زیبایی غار‌های مازندران از جمله غار هوتو و کمربند، غارنوردان را با دوره‌های مختلف تاریخی آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهشهر یکی از زیباترین شهرستان‌‌های مازندران است که از شمال به خلیج میانکاله، از شرق به شهرستان گلوگاه، از جنوب به دامنه‌ های البرز و شهرستان دامغان و از غرب به شهرستان نکا محدود می‌شود. ‏

این شهرستان خود دارای سه شهر به نام‌ های بهشهر، خلیل شهر و رستمکلا و دو بخش شامل بخش مرکزی با دو دهستان میانکاله و کوهستان و بخش یانه سر با دو دهستان شهدا و عشرستاق است.

یکی از جاذبه‌‌های معروف بهشهر غار‌های هوتو و کمربند است که مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان در روستای شهید آباد (تروجن) شهرستان بهشهر، واقع شدند.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

در غار هوتو آثار باستانی مهمی درباره زندگی انسان‌ های اولیه یافت شده است و ‏۲۳ فروردین سال ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۴۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ‏

‏ غار هوتو در دامنه کوه البرز و رو به دریا و در ابتدای ورودی شهر بهشهر و در فاصله ۵۰ متری جفت خود، غار کمربند قرار گرفته است.

این غار و غار کمربند، باتوجه به کشف اسکلت انسان با قدمت ۷۰ هزار سال معروفیت جهانی دارند.

مهمترین این کشفیات، اسکلت مادر شانزده ساله و نوزاد وی است و ‏غار در حال حاضر دو مدخل در دو ارتفاع مختلف و یک سوراخ تهویه در سقف دارد‏.

بنابر کاوش‌ های واندنبرگ، در این غار سنگ ریزه‌ ها و اسکلت سه انسان کشف شد که ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال قبل (در کتاب تاریخ مازندران باستان ق. م ذکر شده) در این منطقه زندگی می‌کردند.

آنچه در این مکان کشف شده، شامل آثاری از دوران یخچال، عهد آهن، نوسنگی، آغاز پارینه سنگی و اشیایی از سنگ چقماق مربوط به پارینه سنگی است.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

مازندران بهشتی برای غارنوردان

عبدالمطلب شریفی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی مازندران غار‌های طبیعی را از جمله جاذبه‌های گردشگری استان برشمرد و گفت: مازندران بهشتی برای غارنوردان و باستانشنان است و چند غار استان از جمله هوتو، کمربند بهشهر داری شهره جهانی است.

وی برنامه ریزی با ورزش و جوانان و هیئت کوهنوردی را از جمله طرح‌ ها برای رونق طرح‌ های غارنوردی برشمرد و افزود: ثبت و شناسنامه دار کردن غار‌ها از جمله طرح‌ ها است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: بیشتر غار‌های طبیعی مازندران با کمک مردم محلی شناسایی شدند و پای پژوهشگران دیرینه شناسی و متخصصان باستان شناسی به آن‌ ها باز نشده است.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

خانم ابراهیمی یکی از گردشگرانی است که برای تفریح به منطقه بهشهر آمد، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: مازندران با داشتن غار‌های عمیق و شگفت انگیز، بهشتی برای طبیت گردان کشور به شمار می‌‌رود و غار‌های زیبای مازندران از شرق تا غرب استان پراکنده است.

این گردشگر اصفهانی افزود:  ایجاد موزه و سایت در کنار غارها، در استقبال ما گردشگران تاثیر زیادی دارد و امیدواریم مسئولان به آن توجه کنند.

ابراهیمی گفت: شاید خیلی‌ها دریا و جنگل را برای تفریح انتخاب کنند و کمتر کسی به سراغ غار‌ها بیاید، اما من پیشنهاد می‌ کنم برای یک بار هم که شده غارنوردی را هم تجربه کنند.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

وجود بیش از ۱۰۰ نوع غار در مازندران

بیش از ۱۰۰ غار در مازندران وجود دارد که به روی گردشگران آغوش گشودند، غار کمربند و هوتو بهشهر از معروفترین غار‌ها با شهره جهانی در مازندران است و زیستگاه انسان‌ های نخستین پارینه سنگی، میانه سنگی و نوسنگی بودند.

غار کمربند در قسمت غربی شهرستان بهشهر و در حاشیه شرقی روستای شهید آباد واقع شده است که دارای ۱۰ متر طول و ۴ متر عرض بوده و از کف تا سقف پنج متر ارتفاع دارد.

کاوش در این غار ۲۸ لایه ۲۰ سانتی متری شناسایی شده که از نظر گاه‌نگاری تاریخی حد فاصل ۹۵۳۰ ق. م را شامل می‌‌شود و کاوشگری این غار به همراه هوتو در اواخر دهه ۴۰ میلادی توسط هیئت باستان شناسی دانشگاه پنسلیوانیا  انجام شد.

غار هوتو در فاصله ۱۰۰ متری شرق غار کمربند واقع شده و مجموعا ۱۷ لایه استقراری از دوره فراپارینه سنگی تا دوره اسلامی در آن شناسایی شده است، ساکنان غار هوتو در دوره فراپارینه سنگی نسبت به درو غلات و کشت حبوبات آگاهی نداشته و تنها با سیستم تغذیه متناسب با گردآوری، شکار و صید امرار معاش می‌ کردند.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

اسلامی یک دوستدار طبیعت و علاقمند به ورزش کوهنوردی  با بیان اینکه تاکنون بیشتر غار‌های مازندران را پیمایش کرده است،گفت: معرفی خوبی در زمینه شناسایی غار‌های استان صورت نگرفته و غارنوردی چندان جا نیفتاده است.

وی با بیان اینکه هنوز دهانه بسیاری از غار‌ها بسوی طبیعت گردان گشوده نشده است، افزود: مازندران با داشتن بیش از ۱۰۰ غار طبیعی و تاریخی از نظر داشتن غار‌هایی با عمق مناسب و طبیعی در کشور بی نظیر است.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

غارنوردی، یک ورزش هیجان انگیز

ورزش‌ های ماجراجویانه زیادی در اطراف ما وجود دارند که شاید کمتر متوجه آن‌ ها شده باشیم، یکی از این ورزش‌ ها غارنوردی است.

دو نوع غارنوردی وجود دارد: نوع آماتور آن که تعداد غارنوردان بیشتری دارد به عنوان ورزش است و این رشته در ایران یکی از گرایش‌ های کوهنوردی است، ولی در برخی کشور‌ها رشته‌ ای جداگانه شمرده می‌ شود.

نوع دیگر آن، غارنوردی حرفه‌ای است که اهداف علمی دارد و ورزش محسوب نمی‌ شود و این غارنوردی برای زمین شناسی و آب شناسی و این طور موارد کاربرد دارد.

ابزار غارنوردی عبارتند از: طناب، کارابین، شفت، میخ، کیسه خواب و کوله پشتی، رول، یومار، کلاه ایمنی، چراغ پیشانی، لباس ضدآب، هشت فرود و لوازم امدادی. این ابزار‌های غیرآشنا برای قفل شدن روی طناب، فرود و صعود و گره‌ های چفت شونده به کار می‌ روند.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

اهمیت غار هوتو و کمربند

غار هوتو و کمربند به لحاظ کشف اسکلت انسان با قدمت حدود ده هزار سال معروفیت جهانی دارد و اهمیت غار و آثار کشف شده در آن تا به اندازه‌ای است که در برخی موارد از این غار به معدن طلای انسان شناسان یاد شده است.

شمال ایران از لحاظ جاذبه‌ های طبیعی بسیار غنی و چشم نواز است و ترکیب دریا، ساحل، کوه و جنگل، ترکیبی حیرت انگیز است که سالانه میلیون‌ها گردشگر و توریسم داخلی و خارجی را جذب خود می‌ کند و همین امر سبب شد تا جاذبه‌ های تاریخی آن کمتر دیده شود، در حالی که برخی از این جاذبه‌ها مانند غار هوتو و کمربند شهرت جهانی دارند.

حدود ۲۰ روز به پایان تعطیلات تابستانی باقی ماند و اگر قصد سفر به مازندران را دارید، می‌توانید علاوه بر بهره مندی از جاذبه‌ های طبیعی، از آثار تاریخی آن مانند غار‌ها هم دیدن کنید.

غار‌های افسانه‌ ای مازندران، بهشتی برای غارنوردان

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار