ادعای متیس: معارضان سوری هیچگونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارند

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد پنتاگون به هیچ مدرکی که حاکی از قابلیت انجام حمله شیمیایی توسط معارضان سوری باشد، دست نیافته است.

ادعای متیس: معارضان سوری هیچگونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا مدعی شد علی‌رغم نفوذ کافی در میان گروه‌های معارض سوری، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکنون هیچ مدرکی را مشاهده نکرده است که نشان دهد معارضان مسلح در استان ادلب در شمال غربی سوریه قابلیت انجام حمله شیمیایی را دارند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: ما هیچ اطلاعاتی که حاکی از قابلیت تدارک حمله شیمیایی معارضان سوری باشد بدست نیاورده‌ایم.

اظهارات متیس در حالی مطرح می‌شود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اخیرا اعلام کرد هیچ تردیدی وجود ندارد که معارضان در سوریه در تدارکِ عملیات «پرچم دروغین» برای حمله شیمیایی هستند و روسیه شواهد مرتبط با این موضوع را به سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه داده است.

در اواخر ماه آگوست نیز ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد معارضان سوری در حال تدارک برای ایجاد تحرکات نظامی هستند تا دمشق را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در ادلب نمایند. پیشتر نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد معارضان سوری در تدارک حمله شیمیایی به استان ادلب هستند تا آمریکا این موضوع را دست‌مایه حمله تازه به این کشور قرار دهد. همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تسلیحات شیمیایی ناشناش با همکاری گروه کلاه‌سفیدها به استان ادلب  انتقال داده شده است.

در اواسط آوریل نیز الکساندر رودیونف، متخصص روسی در زمینه تسلیحات شیمیایی اعلام کرد نیروهای روسیه انباری از مواد خام اولیه مورد استفاده در تولید سلاح شیمیایی را در شهر تازه آزاد شده دوما کشف کرده‌اند. در میان مواد کشف‌شده یک سلیندر حاوی گاز کلر مشاهده شد. گاز کلر اولین بار در جنگ جهانی اول به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گرفت و در جنگ عراق نیز بکار رفت. این متخصص روس یادآور شده که این آزمایشگاه توسط گروه‌های مسلح غیرقانونی برای تولید مواد سمی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

عملیات پرچم دروغین به عملیاتی اطلاق می‌شود که توسط نیروهای نظامی و شبه‌نظامی یا اطلاعاتی به گونه‌ای انجام می‌شود که این تصور ایجاد شود که توسط گروه یا کشور دیگر صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار