پارک ملی توران حافظ جان یوزپلنگ آسیایی در شاهرود

مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان سمنان گفت: اجرای پروژه فنس کشی در جاده ترانزیتی میاندشت- عباس‌آباد یکی از اقدامات حفظ جان یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شاهرود است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، عباسعلی دامن‌گیر مدیر کل حفاظت از محیط‌ زیست استان سمنان ، هم‌ زمان با روز ملی یوز با بیان اینکه برآورد جمعیت یوزپلنگ‌های پارک ملی توران شاهرود ۲۰ قلاده است گفت: حفاظت از محیط‌ زیست طی سال‌های اخیر و به‌خصوص در دولت جدید سعی کرده ، تلاش خود را برای افزایش امنیت حیات‌وحش مناطق تحت مدیریت، به‌خصوص مناطق مهم از لحاظ استراتژیک و زیستگاه‌های منحصربه‌فرد، به کار برد و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ قلاده یوزپلنگ روئیت و توسط دوربین‌ها ثبت و ضبط‌ شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان در ادامه افزود: افزایش پاسگاه‌های محیط‌بانی، ارتقای تعداد نیرو، خودرو، همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی و تأمین آب و علوفه برای طعمه موردنیاز یوز شامل آهو، قوچ و میش از مهم‌ترین اقدامات انجام‌ شده برای امنیت زیستگاه‌های یوزپلنگ در شاهرود است.

دامن‌گیر با اشاره به حضور دام‌های اهلی در منطقه پارک توران به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات و تهدیدات یوزها تصریح کرد: در سال جاری محیط‌ زیست توانست با همکاری جوامع محلی و تشکل‌های مردمی تمامی سامانه‌های عرفی دامداران واقع در پارک ملی توران را خریداری و این پارک ملی را برای اولین بار از وجود دام اهلی خالی کند.

وی عنوان کرد: اجرای پروژه فنس کشی در جاده ترانزیتی میاندشت- عباس‌آباد به طول هشت کیلومتر در دو سوی محور به همراه ایجاد «کری دور زیرگذر سبز» ویژه عبور حیات‌ وحش خصوصاً گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی از دیگر اقداماتی است که محیط‌ زیست برای جلوگیری از تلفات این‌گونه ارزشمند به کار می‌بندد.

انتهای پیام/ ز

برآورد جمعیت یوزپلنگ‌های توران شاهرود ۲۰ قلاده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار