رئیس حوزه هنری لرستان خبر داد؛

کتاب آئین‌های عاشورایی در لرستان تدوین می شود

رئیس حوزه هنری لرستان گفت: کتاب نفیس، آئین‌های عاشورایی در لرستان را در دست اقدام داریم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ محمدحسین امیدی پور، گفت: در حوزه ادبیات پایداری خوشبختانه طی سال‌های اخیر بخشی از عقب‌افتادگی که در استان داشته‌ایم سعی در جبران داشته‌ایم چراکه لرستان چهارمین استان آسیب‌دیده از جنگ است و یکی از استان‌های پشتیبان و تدارکات چی هشت سال دفاع مقدس بوده و به لحاظ بمباران‌های هوایی خرم‌آباد جز پنج شهری است که بیشترین تعداد بمباران را داشته است.

وی افزود: متأسفانه در حوزه ثبت این وقایع تاریخ ادبیات دفاع مقدس در استان کار حرفه‌ای صورت نگرفته است درحالی‌که استان‌هایی که از جنگ فاصله داشتند بسیار در این زمینه کارکرده‌اند.

رئیس حوزه هنری لرستان عنوان کرد: طی چند سال اخیر حدود ۱۲ اثر تولید و هفت اثر را منتشر کرده‌ایم که مهم‌ترین این آثار کتاب بلدچی است که بزرگ‌ترین کتاب خاطره نگاری دفاع مقدس لرستان و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در کشور است که در چهار جلد بالغ‌بر چهار هزار صفحه چاپ‌شده است و همچنین جلد اول این کتاب در کمتر از یک سال و نیم به چاپ سوم رسید.

وی بیان کرد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس با توجه به اینکه یک کار موضوعی است و توزیع این آثار کار ساده‌ای نیست، ولی کتاب بلدچی خوشبختانه توانسته به چاپ سوم برسد و در سطح ملی منتشر و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال‌شده است.

امیدی پور تصریح کرد: کتاب بلدچی می‌تواند مبنای پژوهشی خوبی برای آینده دفاع مقدس لرستان و تولید آثار هنری بر اساس اتفاقات این کتاب باشد و همچنین کتاب با نوای کاروان از دیگر آثاری بود که در سالن حوزه هنری رونمایی شد.

وی بابیان اینکه فعالیت‌های حوزه هنری معطوف به تصمیم‌گیری‌ها و مشورت‌هایی با کارشناسان است خاطرنشان کرد: شعار سال یکی از مواردی است که موردتوجه حوزه هنری بوده با توجه به اینکه تنها یک شعار نیست بلکه بر اساس اتفاقات و شرایط جهانی پیش‌بینی می‌شود و حوزه هنری سعی کرده با استفاده از بنر‌ها و آثار هنرمندان با موضوع شعار سال فضاسازی خوبی در سطح شهر صورت گیرد.

رئیس حوزه هنری لرستان تصریح کرد: در رشته‌های مختلف هنری شامل هنر‌های تجسمی، نمایشی، تصویری، موسیقی، روابط عمومی، آموزش و پژوهش و ادبیات و در بخش اجرا امسال سعی شده آثار مکتوب حوزه ادبیات دفاع مقدس و آفرینش‌های هنری که در سال گذشته تولیدشده در قالب برنامه‌های رونمایی باهدف معرفی و ایجاد حاشیه پیرامون آثار برای شناخته شدن اثر و همچنین از راویان کتاب‌های دفاع مقدس جهت روایتگری بخش‌هایی از کتاب دعوت می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین اهداف حوزه هنری مبنا قرار دادن آثار ادبی جهت تولید آثار هنری دانست و گفت: برپایی نمایشگاه‌های هنر‌های تجسمی، نمایشگاه عکس همکاری ایران با سازمان ملل متحد از دیگر اقدامات اجرایی حوزه هنری است.

امیدی پور به فعالیت‌های حوزه هنری در زمینهٔ موسیقی اشاره کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌ای تحت عنوان چهارشنبه‌های لرستان تعریف کرده‌ایم که در هرماه یک برنامه اجرا می‌شود و شامل اجرا‌های گروهی، رونمایی از آلبوم‌های موسیقی و همچنین موسیقی کودک و خانواده است.

وی به انتشار آلبوم موسیقی از مخمل و چخماق اشاره کرد و گفت: این آلبوم کار جدید استاد ایرج رحمان پور است که سال‌های گذشته ضبط‌شده و به دلایل فنی تاکنون انتشار این اثر به دلایل فنی تعویق افتاده که خوشبختانه با رفع موانع این کار در حال انتشار است.

رئیس حوزه هنری لرستان به رویکرد جدید حوزه هنری در ساخت انیمیشن اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این رویکرد به‌جای تولید آثار کوتاه انیمیشن که به‌صورت محدود در جشنواره‌های انیمیشن پذیرفته یا نمایش داده می‌شود امسال رویکرد ما تولید آثار انیمیشنی است که قابلیت انتقال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد و تحت عنوان یک مجموعه ۱۲ قسمت یک‌دقیقه‌ای تولید می‌شود که در هر قسمت با توجه به مسائل روز جامعه به‌وسیله انیمیشن پیام‌هایی را به مردم منتقل می‌کند.

وی گفت: در بحث تدوین کتاب نفیس، آئین‌های عاشورایی در لرستان را در دست اقدام داریم بر همین اساس فراخوانی که زده‌شده تعدادی از آثار جمع‌آوری و با تکمیل این آثار یک مجموع نفیس عکس منتشر می‌شود و با توجه به توضیحاتی که کارشناسان ذیل عکس‌ها می‌دهند می‌تواند به معرفی بیشتر استان لرستان کمک کند.

امیدی پور با اشاره به پروژه بازسازی سینما فلسطین بروجرد اظهار داشت: از ابتدای امسال کار بازسازی این سینما آغازشده و تاکنون رقمی بالغ‌بر پنج میلیارد ریال هزینه شده و تا پایان شهریور این سینما با امکانات جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با انتقاد از شهرداری خرم‌آباد افزود: حوزه هنری طرح نگارخانه خیابانی با هزینه مرکز هنر‌های تصویری حوزه هنری ساز‌های فلزی که بیش از ۲۰ اثر تجسمی به‌صورت دوطرفه در خیابان‌ها طراحی و ساخته‌شده که شهرداری فقط مجوز نصب را برای ما در نظر بگیرد و در پنج نقطه پرتردد شهر نصب شود که متأسفانه پس از شش ماه که طرح را به شهرداری ارائه دادیم، ولی هنوز هیچ جوابی نگرفتیم با توجه به اینکه این طرح در مراکز سایر استان‌ها اجراشده مردم به‌صورت هفتگی در معرض رویداد‌های هنری قرار می‌گیرند؛ ما از شهرداری گلایه داریم که چرا به فعالیت‌های عمرانی توجه می‌شود، ولی به فعالیت‌های هنری متأسفانه توجه نمی‌کنند.

انتهای پیام/د

سینما فلسطین بروجرد بهره‌برداری می‌شود

برچسب ها: دفاع مقدس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار