منصوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:

نشست آستانه سدی مقابل نفوذ آمریکا در منطقه

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نشست آستانه می تواند سدی درمقابل افزایش نفوذ و سلطه آمریکا در منطقه باشد.

.به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اجلاس آستانه از یک سال پیش با هدف برقراری آرامش و امنیت در سوریه و منطقه، بین تهران، مسکو و آنکارا در کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکیه برگزار شده است؛ نشست آتی این اجلاس هم قرار است 16 شهریور در تبریز و با محوریت استان ادلب سوریه برگزار شود.

 جواد منصوری کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست آستانه اظهار کرد: باوجود تفاوت سیاسی و جغرافیایی ایران، ترکیه و روسیه، این سه کشور با همدیگر اشتراکات مهمی هم دارند، که به همین دلیل می‌توانند با درایت و آینده‌نگری مناسب تصمیماتی بگیرند که نه تنها به نفع خود بلکه سایر کشور‌های منطقه مانند سوریه هم باشد.
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه محور اصلی مذاکرات در نشست آستانه، شهر ادلب سوریه است، گفت: بعد از آنکه دولت بشاراسد توانست بسیاری از نقاط مهم کشورش را از اشغال گروه‌های تروریستی و داعش خارج کند، به نظر می‌رسد ادلب تنها شهر مهمی است که همچنان در تسلط گروه‌های تکفیری باقی مانده است.
منصوری با بیان اینکه نشست‌های آستانه می‌توانند آثار مثبتی در حل بحران سوریه داشته باشد، تصریح کرد: مواضع سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در منطقه خاورمیانه نسبت به گذشته به هم نزدیکتر شده است و همین مسئله علاوه بر اثرگذار بودن در حل بحران سوریه می تواند آن را تسریع بخشد.
وی با بیان اینکه ایران، روسیه و ترکیه در حاشیه این نشست می‌توانند با طرح موضوعات دیگر و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها به تامین هرچه بیشتر منافع خود کمک کنند، خاطر نشان کرد: نشست آستانه می‌تواند در مقابل تلاش و افزایش نفوذ و سلطه آمریکا در منطقه سدی ایجاد کند. از آنجا که ایران، روسیه و ترکیه مخالف سیاست‌های جهانی واشنگتن و حضور بیشتر آمریکا در منطقه هستند با تحریم این کشور رو به رو شده اند، که مذاکره برای یافتن راه‌حل‌های جدید برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن می‌تواند محور دیگر نسشت آستانه باشد.
کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به احتمال تحریم ایران در سوئیفت، گفت: دولت باید در یک دهه گذشته ارتباطات مالی خود را با دلار کاهش می‌داد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد، اما الان این مسئله یک ضرورت است و هرچه این تصمیم به تاخیر افتد به زیان کشورتمام می‌شود.
منصوری با اشاره به اینکه کشور‌های بزرگی مانند چین و روسیه که بعد از آمریکا گردش مالی زیادی در جهان دارند به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار هستند، افزود:ترس دولت ما  برای جایگزینی تعاملات مالی اش با دلار بی مورد است، زیرا این موضوع از نظر سیاسی و اقتصادی به نفع کشور است؛ بنابراین ممکن است یکی از محور‌های مذاکرات بین تهران،مسکو و آنکارا  قطع تبادلات مالی آن‌ها با دلار باشد، که این مسئله در کنار رایزنی برای یافتن راه‌حل‌های سیاسی به منظور حل بحران سوریه می تواند دستاورد بزرگی باشد.

وی با اشاره به اینک چین و روسیه به خوبی واقف هستند که دلار زمینه ساز سلطه سیاسی و اقتصادی آمریکا در دنیا است، خاطر نشان کرد: آن‌ها تلاش می‌کنند باوجود مبادلات اقتصادی گسترده ایی که با آمریکا دارند، ارتباط خود را با دلار قطع کنند، در حال حاضر تلاش تهران و پکن این است که مبادلات خود با کشور‌هایی که روابط گسترده ایی با آن‌ها دارند را بر اساس روابط مالی دو جانبه افزایش دهند و حتی آمادگی دارند در تعاملات تجاری  و مالی خود با کشور‌هایی مانند ایران مبادلات را با پول ملی انجام دهند، قطعا این مسئله به مذاق دولت آمریکا خوش نمی آید ولی در بلند ملت به نفع اقتصاد ایران و چین و روسیه خواهد بود  .

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آستانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار