سیدافقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اردوغان نمی‌تواند مانع آزادسازی ادلب شود

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ادعای اردوغان در خصوص نگرانی از شرایط انسانی ادلب بهانه ای بیش نیست.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با  خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه ایران, روسیه و ترکیه در تهران و مواضع دوگانه اردوغان در مقابل سوریه گفت: لحن اردوغان در این نشست، صادقانه نبود.

سید افقهی با بیان اینکه اردوغان سیاست میانه را مدنظر قرار داده است و نه می تواند به طور کامل از تروریست ها فاصله بگیرد و نه می‌تواند صد درصد از آنها دفاع کند؛ گفت: ترکیه هزینه‌های هنگفتی را در ادلب متحمل شده و  حاضر نیست به‌راحتی این منطقه را از دست بدهد.

کارشناس مسائل غرب آسیا درخصوص پیشنهاد اردوغان مبنی بر آتش بس در ادلب گفت: پوتین پاسخ قطعی به رئیس جمهور ترکیه داد؛ چرا که این مسئله امکانپذیر نیست.

سید افقهی با بیان اینکه پیشنهاد اردوغان مشکوک است،گفت: اردوغان هنوز باور نکرده است که این راه حل همان کاری است که تروریست‌ها انجام می‌دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اردوغان در این نشست منافقانه برخورد کرد؛ گفت: با توجه به برخورد قاطع روسیه و ایران تصور نمی شود؛ اردوغان بتواند مانع آزادسازی  شهر ادلب شود. 

وی در راستای برخی گمانه زنی‌ها که این پیشنهاد را  توطئه آمریکا خوانده‌اند، بیان کرد: اینکه این پیشنهاد توطئه آمریکا یا ترکیه باشد مهم نیست؛ نکته مهم این است که در حال حاضر اردوغان به دلیل ارتباطاتی که با  تروریستها دارد، حاضر به امتیاز دهی نیست.

سید افقهی افزود: واضح است که آمریکا درخصوص مسئله ادلب و سوریه با ترکیه هم مسیر و همگراست؛ اما از آنجا که آنکارا عضو اجلاس آستانه است با لحنی آرام تر و لطیف تر ظاهر شده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه اگر ارتش سوریه در آزاد سازی ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کند، مورد حمله قرار خواهد گرفت؛ گفت: رئیس جمهور ترکیه علاوه بر این اذعان داشت که ما تحمل نداریم ایران و سوریه در آزادسازی ادلب باعث تلفات انسانی شوند و این همان حرف آمریکاست که با لحنی لطیف تر و دیپلماتیک تر بیان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آنکارا راه حل سیاسی را هم قبول ندارد و خواهان این است که ادلب همچنان در درست معارضین باشد؛ گفت: ادعای اردوغان در خصوص نگرانی از شرایط انسانی ادلب بهانه ای بیش نیست و  با اقدامات سابق ترکیه و جنایاتی که در گذشته در مورد سوریه انجام داده متناقض است.

وی گفت:به نظر می رسد اردوغان در نهایت مجبور خواهد شد دست از خیره سری بردارد و تسلیم شود؛ چرا که ادلب باید به آغوش سوریه بازگردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، اجلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
ازاول جنگ سوریه و عراق معلوم نشد بالاخره این آقا کدوم سمتیه ؟!!!
آخرین اخبار