در همایش کشوری بهورزان مطرح شد؛

بهورزان؛ خط اول نظام سلامتی کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این همایش که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، گفت: بهورزان نقشی مهم در ارتقای شاخص‌های بهداشتی کشور داشته اند.

بهورزان نقش مهمی در ارتقا شاخص‌های بهداشتی داشته اندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا دارابی در همایش کشوری بهورزان که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد با اشاره به اجرای برنامه مراقبت های اولیه بهداشتی به عنوان یکی از اقدامات شاخص جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات بهداشتی به دورترین نقاط کشور، تصریح کرد: شاخص های بهداشتی کشور تا پیش از این موضوع در شرایطی مناسب قرار نداشت و به واسطه اجرای برنامه مراقبت های اولیه بهداشتی و فعالیت بهورزان به عنوان خط اول نظام سلامتی و ارائه خدمات بهداشتی اولیه، شاخص های بهداشتی ارتقایی چشمگیر پیدا کرد.

وی اجرای برنامه پزشک خانواده و سیستم ارجاع را از دیگر برنامه های مهم حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود عدم اجرای کامل سیستم ارجاع  اما در بحث پزشک خانواده، پزشکان در کنار بهورزان در روستا ها حضور یافتند و افزایش کیفیت خدمات سلامت و بهداشت رشد بهتری به خود گرفت. در حال حاضر شاخص های بهداشتی کشور از آن زمان شتاب بیشتری گرفته است و تمام روستائیان از خدمات پزشک بهره مند شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: امروز به برکت اقدامات انجام شده ۹۴ درصد زایمان ها در داخل بیمارستان ها انجام می شود. همچنین واکسیناسیون، مراقبت های بهداشتی مادر، بهداشت خانواده و فردی موجب افزایش شاخص های بهداشتی شده است.

وی اجرای برنامه تحول نظام سلامت را از دیگر برنامه های شاخص اجرا شده در حوزه سلامت عنوان کرد: با اجرای این برنامه علاوه بر کاهش هزینه های درمان، ایجاد خانه های بهداشت در مناطق روستایی رشد و شتابی بیشتر پیدا کرده است و خدمات با کیفیت مناسب تری به مردم به ویژه در مناطق روستایی ارائه می شود.

دارابی با اشاره به ارائه خدمات به مردم ساکن  مناطق روستایی و شهری محروم از خدمات بهداشتی و درمانی، با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، تصریح کرد: هرچند در حال حاضر اجرای این طرح با مشکلاتی روبرو شده است اما امیدواریم با حمایت های مقام معظم رهبری و دولت بتوانیم بر مشکلات مالی فائق آمده و خدمات را به شکل مطلوب ارائه دهیم.

وی ایجاد مجامع سلامت شهرستان و استان ها را از اقدامات موثر در راستای اجتماعی کردن امر سلامت در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: براساس این برنامه هر نهادی سهم خود را در حوزه سلامت باید بداند و در این زمینه تلاش کند و تصویب سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، ایجاد کارگروه سلامت و امنیت غذایی، سند توسعه سلامت در استان از جمله اقدامات این مجامع به شمار می رود.

انتهای پیام/

اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همایش کشوری بهورزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار