باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

بازار داغ کتاب‌های صوتی/ راهکاری تازه برای افزایش سرانه مطالعه

اهالی قلم در بازار کتاب این روز‌ها راهکار جدیدی را برای افزایش سرانه مطالعه پیدا کرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب‌های صوتی به دلیل پایین بودن قیمت نسبت به کتاب‌های کاغذی رواج بیشتری در میان مردم داشته و به شما اجازه می‌دهد تا با سرعت گوینده پیش بروید. این روز‌ها با وجود حال بد کاغذ و کتاب شاید این تصور ایجاد شود که کتاب صوتی رقیبی برای کتاب کاغذی است؛ اما در نگاه خوشبینانه شاید راهکار جدیدی برای افزایش سرانه مطالعه باشد.

در گفتگو با کامران شرفشاهی نویسنده و ناشر انتشارات تجلی مهر و سارا عرفانی نویسنده کشورمان به بررسی بیشتر این موضوع پرداختیم که در ادامه آن را می خوانید؛

شرفشاهی: کتاب‌های صوتی باعث تعطیلی چاپخانه‌ها نیستند

کامران شرفشاهی ناشر انتشارات تجلی مهر در خصوص بحران کتاب نخواندن در کشورمان گفت: جامعه امروز ما با بحران کتاب نخواندن و رویگردانی از مطالعات عمیق روبروست و این روز‌ها کتاب‌ها چه به صورت کاغذی و چه به صورت صوتی از اقبال چندانی برخوردار نیستند. فضای مجازی با انتشار بسیاری از مطالب جعلی که صحت و عمق کافی ندارد، باعث می‌شود تا جامعه به سمت توهم دانایی برود.

وی ادامه داد: کتاب‌های صوتی جلوه‌ای از مطالعه و پاسخگوی نیاز‌های انسان عصر امروز هستند؛ البته در سال‌های قبل از انقلاب هم شاهد رونق کتاب‌های صوتی در حوزه شعر و هنر بوده ایم. این روز‌ها با پیشرفت تکنولوژی کشور ما نیز سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام داده است.

شرفشاهی افزود: کتاب‌های صوتی باعث تعطیلی چاپخانه‌ها نیستند و نمی توان کتاب صوتی را رقیب کتاب کاغذی دانست و هرکدام کارکرد خود را دارند. بحران اقتصادی و تیراژ کم کتاب‌ها باعث می‌شود تا چاپخانه‌ها به چاپ دیجیتال روی آورند؛ یعنی کتاب با تیراژ بسیار کم حتی ۲۰ نسخه انتشار یابد. شماره‌های پایین چاپ کتاب باعث می‌شود که ریسک بازگشت حتی سرمایه برای ناشران بسیار زیاد است و حتی بعضی کتاب‌ها پس از مدت‌ها سرمایه اولیه خود را برنمی گردانند.

عرفانی: باید زمانی را برای مطالعه کتاب‌های چاپی اختصاص دهیم

سارا عرفانی نویسنده کشورمان درباره رواج کتاب های صوتی گفت: کتاب‌های صوتی مناسب تمام سنین‌ است و مرتبط با شرایط هر انسانی است. برای نمونه خانم‌های خانه‌دار می‌توانند همزمان با انجام کارهایشان کتاب صوتی گوش دهند یا افرادی که مدت زیادی بیرون از منزل هستند و وقتی برای مطالعه ندارند.

عرفانی ادامه داد: کتاب‌های صوتی باعث بی میلی کودکان به خواندن کتاب نمی‌شود؛ اتفاقا تصویر‌های زیاد و زیبا در کتاب‌ها موجب لذت در تورق کتاب می‌شود، ولی با پیشرفت تکنولوژی نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی افزود: قبل از گوش دادن به کتاب‌های صوتی لازم نیست کتاب چاپی آن را بخوانید. کتاب‌های صوتی به دلیل فضایی که گوینده و صوتش مهیا می‌کند، به تنهایی می‌تواند لذت بخش باشد؛ اما با خواندن کتاب همه چیز بستگی به تخیل ما دارد.

عرفانی با توجه به معضل کتاب نخواندن گفت: در این شرایط کتاب صوتی بهترین گزینه میان نخواندن کتاب و فرصت مطالعه نداشتن است. در کتاب‌های صوتی گوینده عین به عین کتاب را می‌خواند و ما را با تمام کلمات کتاب مواجه می‌کند. فکر می‌کنم نمی‌توانم مقایسه‌ای بین خواندن کتاب و یا گوش دادن به آن انجام دهم، ولی بین نخواندن کتاب و گوش دادن به کتاب قطعاً گوش دادن به کتاب را انتخاب می‌کنم.

وی افزود: کتاب‌های صوتی باعث افزایش مطالعه می‌شود و امکان خوبی برای بهره بردن از زمان را می‌دهد. البته باید زمانی را برای مطالعه کتاب‌های چاپی در کنار کتاب‌های صوتی اختصاص دهیم.

گفتنی است؛ در شرایطی که سرانه مطالعه در کشور پایین است، کتاب‌های صوتی می‌تواند بهترین راه برای بالا بردن دانش امروزی ما باشد. پس بهتر است زمانی را که در ترافیک و رفت و آمد و ... هستیم، وقت خودمان را صرف گوش دادن به کتاب کنیم.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار