بخش تعاون نیازمند حمایت است

دبیر اتاق تعاون کرمانشاه با انتقاد از نگاهی که به حوزه تعاون وجود دارد، گفت: اگر بخش تعاون حمایت شود می‌تواند طی چند سال آینده سهم خود را در اقتصاد کشور به بیش از 20 درصد برساند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، غفار محمدی دبیر اتاق تعاون کرمانشاه با بیان اینکه اقتصاد بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی‌ استوار است، اظهار کرد: اگرچه بر اساس قانون سهم بخش تعاونی از اقتصاد کشور باید به 25 درصد برسد، اما این سهم اکنون در حالت خوشبینانه پنج تا هفت درصد است.

وی گفت: یکی از این دلایل ادغام وزارت تعاون با وزارت کار بود که باعث شده با قرار دادن مدیران غیرتعاونی در استان‌ها، بخش تعاون به حاشیه برود و در سایه مسائل کار و تامین اجتماعی گم شود.

دبیر اتاق تعاون کرمانشاه عدم حمایت دولت را از دیگر دلایل ضعیف شدن تعاونی‌ها برشمرد و یادآور شد: حمایت‌های دولت از تعاونی‌ها فقط در حد شعار بوده و هیچگاه بسته حمایتی کامل و جامعی برای تعاونی‌ها نداشتیم.

محمدی افزود: به علاوه توزیع حمایت‌ها و امکانات بین بخش تعاون شامل اتاق تعاون نسبت به سایر بخش‌های خصوصی کشور مانند اتاق بازرگانی نیز ناعادلانه بوده است.

به گفته محمدی اکنون بخش تعاون نه بودجه‌ای دارد و نه محلی برای درآمدهای آن مشخص شده است، در حالی که سایر بخش‌ها مانند اتاق بازرگانی این مشکل را ندارند.

دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه خواستار کاهش تصدی‌گری بخش دولتی برای تعاونی‌ها و واگذاری اختیارات بیشتر به آنها شد و عنوان کرد: حوزه‌های زیادی درباره تعاونی‌ها وجود دارد که می‌توان دخالت دولت را در آن کاهش داد و کار را به خود تعاونی‌ها سپرد.

وی معتقد است، بخش تعاونی کشور آنقدر قوی است و تعاونی‌های خوبی در کشور داریم که اگر حمایت شوند می‌توانند رشد کنند و سهم بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشند.

محمدی سپس اشاره‌ای به وضعیت تعاونی‌های استان کرمانشاه داشت و از وجود حدود چهار هزار تعاونی در کرمانشاه خبر داد که اکنون 2800 تا سه هزار مورد آنها فعال است.

به گفته این مسئول، نزدیک به یک میلیون نفر عضو تعاونی‌های کرمانشاه هستند.

دبیر اتاق تعاون کرمانشاه از فعالیت تعاونی‌های کرمانشاه در زمینه‌های مختلف تولید، صادرات، کشاورزی، حمل و نقل، خدمات درمانی و بیمارستانی، سهام عدالت، مسکن مهر، تعاونی‌های مرزنشین و... یاد کرد.

محمدی تعاونی‌های صادراتی کرمانشاه را از جمله مهمترین تعاونی‌های استان با تعداد 40 مورد برشمرد که سالانه مقدار قابل توجهی صادرات دارند.

وی افزود: از این تعداد 28 مورد تعاونی مرزنشین است که نزدیک به 400 هزار نفر عضو این تعاونی‌های مرزنشین هستند.

دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه با اشاره به حدود هزار تعاونی راکد و نیمه فعال در استان تاکید کرد: مهمترین مشکل این تعاونی‌ها نبود سرمایه در گردش و مشکلات تسهیلات بانکی است.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

اقتصاد بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی‌ استوار است

 

 

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، تعاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.