باهنر در نشست خبری:

باید اصلاحات ساختاری در جمنا صورت بگیرد/ قطعاً باید کشور را با دو مجلس اداره کرد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: قطعاً باید کشور را با دو مجلس اداره کرد؛ مجلس سنا یا بزرگان و مجلس منطقه‌ای.

جمهوری اسلامی طومار بلندی از موفقیت دارد/ قطعاً باید کشور را با دو مجلس اداره کردبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری که عصر امروز دوشنبه 12 شهریورماه برگزار شد، اظهار کرد: آرزو داریم و علاقه مندیم که تریبون داران کشور برای دهه فجر تلاش کنند تا کارنامه ای عادلانه و عالمانه از عملکرد جمهوری اسلامی به تصویر بکشند.

وی افزود: اگر چه جمهوری اسلامی طومار بلندی از موفقیت دارد، اما بعضی رویکردهای ما قابل نقد است؛ امیدواریم تا نقد عملکرد گذشته، چراغی برای دهه پنجم انقلاب جهت افزودن نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف شود.

باهنر در پاسخ به سئوالی پیرامون تشکیل جمعیت عدالت و پیشرفت در قالب نواصولگرایی، گفت: یکی از اصول، راه رفتن درست و درست راه رفتن در راه درست است. رهبری چندین سال قبل تعبیری داشتند که ما اصولگرایِ غیراصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبِ غیراصولگرا نداریم.

وی ادامه داد: اصولگرایی یعنی یک چشم‌انداز از ایده‌آل‌ها با عینکی از واقعیت‌ها؛ آرمانگرایی صرف بدون توجه به واقعیت‌ها همانقدر بیراه است که متوقف شدن در واقعیات و چشم‌پوشی از آرمان‌ها.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تأکید کرد: هنوز بر مانیفست این جمعیت تسلط ندارم که آیا حرف تازه و نوینی در این جمعیت وجود دارد یا خیر، اما به آنها تبریک می‌گویم؛ باید دید که آیا می‌توانند یک مانیفست و منشور برای جامعه اصولگرایی باشند و همه اصولگرایان حول محور آنها به وحدت و تفاهم دست یابند؟

باهنر در خصوص عملکرد مجلس دهم گفت: مقایسه مجلس دهم با سایر مجالس باید به صورت دقیق باشد؛ به عنوان کسی که سال‌ها در مجلس بودم، قضاوت متفاوتی دارم.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند مجلس دهم از مجالس گذشته ضعیف‌تر است، اما بنده این حرف را قبول ندارم؛ در این مجلس هم افراد متفکر وجود دارد.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس دهم تفاوت ساختاری با مجالس گذشته دارد که کار را سخت کرده، گفت: در مجلس دهم فراکسیون اکثریت وجود ندارد؛ در مجالس گذشته عموماً فراکسیون اکثریت و اقلیت وجود داشت که می‌توانست کار را به صورت شفاف و روشن جلو ببرد.

باهنر گفت: در مجلس دهم همه فراکسیون‌ها اقلیت هستند و اصولاً ائتلافی‌ها مراکز ضعیفی از قدرت هستند. اگر فراکسیون‌ها بخواهند کاری را پیش ببرند، باید بده و بستان کنند؛ یعنی معاملات انجام شود در غیر این صورت هیچ فراکسیونی نمی‌تواند کار خود را جلو ببرد به همین دلیل اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی می‌افتد.

وی تصریح کرد: در پایان سال گذشته سه وزیر استیضاح شدند، اما رأی نمایندگان به آنها بیش از رأی اعتمادشان بود. در ابتدای سال جاری نیز دو وزیر استیضاح شدند که اگر متن مذاکرات را دقت کنیم، مخالفت‌ها در حدی نبود که استیضاح‌ها رأی بیاورد اما استیضاح دو وزیر رأی آورد. همه این موضوعات به دلیل ناهماهنگی ساختاری بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: به عنوان فردی که سال‌ها در مجلس بودم، معتقدم با یک مجلس نمی‌توان کشور را اداره کرد، قطعاً باید کشور را با دو مجلس اداره کرد؛ مجلس سنا یا بزرگان و مجلس منطقه‌ای. در حال حاضر مجلس ما دارای ساختاری شبیه مجالس منطقه‌ای است.

باهنر ادامه داد: بعضی وقت‌ها مجالس نمی‌توانند روی منافع ملی متمرکز شوند و منافع منطقه‌ای و صنفی آنقدر زیاد می‌شود که آنچه دیده نمی‌شود، منافع ملی است.

وی تأکید کرد: باید در ساختار کشور مجلسی برای تمرکز بر منافع ملی تشکیل شود؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان دارای کارکرد دیگری است و چنین کارکردی ندارند.

باهنر درباره پروسه عبور اصلاح طلبان از روحانی گفت: در حال حاضر کشور در یک وضعیت ویژه قرار دارد که این شرایط را هر کس به نحوی تعبیر می‌کند، معتقدم بسیاری از مشکلات کشور با همدلی و تدبیر قابل حل است، اینکه برخی از این موقعیت سو‌ استفاده کنند بسیار نامطلوب بوده و در این شرایط تصفیه حساب سیاسی بسیار غیر عادلانه است.

وی ادامه داد: زمانی که دولت یا مجلس مستقر می‌شود رقابت سیاسی دیگر معنا ندارد، بلکه رقابت ملی است. مسئله عبور از روحانی که از طرف اصلاح طلبان یا دیگران بحران‌زا است، معتقدم دولت باید یک خانه تکانی جدی انجام دهد، با مشاهده بعضی از اعضای هیئت دولت احساس می‌کنم توان مدیریت بحران‌ها را ندارند. در گذشته دولتی بی اعتقاد به خرد جمعی اما شجاع بود این دولت دارای تدبیر اما غیر شجاع است. اگر این دو دولت با یکدیگر ممزوج می‌شدند بسیاری از مشکلات حل می‌شد. فرافکنی امروز از هر جریان سیاسی درست نیست.

دبیر کل جامعه مهندسین اظهار کرد: به نظرم  30 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به مسائل خارجی است و بقیه مشکلات و معضلات به دلیل بی تدبیری و ضعف مدیریت بوده، ‌دوره هاشمی در تورم رکورد زدیم، دوره خاتمی بحث‌های سیاسی و ژنرال سرخ مطرح بود، ‌دور اول احمدی نژاد مشکل تورم تا حدودی حل شد، اما در دور دوم دلار 1200 به 3600 رسید  و در همین دوره دلار سه برابر شد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه ما در حال حاضر 70 میلیارد دلار قیمت دارد که در یک برنامه دو ساله 250 درصد افزایش پیدا می‌کندو یکی از اقدامات این است که بنگاه‌های در دست دولت را خصوصی کرد. بزرگ شدن بازار سرمایه یعنی رشد اقتصاد و افزایش مالیات که خیلی از مشکلات را حل می‌کند، ‌متاسفانه تورم عمومی ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: برخی کارها قابل انجام است که دولت قصور می‌کند، مانند برهه انتخابات که روحانی و دیگر نامزدها وعده‌هایی دادند. در این زمینه همه باید به دولت کمک کنیم، اما در جایی که دولت حاشیه سازی می‌کند قاعدتا باید قوه مجریه را نقض کرد. معتقدم برخی دستگاه‌ها ناکارآمد هستند .

وی افزود: چند روز گذشته معاون قوه قضائیه گفت در مسئله اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دو هزار و 500 میلیارد آن وصول شده و مابقی از کشور نه تنها خارج نشده بلکه به خزانه برگشته است اما مردم فکر می‌کنند تمام کشور سرقت شده است.

باهنر درباره استیضاح وزرا گفت: استیضاح یک وزیر به معنی طلاق دولت و مجلس است، قوه مققنه در استیضاح‌ها باید به دو نکته توجه کند یکی اینکه جایگزین وزیر باید عالم تر باشد و اینکه احساس نشود که به دنبال مچ‌گیری یکدیگر هستند، مانند قوه قضائیه که برخوردهای خوبی دارد.

دبیر کل حزب جامعه مهندسین ادامه داد: وزیری که به وظایفش عمل نمی‌کند ابتدا باید خودش کنار برود، در غیر اینصورت رئیس جمهور یا مجلس باید اقدام نماید. حکمرانی خوب از جدال‌ها نیست، بلکه از طریق همگرایی است.

وی درباره برنامه‌های انتخاباتی جمنا گفت: در رابطه با برنامه‌های انتخاباتی جمنا اطلاعی ندارم، اما معتقدم باید اصلاحات ساختاری در جمنا صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار