کردید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا دهقانی
۱۸:۲۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام و عرض ادب خدمت خبرنگاران جوان و ممنون بابت زحمات تون
باید عرض کنم قیمت خودرو اصلا هم پایین نیست
حدود ۴۵۰ میلیون تومان
برای وانت دو کابینی که فقط قد و قواره داره
و
ایمنی کافی نداره
لرزش داره
و ...
مثه همه ی محصولات چینی در ایران گرون محسوب میشه
البته شما خبرنگاران عزیز با محبت و ملایمت به این شرکت و محصولاتش نگاه کردین
شرکتی که تقریبا کلی سرویس از دولت میگیره اما کمتر به فکر مردم خودش و جیب اوناست
به راحتی دوبار در طول یکسال قیمت یک کالای چینی بی مصرف رو بالا میبره ... چرا؟!

با تشکر از باشگاه خبر نگاران جوان
Iran (Islamic Republic of)
احمدطلوعی
۱۹:۵۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
چرا قیمت مشخص نیست آیا تسهیلات نداره
آخرین اخبار