فرماندار نهبندان:

کشاورزی یکی از محورهای توسعه نهبندان است

فرماندار نهبندان با بیان اینکه کشاورزی به‌عنوان یکی از محورهای توسعه نهبندان مطرح است، گفت: باید با تقویت کشاورزی به سمت رشد و توسعه بیش از پیش شهرستان حرکت کنیم.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی فرمانداری نهبندان، حسین شرافتی‌راد در جمع تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و دامپروری این شهرستان اظهار داشت: دولت‌ نهم و دهم در رشد و توسعه کشاورزی در شهرستان‌ها به ویژه شهرستان نهبندان اقدامات مثبت و ارزشمندی را انجام داده است.
وی افزود: تأمین آب مناسب، بهینه و مدیریت صحیح کشاورزی در رشد و پیشرفت کشاورزی موثر است و موجب افزایش کیفی تولیدات و افزایش بهره‌وری می‌شود.
فرماندار نهبندان با تأکید بر لزوم استفاده از روش‌های نوین کشاورزی، استفاده از شیوه‌های جدید و نوین در توسعه کشاورزی را بسیار اثربخش دانست و گفت: در نهبندان با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و میانگین بسیار پایین نزولات جوی باید به این سمت حرکت کنیم.
شرافتی‌راد حفظ منابع آبی و اصلاح سیستم آبیاری را بسیار ضروری دانست و گفت: متولیان بخش کشاورزی شهرستان باید با ایده‌پردازی و سیاستگذاری مناسب حرکت به سمت رشد را دنبال کنند.
وی با اشاره به گام‌های مثبتی که در اصلاح ساختار کشاورزی شهرستان برداشته شده است بر ضرورت استفاده از همه توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها تاکید کرد و خواستار ضرورت انسجام و همفکری بین مدیران برای توسعه بخش کشاورزی شد.
فرماندار نهبندان همچنین با بیان اینکه بیشترین اعتبارات اختصاص یافته به شهرستان نهبندان مربوط به بخش کشاورزی است از اختصاص 4 میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی و طرح توسعه به بخش کشاورزی نهبندان خبر داد و خواستار جدی گرفتن توصیه‌های مهندسان و کارشناسان بخش کشاورزی از سوی بهره‌برداران بخش کشاورزی شد.
شرافتی‌راد با اشاره به اینکه برای افزایش تولید باید شاخص‌هایی نظیر بهره‌وری درست، اصلاح شیوه‌های آبیاری و بهره‌گیری از ادوات نوین کشاورزی مورد توجه کشاورزان و نهاد جهادکشاورزی قرار گیرد، اظهار داشت: همچنین تغییر روش کشاورزی و دامپروری از مدل سنتی به صنعتی می‌تواند در افزایش تولیدات مؤثر واقع شود.
وی، همچنین استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر کشت نوع محصولات زراعی را از راهکارهای اصلی جلوگیری از کم آبی برای کشاورزی دانست و گفت: با ایجاد سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار از کمترین آب زراعی می‌شود بیشترین بهره را برد.
فرماندار نهبندان با بیان اینکه توسعه سامانه نوین آبیاری تحت فشار مورد تاکید دولت است، خاطرنشان کرد: بسترهای لازم و ارائه اعتبارات بلاعوض و تسهیلات بانکی برای زارعان و باغداران از طرف دولت فراهم شده و امکانات و تجهیزات نیز در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.
شرافتی‌راد از مسئولان جهادکشاورزی و امور منابع آب این شهرستان خواست هرگونه برنامه‌ریزی را برای توسعه روش‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار زمین‌های زراعی و باغی و آگاهی‌های کارشناسی نیز در اختیار کشاورزان قرار دهند.
وی تغییر کشت نوع محصولات زراعی را هم مهم دانست و اظهار امیدواری کرد: خود کشاورزان هم برای استفاده بیشتر از آب‌های موجود و بالا بردن کمیت و کیفیت محصول تولیدی خود، محصولات کم آب کشاورزی را جایگزین کشت‌های زراعی بیش آبی کنند.
فرماندار نهبندان اظهار امیدواری کرد: کشاورزان با تمهیدات اندیشیده شده بهترین بهره‌‌برداری را از آب موجود داشته باشند.
شرافتی‌راد همچنین با اشاره به آغاز جمع‌آوری اطلاعات جامع بخش‌های کشاورزی در سامانه گفت: کار ترویجی و آگاهی بخشی بیشتر به بهره‌برداران در روند اهداف دولت خدمتگزار و وزارت جهادکشاورزی برای توسعه زیربنایی بخش مهم و استراتژیک کشاورزی می‌تواند مدیریت به هنگام را محقق و روند آن را تسریع کند.
وی تأکید کرد: باید از طریق فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و بیان اهمیت موضوع و راهکارهای مختلف، کشاورزان را به ثبت و پر کردن اطلاعات در سیستم هوشمند شناسنامه بهره‌بردار ترغیب کنیم./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.