با کودکانی که میوه نمی‌خورند چگونه رفتار کنیم؟

یک متخصص تغذیه گفت: لازم است والدین با ترفند‌های مختلف زرنگی کنند و میوه را در برنامه‌ی غذایی کودک بگنجانند.

احمد رضایی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: متأسفانه اکثر کودکان علاقه‌ چندانی به خوردن میوه نشان نمی‌دهند و تمایل بیشتری به هله‌هوله‌ها دارند، اما بدن آنها به ویتامین‌ها، فیبرها و املاح موجود در میوه‌ها نیاز دارد و  لازم است والدین  با ترفندهای مختلف زرنگی کنند و میوه را در برنامه‌ی غذایی کودک بگنجانند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: میوه را پوست بگیرید، مربع مربع خرد کنید و در اختیار کودکان قرار دهید؛ یک خلال دندان یا چنگال کوچک (بسته به سن و سال کودک) به او بدهید تا خودش بخورد؛ میوه های رنگارنگی مثل توت فرنگی، آلو، زردآلو (بدون هسته) و غیره را در یک لیوان زیبا یا پیاله‌ دوست داشتنی بریزید و در اختیارش قرار دهید.


بیشتر بخوانید: باید و نبایدهایی برای مصرف میوه در کودکان


با کودکانی که میوه نمی‌خورند چیکار کنیم؟

رضایی ادامه داد: کمپوت درست کنید؛ میوه‌های خیلی رسیده را دور نریزید و سریع کمپوتشان کنید، از سیب یا میوه‌های دیگر کمپوت درست کنید و در قوطی مخصوص کمپوت بریزید و به او بدهید، در تهیه‌ کمپوت از کمی شکر، وانیل و یا عسل استفاده کنید؛ کودکانتان را در تهیه‌ کمپوت یا دسرهای میوه‌ای سهیم کنید، این یک روش فوق‌العاده برای ترغیب آن‌ها به مصرف میوه است.

وی گفت: با کودکتان به میوه فروشی بروید و اجازه دهید او میوه های مورد علاقه‌اش را انتخاب کند؛ در این صورت خواهید دید همان جا می‌خواهند میوه‌های انتخابی خود را بچشند، اما حواستان باشد میوه‌ نشسته دستشان ندهید؛  اگر باغ یا باغچه‌ای دارید و یا به هر طریقی می‌توانید میوه را از درخت بچینید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید، اجازه دهید فرزندتان با دست‌های خود زردآلو، گیلاس، تمشک، توت و غیره را از درخت بچیند، این بهترین روش برای میوه خور کردن فرزندتان است.


بیشتر بخوانید: چگونه کودکان خود را به خوردن میوه و سبزیجات علاقمند کنیم؟ 


با کودکانی که میوه نمی‌خورند چیکار کنیم؟

این متخصص تغذیه تشریح کرد: بچه‌ها در بیرون از منزل میوه بیشتر می‌خورند؛ عصرها اگر وقت دارید دست کودک دلبندتان را بگیرید و به پارک نزدیک خانه‌تان سری بزنید، مقداری میوه با خود ببرید و زمان‌هایی که از بازی فارغ می‌شود به او بدهید تا بخورد؛ ابتکار عمل به خرج دهید، میوه‌ها را خرد کنید و روی بشقاب به شکل عروسک و اشکال مختلف در بیاورید، یا میوه را در سیخ‌های کوچک یا خلال دندان فرو کنید و به دستشان بدهید تا بخورند.

 رضایی یادآوری کرد: دسرهای میوه‌ای درست کنید؛ اگر داخل ظرف برایش بستی می‌کشید حتماً آن‌ را با میوه‌های ریز رنگارنگ تزیین و تاکید کنید میوه‌ها را بخورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۳:۱۴ ۰۱ تير ۱۳۹۹
سلام وخسته نباشی میخواستم بدونم بجه تی که اصلا شیرینی جات نمیخورد ومیوه شیرین اصلا نمیخوره وبیشار میل به لبنیات وحبوبات داره چیکارش کنیم میوه نمیخوره وخیلی ظعیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
چرا بعضی مردم كشورمااينقدربه فكرشكم خودهستندبايدبه فكرتلاش باشيم تااززندگي لذت ببريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
با کتک میخوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
خوش به حال کودکی که میوه نمی خوره و پدر و مادرش باید بیافتن دنبال راهکار
اینقدر قیمت ها گرونه که اگر دلمون هم بخواد بخوریم نمی تونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
میوه کجا بود
آخرین اخبار