ساخت آسانسور فضایی به جای موشک/ تحولی عجیب و باورنکردنی در چگونگی سفر به فضا + تصاویر

هزینه‌های فوق العاده سنگین ارسال فضانورد به فضا با موشک سبب شده است تا دانشمندان از راهکاری ساده برای انتقال مسافران استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان ژاپنی اعلام کرده اند در حال ساخت نوعی آسانسور (بالا بر) فضایی هستند که علاقه‌مندان را به فضا می‌برد به جای اینکه با روش معمولی حمل با موشک به فضا بروند.


راه اندازی و ساخت موشک فضایی فرآیندی بسیار سخت و پیچیده است، موشک فضایی به سوختی ویژه نیاز دارد و انفجار موشک آن می‌تواند آلودگی را وارد اتمسفر کره زمین کند؛ به همین دلیل دانشمندان ژاپنی در نظر دارند راهکار جدیدی برای خروج از زمین بیابند و آن ساخت آسانسور فضایی است.

دانشمندان ژاپنی دانشکده مهندسی دانشگاه شیزووکا (Shizuoka University's Faculty of Engineering) اعلام کرده اند در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال جاری مدل آزمایشی از آسانسور فضایی به مدار زمین را راه اندازی و آزمایش می‌کنند؛ این آسانسور از دو ماهواره معکبی شکل کوچک به ابعاد تنها ده سانتی متر در یک طرف و اتصال آن به کابل فلزی ده متری تشکیل شده است.


یک جعبه موتوری در طول کابل بین دو ماهواره به جلو و عقب حرکت می‌کند درحالی که دوربین‌ها درماهواره‌ها فرآیند خود را کنترل می‌کنند.

ژاپنی‌ها اعلام کرده اند این اولین آزمایش بالابر فضایی برای جابه جایی در فضا خواهد بود.


ایده ساخت آسانسور فضایی اولین بار حدود سال ۱۸۹۵ به وسیله دانشمند روس، کنستانتین سیئولوکوفسکی پس از دیدن برج ایفل در کشور فرانسه مطرح شد و حال این طرح تخیلی به واقعیت می‌پیوندد.

از جمله چالش‌های فنی درباره ساخت آسانسور فضایی، منطقه جغرافیایی نصب آسانسور و نیز ساخت آن از ماده‌ای است که به اندازه کافی سبک، اما مقاوم باشد که بتواند نیروی گریز از مرکز را تحمل کند و به این ترتیب آسانسور درمسیرخود مستقیم باقی بماند.

آسانسور فضایی همچنین باید نیرو‌های گرانشی از زمین، خورشید، ماه و دگرگونی‌های ناشی از وضعیت جوی زمین مانند مانند باد‌های با شدت بالا را تحمل کند.


شرکت ژاپنی  با دانشگاه شیزووکا در حال همکاری در پروژه ساخت آسانسور فضایی است و به گفته کارشناسان آن آسانسور فضایی در سال ۲۰۵۰ نهایی می‌شود و می‌تواند مورد استفاده افراد قرار گیرد؛ این آسانسور دارای یک ایستگاه فضایی در مدار ژتواستاتیک در ارتفاع ۳۵۰۰۰ کیلومتری از زمین و یه ایستگاه زمینی در اقیانوس آرام خواهد بود.


در این آسانسور از فناوری نانولوله‌های کربنی برای ساخت کابل استفاده می‌شود و دانشمندان در حال افزایش مقاومت این نوع لوله‌ها برای ساخت رشته‌ای با طول زیاد هستند.


کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از این وسیله بسیار جذاب‌تر از موشک فضایی است و می‌تواند درآینده تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به فضا را به مدار کره زمین انتقال دهد.

هزینه استفاده از آسانسور فضایی بسیار کمتر از ارسال فضانورد به لایه‌های جوی زمین با موشک فضایی است.

منبع: sciencealert

انتهای پیام/

ژاپن آسانسور فضایی می‌سازد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۷
عجب علمی بسیار مهندسی
آخرین اخبار