در این بسته خبری مروری بر مهمترین اخبار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در هفته گذشته خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مرور مهمترین اخبار سیاست خارجی هفته گذشته در مورد بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا و حواشی،شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه، واکنش به خبر محدودیت سفر دیپلمات‌های فرانسوی به ایران همچنین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه و پاکستان و آغاز دور جدید گفت و گوهای دو جانبه تهران_لندن و ...می خوانید.

 

بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا و حواشی آن

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران و حواشی ایجاد شده پیرامون آن تاکید کرد که این بسته‌ به دوطرف  کمک می‌کند تا با  یکدیگر در ارتباط باشند، هیچ  ارتباطی به برجام ندارد و  فضاسازی‌های انجام شده در این خصوص بی ربط هستند.  

 

سیاستسیاست

 

سیاست خارجی باید اهرمی برای کمک به اقتصاد کشور باشد


حضور وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه تلویزیونی "حالا خورشید" بازتاب بسیاری در رسانه ها داشت. محمد جواد ظریف در این برنامه به این موضوع اشاره کرد که سیاست خارجی باید اهرمی برای کمک به اقتصاد کشور باشد و باری را بردوش مردم تحمیل نکند.علاوه براین او وظیفه سیاست خارجی کشور را حمایت و حفظ تمامیت ارضی کشور دانست و تصریح کرد که دستگاه دیپلماسی کشورمان وظیفه دارد سیاست خارجی را تبدیل به اهرمی برای کمک به اقتصاد کشور کند نه اینکه باری را بر دوش مردم تحمیل سازد. 

سیاستسیاست


خبر محدودیت سفر دیپلمات‌های فرانسوی را از هیچ منبع موثقی دریافت نکردیم


اواسط هفته گذشته خبری به نقل از یک خبرگزاری خارجی منتشر شده که ادعا کرده بود دولت فرانسه سفر‌های از دیپلمات‌های خود درخواست کرده است تا سفر غیر ضروری به ایران را محدود کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این موضوع تاکید کرد که  از هیچ منبع موثقی در دولت فرانسه خبر محدودیت سفر دیپلمات هایشان را دریافت نکرده اند و اصولا  هیچ گونه ضرورت و دلیلی برای اخذ چنین تصمیمی توسط وزارت خارجه فرانسه نمی‌بینند.

سیاستسیاست

 

شکایت تهران از واشنگتن در لاهه و فرافکنی به سبک آمریکایی

چند روز گذشته بخش مهمی از مطالبی که روی خروجی رسانه ها قرار می گرفت مربوط به دادخواهی کشورمان می شد چرا که در هفته گدشته وکلا و نمایندگان ایران و آمریکا برای رسیدگی به پرونده شکایت تهران از واشنگتن در دادگاه لاهه حضور یافته و برای چهار روز طرفین اظهارات خود را برای قضات ارائه کردند. طرح دعوی این پرونده به دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یک جانبه علیه کشورمان انجام شده است و نتیجه آن تا ماه آینده مشخص خواهد شد. ادعا‌های کذب آمریکا در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشورمان از جمله دلایلی است که برخی تحلیلگران بااستناد به آن واشنگتن را به فرافکنی متهم می کنند.
در همین راستا سید عباس عراقچی هم در مصاحبه ای روند دادگاه لاهه را منجر به فشاری سیاسی و روانی بر آمریکا دانست و افزود: چیدمان حقوق بین الملل بگونه‌ای است که نمی‌توان کشوری مثل آمریکا را در دادگاه محکوم و مجبور به اجرای احکام کرد؛ اما فشار‌های ناشی از این حرکت موثر خواهد بود.

سیاستسیاست

 

دور جدید دیپلماسی ظریف با همسایگان 

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان  بعدازظهر چهارشنبه  در سفری از پیش اعلام نشده وارد آنکارا شد، او علاوه بر دیدار با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود با رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور هم ملاقات داشت. چاووش اوغلو و ظریف پس از این مذاکرات در توییت هایی دیدارها را مثبت ارزیابی کرده و محورهای گفت و گو ها را مسائل دوجانبه و منطقه از جمله تحولات سوریه عنوان کردند. همچنین گفته شده ظریف علاوه رایزنی های  دو جانبه،دعوتنامه رئیس جمهور کشورمان را هم  به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای سفر به ایران تقدیم وی کرده است.

 

 

سیاستسیاست

هیچ کشور ثالثی نمی تواند بر روابط تهران و اسلام آباد تاثیر منفی بگذارد

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان شامگاه پنج شنبه با ترک آنکارا وارد اسلام آباد شد. او در سفری دو روزه  با  اسد قیصر رئیس مجلس ملی ، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش،خدوم شاه محمود قریشی وزیر خارجه و عمران خان نخست وزیر جدید پاکستان دیدار داشت، علاوه بر همکاری های دو جانبه گسترش تلاش‌ها برای استقرار صلح و ثبات در تمام کشورهای منطقه و مبارزه جدی با تروریسم و افراط گرایی از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدارها طرفین بر آن تاکید کردند وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با عمران خان بر اهمیت همکاری های تهران _اسلام آباد تاکید کرد و با اشاره به لزوم وحدت دو کشور خاطرنشان کرد که هیچ کشور ثالثی توان اثر گذاری در روابط فی مابین را ندارد.

 

سیاستسیاست

 

آغاز دور جدید گفتگو‌های دوجانبه تهران_لندن

جمعه شب خبر  آغاز دور جدید گفتگو‌های دوجانبه ایران و انگلیس از روز شنبه دهم شهریور با سفر آلیستر برت معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا به تهران اعلام شد. همکاری‌های اقتصادی دو جانبه به دنبال خروج آمریکا از برجام و نحوه تامین ساز و کار‌های مالی و پولی بین دو کشور با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اصلی‌ترین محور این گفتگو‌ها عنوان شده  است.
 همچنین گفته شده طرفین در مورد آخرین تحولات منطقه به رایزنی و تبادل نظر خواهند پرداخت و ریاست طرف ایرانی در این گفتگو‌ها را سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار