مدیرکل گمرکات کردستان:

رشد ۸ درصدی صادرات کالا از گمرکات کردستان

مدیرکل گمرکات کردستان ترانزیت صورت گرفته در استان در ۵ ماهه سالجاری را ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، بختیار رحمانی پور گفت:گمرکات استان طی ۵ ماهه سالجاری ۷۸۰ هزار تن صادرات انجام داده که ارزش ریالی آن ۵۱۰ میلیون دلار است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر دلاری ۳۷ درصد و از نظر وزنی ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کالا از مرز‌های استان صادر می‌شود، افزود: گمرک مرز باشماق مریوان از بین ۱۰۷ گمرک کشور رتبه بیستم، گمرک سنندج رتبه چهلم و گمرک سیرانبند بانه هم رتبه سی و پنجم را کسب کرده است.

مدیرکل گمرکات کردستان تعداد محدود واحد‌های تولیدی استان را در کسب رتبه تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: پتروشیمی کردستان صادرات زیادی دارد، اما علیرغم تلاش و پیگیری‌های گمرک و استانداری، میزان صادرات را در استان اظهار نمی‌کند و به صورت تجمیعی و در گمرک‌های خارج از استان اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۵ ماهه گذشته نیز ۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد شده که از نظر دلاری ۳۵ درصد و از نظر وزنی ۸۰ درصد کاهش داشته است.

رحمانی پور اقلام عمده وارداتی را اقلام مورد نیاز واحد‌های تولیدی استان اعلام کرد و گفت: عمده کالا‌های وارد شده کالا‌های سرمایه‌ای است و کالای مصرفی وارد نکرده ایم.

وی ترانزیت صورت گرفته در استان در ۵ ماهه سالجاری را ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات کردستان ادامه داد: در این مدت همچنین ۱۴۱ هزار و ۳۳۰ نفر مسافر وارد استان شده و ۱۳۵ هزار و ۲۹۹ نفر هم خروجی داشته‌ایم که مسافران ورودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد و خروجی یک درصد رشد داشته است.

وی در خصوص شایعات مطرح در رابطه با دپوی کالا در گمرک نیز اظهار کرد: گمرک صرفا مجری قانون صادرات و واردات است و در مقررات تصمیم ساز نیست و چند وزارتخانه مقررات صادرات و واردات کالا را تنظیم و جهت اجرا به گمرک ابلاغ می‌کنند.

رحمانی پور گفت: گمرک به منظور کمک به واحد‌های تولیدی، کالا‌های مورد نیاز آن‌ها را قبل از انجام تشریفات گمرکی و با اخذ ضمانت نامه بانکی و همچنین ترخیص نسیه وارد کرده است.
انتهای پیام/م

ورود ۱۴۱ هزار و ۳۳۰ نفر مسافر به استان کردستان

برچسب ها: اشتغال ، مرزبانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.