فرجی راد در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نگرانی جامعه جهانی درخصوص ادلب به جاست

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:با توجه به احتمال گسترش درگیری ها در ادلب نگرانی جامعه جهانی در این خصوص بی مورد نیست.

ادلببه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آخرین دور مذاکرات اجلاس آستانه در تهران و با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد. محور این نشست مسئله ادلب و پاکسازی این منطقه از لوث وجود تروریست‌ها بود،این درحالی ست که در جریان این مذاکره اردوغان پیشنهاد آتش بس در ادلب را عنوان کرد.  در همین رابطه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی  با کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده که در ادامه ارائه شده است؛

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران،  بررسی مسئله ادلب و پیشنهاد آتش بس در این منطقه از سوی اردوغان گفت: یکی از مسائلی که در آستانه مطرح شد، بررسی راهکارها برای آزادسازی این منطقه در سوریه بود.

فرجی راد با تاکید بر اهمیت  جلب موافقت ترکیه در این مورد، اظهار کرد: با توجه به حمایت دولت ترکیه از تروریست‌ها، برای آنکارا سخت است که از آنها دور شده و یا وارد درگیری با این گروه شود. اردوغان تلاش می‌کند تا مسئله بدون جنگ و خونریزی به اتمام برسد و البته ترکیه  هم به دنبال امتیاز گیری برای این گروه‌هاست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مخالفت روسیه و دولت بشار اسد درباره پیشنهاد ترکیه مبنی بر پایان درگیری ها در ادلب بدون جنگ و خونریزی بیان کرد: روس‌ها و سوری‌ها معتقدند تروریست‌ها یا باید تسلیم شده و از منطقه خارج شوند یا آماده درگیری باشند، در مذاکرات تهران هم بیشتر روی همین مسئله بحث و تاکید شد. در نهایت هم با وجود اختلاف نظر موجود میان روسیه و ترکیه، در بیانیه اعلام شد که طرفین نشست برای خروج معارضان از منطقه مذاکره کنند. 

وی با اشاره به نگرانی جامعه جهانی درباره حضور تروریست‌ها در ادلب و حوزه پیرامونش تاکید کرد: روس‌ها و سوری‌ها از دیروز حملات هوایی خود در برخی نقاط را شروع کرده و در حال بمباران تروریست‌ها هستند. باتوجه به شرایط موجود می توان گفت که نگرانی جامعه جهانی در  مورد  ادلب به‌جاست،  به این دلیل که  جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر در این منطقه و حوزه پیرامونش جمع شدند.

فرجی راد تصریح کرد: این امکان وجود دارد که درگیری‌ها در ادلب طولانی شده و به دنبال آن تلفات و خسارات غیرنظامیان هم افزایش یابد. با توجه به حساسیت سازمان ملل و جامعه جهانی نسبت به این مسئله، آمریکا و دیگر کشورها از  درگیری‌ها در ادلب سواستفاده می‌کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: با توجه به اینکه با پاکسازی ادلب تقریبا جنگ داخلی در سوریه به پایان می‌رسد و می‌توان با مذاکره و دادن امتیازاتی به درگیری‌ها در کردستان سوریه خاتمه داد، آمریکایی‌ها که از این موضوع ذینفع هستند، تلاش‌ می‌کنند تا این امر محقق نشده و آشوب در سوریه ادامه یابد تا بتوانند از این طریق اهداف خود را در منطقه عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به حضور روسیه و ایران در منطقه،  یکی از اهداف آمریکایی‌ها مقابله با ایران، حضور دائمی و افزایش نفوذشان در منطقه است، در همین راستا تهدید کرده اند که  اگر سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند آنها هم مقابله به مثل می کنند.

فرجی راد با اشاره به آغاز بمباران ها در ادلب  بیان کرد: با وجود گذشت دو روز از شروع بمباران در ادلب ، هنوز هیچ واکنشی از طرف آمریکایی‌ها مشاهده نشده است ولی با  ادامه این حملات انتظار می رود عکس‌العملی داشته باشند.

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره رویکرد ترکیه در قبال سوریه تصریح کرد: آنکارا به این نتیجه رسیده است که بالاخره مسئله سوریه رو به اتمام است و باید در نشست های آستانه تعامل بیشتری داشته باشد، اما برای آنکارا هم سخت است که به طور ناگهانی موضع خود را تغییر دهد . درشرایط فعلی ترکیه به دنبال پیشبرد اهداف خود در قبال ادلب به صورت تدریجی است، این درحالی است که باید غیر از مسئله سوریه با ایران و روسیه هم همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: تحریم و فشارهای آمریکا ترکیه را  با مشکلات داخلی بسیاری مواجه و به اقتصاد این کشور ضربه زده  است،  علاوه بر مسائل داخلی دولت اردوغان تلاش می کند تا 2و نیم میلیون پناهنده سوری را  اسکان دهد و در این راستا از روسیه و ایران هم برای شهرک سازی برای این پناهندگان درخواست کمک کرده  که البته با مخالفت تهران و مسکو روبه‌رو شده است، چرا که آنها تاکید دارند که آوارگان باید به محل زندگی خود بازگردند. بنابراین امکان بوجود آمدن تغییر در سیاست های آنکارا درخصوص سوریه ،  زیاد است. 

فرجی راد  افزود: به نظر می‌رسد دولت ترکیه مجبور به همکاری با تهران و مسکو باشد، البته امکان صدور بیانیه ای از سوی آنکارا علیه حملات به ادلب، وجود دارد  و اردوغان بویژه درخصوص مسئله کردها در شمال سوریه که امنیت ترکیه را به خطر می‌اندازد، قصد تسریع در حل این مسئله را دارد .

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره آینده مذاکرات آستانه اظهار کرد: با توجه به مزاحمت‌های داخلی و خارجی بسیاری که از قبل درخصوص مسئله سوریه  وجود داشته، نباید انتظار داشت ایران، سوریه و ترکیه به این زودی در این رابطه  به توافق صد در صد برسند، ولی می توان امید داشت که با گذشت زمان شاهد نتایج  بهتری باشیم.

وی در پایان یادآور شد: اروپایی‌ها هم پذیرفته‌اند که نمی‌شود به راحتی اسد را برکنار کرد، بنابراین فعلا سکوت کرده‌اند تا شاید بتوانند در مذاکرات ژنو با تغییر در قانون اساسی و وارد کردن مخالفین به جمع، روی برکناری اسد مانور دهند.از سوی دیگر برخی کشورهای عربی به دنبال برقراری  رابطه با سوریه هستند و می توان گفت در کل اوضاع نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
هیشکی به اندازه جمهوری اسلامی نگران جون آدما نیست
آخرین اخبار