باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

سازمان خبرگزاری های آسیا-اقیانوسیه چه نهادی است؟

سازمان خبرگزاری های آسیا- اقیانوسیه « او آنا » در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان سازمان خبرگزاری های آسیا- اقیانوسیه « اوآنا » در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شد.44 خبرگزاری از 35 کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه در اوآنا عضویت دارند.این تعداد دو سوم جمعیت جهان را پوشش می دهند از میان خبرگزاری های ایرانی علاوه بر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا) فارس و مهر به عضویت این سازمان درآمده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از اعضای با سابقه این ائتلاف رسانه ای منطقه ای است و یک دوره سه ساله ریاست آن را برعهده داشت.پس از آن این خبرگزاری تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بود و هم اکنون عضو هیئت اجرایی اوآنا است.در حال حاضر جمهوری آذربایجان ریاست دوره ای اوآنا را برعهده دارد و قرار است در جریان آتی مجمع عمومی این سازمان به میزبانی سئول،ریاست دوره ای اوآنا از جمهوری آذربایجان به کره جنوبی واگذار شود.

تشکیلات سازمان خبرگزاری های آسیا-اقیانوسیه از مجمع عمومی،هیئت اجرایی کمیته های فنی خبری و اخلاقی تشکیل شده است.هیئت اجرایی او آنا از 13 خبرگزاری عضو چون آذرتاج،جمهوری آذربایجان رئیس اوآنا،ایتارتاس روسیه،شین هوا چین،یونهاپ کره جنوبی،آناتولی ترکیه،ایرنا ایران،ای ای بی استرالیا،برناما مالزی،پی تی ای هند،کیو دو ژاپن،ان ان ای لبنان،بی ان ای بحرین و وی ان ای ویتنام تشکیل شده است.

از جمله نشست های سازمان خبرگزاری های آسیا-اقیانوسیه که در ایران برگزار شده است می توان به پنجمین نشست هیئت اجرایی اوآنا در سال 1958،دهمین مجمع عمومی اوآنا و هجدهمین نشست اجرایی در سال 1997 و هشتمین نشست اجرایی اوآنا در سال 2006 اشاره کرد.

هم اکنون هم چهل و سومین  نشست اوآنا در تهران برگزار می شود. در این نشست خبرگزاری هایی از کشورهای مختلف از جمله روسیه،جمهوری آذربایجان،چین،قطر،ترکیه،عمان،مغولستان،کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، وییتنام ،اندونزی، مالزی، عراق،سوریه، لبنان،بلغارستان مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.در طی این جلسات سعی می شودخبرگزاری ها درباره مسائل جاری شان بحث کنند. در این نشست چالش هایی که هم آکنون خبرگزاری ها با آن رو به رو هستند و بهترین تجارب آن ها به اشتراک گذاشته می شود.

انتهای پیام/

برگزاری چهل و سومین  نشست اوآنا در تهران

برچسب ها: ادبیات ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.