آخرين وضعيت پزشک خانواده و پرونده الكترونيک سلامترييسى آخرين وضعيت پزشک خانواده و پرونده الكترونيک سلامت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عليرضا رييسى معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبرى به مناسبت هفته دولت که در محل اين معاونت در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبريک عيد سعيدغديرخم گفت: بهداشت در حوزه سلامت جنس منفاوتى دارد و بسيارى شاخص هاى بهداشتى را نمى شود يک ساله ارزيابى کرد و گاهى براى بيان يک شاخص بهداشتى ١٠ تا ٢٠ سال زمان نياز است.

وى ادامه داد: به عنوان مثال آلودگى خاک آب و هوا ٢٠ سال طول مى کشد که فلزات سنگين خود را به شکل سم و در نتيجه آن سرطان نشان دهد، در حوزه بهداشت دهان و دندان ٢٠ سال بعد نتايج کارها مشخص مى شود و برخى حوزه ها پروژه اى است مانند ساخت يک بيمارستان يا توسعه تخت بيمارستانى که پس از مدت مشخص نتايج مشخص مى شود.

رييسى اظهار کرد: عوامل اجتماعى موثر بر سلامت در بهداشت بسيار نقش دارد؛ عوامل اجتماعى موثر بر سلامت ٢٠ تا ٢٥ درصد دست وزارت بهداشت است و يکى از کارهای ما در حوزه بهداشت که آن را بايد پيگيرى کنيم، بحث بيمارى هاى غيرواگير است، ٧٠ درصد عوامل مرگ و مير ايرانيان بيمارى هاى غيرواگير است و حوادث جاده اى، بيمارى قلبى، سبک زندگى و تغذيه نادرست مهمترين عامل مرگ و مير ناشى از بيمارى هاى غيرواگير است.

رييسى اظهار کرد: عوامل اجتماعى موثر بر سلامت در بهداشت بسيار نقش دارد عوامل اجتماعى موثر بر سلامت ٢٠ تا ٢٥ درصد دست وزارت بهداشت است و يکى از کارهايى ما در حوزه بهداشت آن را بايد پيگيرى کنيم، بحث بيمارى هاى غيرواگير است، ٧٠ درصد عوامل مرگ و مير ايرانيان بيمارى هاى غيرواگير است و حوادث جاده اى، بيمارى قلبى، سبک زندگى و تغذيه نادرست مهمترين عامل مرگ و مير ناشى از بيمارى هاى غيرواگير است.

 در حوزه بهداشت جنس بهداشت و سياستگذارى ها بايد متفاوت باشد

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ساليانه جمعيت زيادى از کشور در جاده ها جان خود را از دست مى دهد و اين متوسط طول عمر ايرانى ها را کاهش مى دهد اگر سالانه مردم زيادى به دليل آلودگى هوا و کم تحرکى جان خود را از دست مى دهند وزارت بهداشت فقط تا حدى مى تواند در کاهش اين عوامل نقش داشته باشد.

وى افزود: مردم استان يزد در رده هاى نخست مصرف فست فود هستند و آمار ابتلا به ديابت در اين استان بالاست، از کيفيت خودروها تا لوله کشى و شبکه آب رسانى و صنايع بر سلامت مردم تاثير گذارند، در حوزه بهداشت جنس بهداشت و سياستگذارى ها بايد متفاوت باشد و معاونت بهداشت بايد ريزفاکتورها را بشناسد و بعد از درجه بندى عوامل خطر مداخله کند.

رييسى با بيان اينکه تحولات بهداشت در کشور از ٤٠ سال پيش تاکنون پس از پيروزى انقلاب واقعا چشمگير است و از بهداشتيان در اين زمينه تشکر و قدرانى مى کنيم، اين موجب افتخار حوزه بهداشت و کشور است که يک روستاى هزار نفرى نداريم که يک خانه بهداشت در آن نباشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ٢٨ ميليون جمعيت کشور تحت پوشش شبکه کامل و گسترده بهداشت قرار دارند و در قالب شبکه خدمات پزشکى،مامايى و مراقبت هاى سلامت به مردم داده مى شود.

آخرين وضعيت پزشک خانواده و پرونده الکترونيک

وى با بيان اينکه ٤١٠٥ مرکز بهداشت در کشور داريم ، اظهار کرد: در مراکز روستايى و شهرى خدمت ارائه مى کند و ١٨ هزار خانه بهداشت در مناطق روستايى به مردم خدمت رسانى مى کنند.

رييسى عنوان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته خدمات بهداشتى کامل شد، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مراکز بهداشت بازسازی و تجهیز شدند.

رئیسی در ادامه به فعالیت پزشکان خانواده و مراقبان سلامت در خانه هاى بهداشت اشاره کرد و گفت: اکنون به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقبت سلامت، به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت وجود دارد و براى نخستين بار کارشناسان تغذیه و سلامت روان نیز به شبکه بهداشت اضافه شدند.

رييسى به سه اولويت اصلى حوزه بهداشت در دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: ارتقاى کيفيت و کيفيت بخشى به بسته هاى خدمتى شبکه ها اولين اولويت ما بود و اين اولويت در قالب برنامه هاى مختلفى در سطح مديران ستادى در حال اجراست البته با توجه به اپيدميولوژى و آندميک بودن برخى بيمارى ها برنامه هاى ويژه ترى در برخى مناطق خاص داريم .

وى اولويت دوم بهداشت در دولت دوازدهم را بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع و اولويت سوم ما پرونده الکترونيک سلامت دانست و گفت: کشورى با٨٠ ميليون جمعيت مديريت کردن آن بدون پرونده الکترونيک سلامت بسيار دشوار است.

آخرين وضعيت پزشک خانواده و پرونده الکترونيک سلامت

رييسى با اشاره به آخرين وضعيت پزشک خانواده و پرونده الکترونيک سلامت گفت: با اجراى پزشک خانواده کيفيت خدمت رسانى و منابع و مصارف ارتقا پيدا مى کند و در دنيا نيز به اين مهم تاکيد شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: "پزشکى خانواده" يعنى تيمى که در قالب پزشکى خانواده به مردم خدمت رسانى مى کنند و يکى از اعضاى اين خانواده پزشک خانواده است و بسته هاى خدمتى به وسيله ايت تيم ارائه شود.

وى ادامه داد: دو طرح پايلوت در مازندران و فارس داشتيم که معايب و مزايايى داشت، کارى که ما انجام داديم اين بود که ٢٨ ميليون نفر را در روستا و شهر تحت پوشش قرار داديم، در پزشک خانواده فارس و مازندران تمام پزشکان در مطب ها پزشکان خانواده بودند و در صورت نياز بيماران به کلينيک هاى ويژه و بيمارستان ها ارجاع داده مى شدند اما بازخورد بيمار پس از ارجاع به نظام وجود نداشت.

رييسى ادامه داد: ما١٢ گام اجرايى تعريف کرديم که مبتى بر واقعيت هاى موجود در کشور و بر اساس اعتبارات برنامه بسته و طورى طراحى شده است که اگر در هر گام متوقف شويم منابع را از دست نداده ايم و شکست نخورده ايم و فقط تا مرحله اى پيش رفته ايم.

وى از آغاز گام ٥ پزشک خانواده از ٢ ماه ديگر خبر داد و گفت: در اين مرحله مردم با استفاده از يک اپليکشن اطلاعات خود را به وزارت بهداشت مى دهند و ما به مردم در راستاى ارتقاى سلامتى اطلاع رسانى مى کنيم، همچنين در اين نرم افزار اطلاعات پزشکى بيماران مانند آزمايش هاى بيماران با توجه به دسترسى تعريف شده در دسترس پزشکان قرار مى گيرد.

زمان نهايى اجرايى شدن طرح پزشک خانواده در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ما اين است که پزشکان از سامانه الکترونيک استفاده کنند حتى اگر پزشک در برنامه پزشک خانواده ما نباشد اما سامانه الکترونيکى دارد، به سامانه ما متصل شود و به اين شکل اطلاعات پرونده الکترونيک سلامت بيماران تکميل تر مى شود و به روز است .

رييسى از زمان نهايى اجرايى شدن طرح پزشک خانواده در کشور خبر داد و گفت: برنامه زمانبندى تعيين شده اى داريم و چنانچه کار به درستى و مطابق برنامه پيش برود، در خوشبينانه ترين حالت تا سال ١٤٠٢ و بدبينانه ترين شکل تا سال ١٤٠٤ نظام ارجاع در کشور به طور کامل اجرايى شده است.

وى ادامه داد:  ١٦دانشگاه متقاضى اجراى طرح پزشک خانواده شده اند تا در اجراى نظام ارجاع ورود کنند و بيماران پس از مراجعه به کلينيک هاى ويژه اطلاعات بيماران و ارجاع آن در سامانه ثبت مى شود همچنين سيستم نوبت دهى الکترونيکى همراه با نظام ارجاع و پس از ويزيت در سطح بالا بازخورد آن در سطح پايين قابل دسترسى باشد .

رئیسی با اشاره به وضعیت اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور گفت: تعریف ما از این پرونده الکترونيک وقایع و خدمات دریافت شده از حوزه سلامت از پیش از تولد تا زمان مرگ است و طبق تعریف ما در حوزه سلامت به طور کامل پرونده الکترونیکی تاکنون نداریم، اما در سطح یک خدمات سلامت از زمانی که باید دریافت و ثبت شوند، پرونده الکترونيک داريم و پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشته ايم.

روزانه ۶۵۰ هزار نفر از مراکز بهداشت خدمت دریافت می‌کنند

معاون وزیر بهداشت با بيان اينکه سامانه ارزیابی خدمات سطح یک از فروردین ماه سال ٩٧ شروع به کار کرده است، تصریح کرد: با کمک این سامانه افرادی که از مراکز بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت خدمت دریافت می‌کنند به محض خروج از پایگاه پیامکی دریافت می‌کنند که طبق آن می‌توانند میزان رضایت خود را اعلام کنند.

وى در ادامه به نظام ارجاع در سطوح بالاتر اشاره کرد و افزود: در سطح دو و سه حوزه سلامت نیز اقدامات خوبی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت مانند استحقاق سنجی درمان در حال اجراست و بیمه‌ها نیز در حال فعال شدن هستند و ما نیز آمادگی داریم که خدمات سطح ٢ و ٣ به سامانه‌های حوزه بهداشت متصل شوند.

وى با بيان اينکه پرونده الکترونيک سلامت در کنترل منابع و مصارف بسيار نقش دارد، ادامه داد: برخى افراد هر هفته آزمايش مى دهند و سى تى اسکن و ام آر آى انجام مى دهند در گام نخست بايد راهنماى بالينى تدوين کنيم و به عنوان مثال در بک بيمار ديابتى هموگلوبين اى وان سى بايد هر ٣ ماه يکبار اندازه گيرى شود و کمتر از اين زمان نيازى به انجام آزمايش نيست

وى در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره اينکه چند ميليون پرونده الکترونيک دارند و چند نفر تاکنون خدمت گرفته اند، گفت: تا کنون بیش از ۷۴ میلیون نفر در سامانه‌های حوزه بهداشت مشخصات‌شان ثبت شده است و ۶۸ میلیون نفر حداقل یکبار خدمت دریافت کرده‌اند، همچنين به طور متوسط روزانه ۶۵۰ هزار نفر از مراکز بهداشت خدمت دریافت می‌کنند.

همکارى بيمه ها در نظام ارجاع

رييسى در ادامه درباره همکارى بيمه ها در نظام ارجاع گفت: روستاها و شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر تحت پوشش بیمه صندوق روستایی هستند و در ارتباط با شهرها در شورای عالی بیمه تصمیم گیری هاى لازم صورت گرفته تا بیمه‌ها مانند شهرهای فارس و مازندران که تحت پوشش بیمه هستند، همگام با برنامه‌های اجرایی نظام ارجاع حرکت کنند زيرا نظام ارجاع در کاهش هزینه نقش دارد البته بايد توجه داشت که منظور از بیمه‌ها نیز بیمه‌های اصلی مانند بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروی مسلح و کمیته امداد است و تاکنون بیمه سلامت و تامین اجتماعی این آئین‌نامه نظام ارجاع را پذیرفته‌اند.

وی درباره اقدامات و آمادگی‌هایی که معاونت‌های بهداشت و درمان برای بازگشت حجاج در نظر گرفته‌اند، گفت: حدود یک هفته پیش اپیدمی در بصره اتفاق افتاد که با توجه به رفت و آمد در شهرهای مرزی ما تیم‌های مرزی را آماده کرديم و تيم هايى را به مرزها فرستادیم تا بتوانند در مبادى ورودی را کنترل کنند.

معاونت بهداشت وزیر بهداشت با بيان اينکه برای حجاج برنامه‌های ما خیلی سهل‌تر و دقیق‌تر است، گفت: در زمان رفت حجاج در فرودگاه ها تحت کنترل قرار دارند و به دليل اينکه پيش از رفتن واکسیناسیون شدند و یک تیم پزشکی همراه آنها فرستاده شده است، کمتر شاهد اپيدمى ها هستيم، همچنيم در زمان برگشت نیز حجاج به دليل اينکه کاملا با برنامه‌ریزی وارد کشور می‌شوند، ما مى توانيم کنترل هاى لازم را داشته باشيم، البته در تمام فرودگاه‌ها ما بر اساس برنامه سالانه بر سلامت کسانى که وارد کشور مى شوند نظارت داريم.

رييسى با اشاره به اقدامات بهداشتى و برنامه ريزى ها با نزديک شدن به ايام اربعين و محرم گفت: جمعیت زیادی از افراد در ايام اربعين از مرزها رفت و آمد مى کنندو بسيارى از این افراد ایرانی نیستند و به خصوص از مرزهای شرقی وارد کشور مى شوند در طول مسير عبور از استان‌های مختلف دچار آلودگی می‌شوند و بیماری‌هایی را به همراه می‌آورند.

پایش سلامت حجاج در فرودگاه‌ها

وى ادامه داد: ما در همه مرزها حتی مرزهای شرقی تیم‌های بهداشتى مستقر مى کنيم اما مشکل بزرگمان این است که خیلی از افراد بدون پاسپورت و ویزای برای سفر به عراق پشت مرزها تجمع می‌کنند و با توجه به فصل گرما و تجمع احتمال ابتلا به بيمارى وجود دارد و ما برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم و تیم‌های بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها آماده خدمت رسانى هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کار مشترکی بین بانک عامل و صندوق رفاه برای ارائه تسهیلات مناسب به دانشجویان آغاز شده که براساس آن وام شهریه با سود 2/5 درصد به دانشجویان داده شود.

رييسى گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در مرزها تمهيدات بهداشتى لازم را با توجه به نیازسنجی‌ها اتخاذ کرده اند و در اين راستا ابزار و وسایل آزمایشگاهی و داروها همراه با تیم‌هایی از ستاد و وزارتخانه به مرزها فرستاده می‌شوند اما کنترل جمعیت زائران در ايام اربعين بسیار سخت است و ما از مردم خواهشمندیم به صورت قانونی با شرایط وزارت امور خارجه سفر کنند و توصیه‌های وزارت بهداشت و درمان را رعایت کنند.

وى افزود: زائران در طول مسیر از مواد غذایی و آب‌های توزیع شده استفاده نکنند، با وجود اینکه تیم‌های ما در عراق و آن سوى مرزها در چادرهایی بین راهى مستقر هستند و بر بهداشت مواد غذایی و کلرزنی آب در مراکز قابل شناسايى نظارت دارند، اما امکان نظارت بر توزیع مواد غذایی و آب‌های بین راهی که مردم پخش مى کنند وجود ندارد کنترلی ندارند و مردم باید با از مصرف اين موادغذايى اجتناب کنند.

چگونگی نظارت بر نانوایی‌ها در کشور

رييسى در پاسخ به سوالى درباره نظارت بر نانوایی‌ها در سطح کشور گفت: واقعیت این است فعالیت ها در بخش نظارت بر بهداشت و محیط بسيار خوب بوده است و نسبت به قبل رشد چشمگيرى داشته است، قبلا نظارت ها به این شکل بود که نمونه‌هایی از ‏نانوایی‌ها گرفته می‌شد و به آزمایشگاه داده می‌شد و می‌دیدیم که بار میکروبی آن بالاست و این در حالی بود که نان مصرف شده بود. ‏

وى ادامه داد: مجهز کردن نیروهای بهداشت محیط به کدورت سنج و ابزارهای دیگر اقدام بسیار موثری بود. نظارت‌هایی که در حال حاضر انجام ‏می‌شود اصلا قابل مقایسه با سال‌های قبل نیست، زیرا هم سرعت و هم دقت بسیار بالاست و باید توجه کنیم که بسیاری از مولفه‌ها فقط ‏در اختیار وزارت بهداشت نیست.‏

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصريح کرد: توانایی ما در شرایط استاندارد با انجام همه وظایف در این زمینه حداکثر ۵۰ درصد است، در نتیجه اولا باید نظارت ‏مردمی در این زمینه با استفاده از سامانه ۱۹۰ و دوما استفاده از بخش خصوصی و دفاتر سلامت وجود داشته باشد، ۳۵ دفتر سلامت ‏در تهران فعال شد که این دفاتر توانستند درصد پوشش را به ۴۰ درصد برسانند.‏

رييسى يادآورى کرد: هرچند تفاهم‌نامه‌ای با سازمان استاندارد وجود دارد، اما آنها نیز باید کار خود را انجام دهند، هیچ‌کدام از ما مرجع ‏قضایی نیستیم و فقط می‌توانیم جایی را در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی، برای پلمپ شدن کاندید کنیم، با توجه به گسترش شدید ‏فست فودها و غذافروشی‌های دست فروش، کار بسیار سخت‌تر شده است.‏

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.