جمع آوری سنبل آبی در محمودآباد

عملیا ت پاکسازی سنبل آبی ازسطح رودخانه های محمودآباد درحال انجام است.

محمدعلی دعاگو رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه سنبل آبی یک گیاه غیربومی ومهاجم آمریکای جنوبی است، گفت: عملیات پاکسازی این گیاه سمی درشهرمحمودآباد از ۱۰ روز گذشته  توسط نیروهای شهرداری شروع شده است.

وی افزود: گیاه سنبل آبی برای اولین بار در آغوزبن بابل و در مردادماه امسال در محمودآباد حدود ۵۰۰ متر ازمساحت رودخانه شهرود وپیت رود این شهررا پوشانده است.

دعاگو گفت: مردم بخاطر زیبایی این گیاه آن را به عنوان گیاه زینتی استفاده کرده و اقدام به تکثیر آن می کنند که این امر سبب  رشد بی‌ رویه این گیاه و ایجاد مشکلات محیط‌ زیستی برای طبیعت می ‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست  محمودآباد در مورد خطرات زیست محیطی این گیاه گفت: محل رویش سنبل آبی درآبگیرها وتالاب ها است و بخاطر رشد زیاد اکسیژن آب را کاهش و حجم زیادبرگ های سنبل آبی  مانع رسیدن نورخورشید به گونه های گیاهی و جانوری می شود و همین عامل تلف شدن ماهی ، به خطر افتادن حیات زیست مندان و اکوسیستم منطقه رادچاراختلال می کند.

وی با اشاره به سمی بودن گیاه افزود: پساب‌ های خانگی، کشاورزی و صنعتی بستر مناسبی را برای رشد و تکثیر این گیاه مهاجم می باشدو با جذب فلزات سنگین  مواد سمی درداخل بافت این گیاه قرارمی گیرد.

دعاگو گفت: روش جمع آوری سنبل آبی روش دستی است به گونه ای که نیروهای شهردرای سنبل آبی را ازسطح آب پاکسازی و در یک نقطه دپو می کنند تا این گیاه خشک شود و از بین رود.

انتهای پیام/ م

راهی برای نجات روخانه محمودآباد از سنبل آبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار