در تیتر امشب مطرح شد؛

قیمت تمام شده بالا مهمترین چالش پیش روی صنعت مبلمان

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان گفت:قیمت تمام شده تولید مبل در کشور خیلی بالاست که رقابت را از تولیدکنندگان می گیرد.

قیمت تمام شده بالا مهمترین چالش پیش روی صنعت مبلمانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان مبلمان در برنامه تیتر امشب در خصوص مشکلات صنعت مبلمان کشور گفت:در کشورهای توسعه یافته اهمیت زیادی به صنعت مبلمان داده می شود و در کشور ما حدود 8.5 درصد اشتغال از این صنعت تامین می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 درصد نیاز کشور به مبلمان از طریق واردات  تامین می شود که قبلا بیشتر بود.

عباسی در باره مشکلات پیش روی تولید کنندگان داخلی گفت:قیمت تمام شده در کشور ما خیلی بالاست که رقابت را از ما می گیرد اما  باوجود این مشکل،  آمار واردات را کم کرده ایم.

این فعال حوزه مبلمان تصریح کرد:ما توانمندی در صادرات داریم اما حمایت لازم از این بخش صورت نمی گیرد،نبود تسهیلات مناسب ، موانع مالیاتی  و عوارض از جمله مشکلات این حوزه است که  در نهایت  سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می شود و  ما نمی توانیم  در این شرایط رقابت کنیم.باید شرایطی فراهم شود که قیمت تمام شده کاهش یابد.

عباسی تاکید کرد:ما اکنون آمادگی برای صادرات داریم اما مشکل اصلی این بخش، مواد اولیه است و یک سری از کارخانجات به همین دلیل تعطیل شده اند چراکه به دلیل فعالیت های دلالان ، قیمت مواد اولیه روز به روز بالا می رود.

بهره گیری از مدل توسعه خوشه ای در صنعت مبل

بر اساس این گزارش مقیمی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در ادامه اظهار داشت: صنعت مبلمان اهمیت ویژه ای در کشورهای پیشرفته داردو یکی از مدل های توسعه ای خوشه ای  است.

وی ادامه داد:توسعه صنعت مبلمان یکی از الزامات اساسی برای کشورهایی است که در این صنعت مزیت دارند.

معاون سازمان صنایع کوچک در خصوص حمایت های دولت از این صنعت گفت:تسهیلات در حوزه مبلمان به مصوبه مجلس مبنی بر توسعه کسب و کارها در مناطق روستایی برمی گردد .
 
وی افزود:در مناطق مرزی این تسهیلات با نرخ 4 درصد و در حریم شهرها و روستاها با نرخ 6 درصد ارائه می شود و شهرهای زیر 300 هزار نفر می توانند با نرخ 10 درصد از تسهیلات استفاده کنند.
 
مقیمی ادامه داد: اما کسانی که در شهرهای بالای ده هزار نفر هستند می توانند از تسهیلات فراگیر استفاده کنند و سازمان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توافق کرده که کمک های فنی اعتباری ارائه شود. در سال 97 با استفاده از تائیدیه بانک مرکزی می توانیم تسهیلات را به صنعتگران اعطا کنیم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با بیان اینکه حمایت های دولت از این بخش تنها به حمایت مالی محدود نمی شود گفت: مدل خوشه ای  برای توسعه این صنعت ارائه شده که یکی از  مدل های اصلی توسعه در دنیا است.

وی ادامه داد: اکنون 25 خوشه  در این صنت در کل کشور شناسایی شده و  5 خوشه در چند استان تکمیل شده است.

مقیمی افزود: در یک خوشه مجموعه  اقدامات از تامین مواد اولیه تا فروش و صادرات  انجام می گیرد و کار برای تولید کننده تسهیل می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:در بعضی خوشه ها ،شهرک های تخصصی ایجاد شده است و همچنین از باب حضور در نمایشگاه های سایر کشورها ،از تولیدکنندگان حمایت می شود.

وی در خصوص مشکل مواد اولیه مورد نیاز صنعت مبلمان  گفت:مهمترین  مشکل این صنعت در بحث ماده اولیه به چوب بر می گردد ؛ما در داخل کشور به دلیل ممنوعیت برداشت چوب از جنگلها با کمبود مواجه هستیم و بنابراین بخش زیادی از این ماده از خارج تامین می شود.

مقیمی افزود: در حال حاضر تعرفه واردات چوب 4 درصد است تا مشکلی در زمینه واردات برای تولیدکنندگان وجود نداشته باشد.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در خصوص ماده اولیه یراق آلات،  تصریح کرد: یک بخش از این ماده اولیه، قابلیت تامین از داخل کشور دارد تنها بحث کیفیت پایین تر مواد داخلی مطرح است که راهکارهایی برای نوسازی و بهسازی ماشین آلات تولید در این بخش ارائه شده است.

وی در خصوص ماده اولیه فوم نیز گفت:این ماده اولیه در برخی استان ها تولید می شود همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور با همکاری کره به ساخت کارخانه اقدام شود اما در مورد واردات مشکلی نداریم.
 
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی درباره پارچه رومبلی نیز تصریح کرد: بزرگترین کارخانه تولید پارچه رومبلی در قرچک راه اندازی شده که با حمایت های دولت قابلیت صادرات را نیز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار