آشپزخانه سلامت؛

چگونه نوزادانی با هوش ایکیوسان داشته باشیم؟

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای محلی را به علت داشتن اسید چرب امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی در تقویت ضریب هوشی نوزادان موثر دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ مالابیج (ماهی شکم پر) یکی از غذا‌های محلی استان گیلان و مازندران بوده که حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹، B۱۲ ، اسید چرب امگا ۳، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، فیبر، آهن، روی (زینک)، مس، سلنیوم، فسفر، منیزیم، منگنز، کلسیم و اسید فولیک است.

برای بررسی خواص مالابیج و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

چگونه نوزادانی با هوش ایکیوسان داشته باشیم؟ / چگونه نوزادانی باهوش داشته باشیم؟

 مهم‌ترین خواص مالابیج

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص مالابیج اظهار کرد: این غذا به علت داشتن اسید چرب امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی برای افزایش ضریب هوشی (IQ) نوزادان بسیار مفید است؛ مالابیج نقشی موثر در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه دارد و از ابتلای افراد به آلزایمر جلوگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید: ۶ راه برای افزایش ضریب هوشی


وی درباره خواص دیگر مالابیج بیان کرد: این غذا به علت وجود پروتئین فراوان تاثیری چشمگیری در تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن دارد بنابراین این غذا برای همه افراد به ویژه بدنسازان بسیار مفید است؛ مالابیج به علت داشتن اسید فولیک، آهن و ویتامین‌B۱۲، تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد بنابراین این غذا خونساز بوده و برای کودکان در حال رشد و افراد لاغر بسیار مناسب است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مالابیج به علت وجود ویتامین‌های B۳، B۱۲ و اسید چرب امگا ۳ افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد و برای مبتلایان به اختلال دوقطبی بسیار مفید است.


بیشتر بخوانید: ۱۳ روش فوق‌العاده برای افزایش IQ


عظمایی تاکید کرد: مالابیج غضروف‌های بین استخوان‌ها را تقویت می‌کند بنابراین این غذا برای مبتلایان به آرتروز و افرادی که دچار مشکلات حرکتی به علت تخریب غضروف‌ها هستند، بسیار مناسب است؛ مالابیج به کنترل قند، فشار و چربی خون کمک شایانی می‌کند.

وی تصریح کرد: مالابیج به علت داشتن اسید فولیک، آهن، ویتامین B۱۲، اسید چرب امگا ۳ و سایر املاح معدنی برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است.


بیشتر بخوانید: در هر سنی چگونه ضریب هوشی خود را افزایش دهیم؟


این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مالابیج به علت وجود کلسیم، منیزیم و فسفر استخوا‌ن‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی استخوان و آرتروز در افراد جلوگیری می‌کند؛ این غذا ضد التهاب است بنابراین تاثیری چشمگیر در رفع اسپاسم (گرفتگی) عضلات و پیشگیری از ابتلا به روماتیسم دارد.

عظمایی یادآوری کرد: مالابیج به تقویت دستگاه گوارش، شادابی و طراوت پوست و مو و کاهش وزن کمک می‌کند؛ این غذا به علت داشتن ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

چگونه نوزادانی با هوش ایکیوسان داشته باشیم؟ / چگونه نوزادانی باهوش داشته باشیم؟

 مواد لازم برای تهیه مالابیج ( پنج تا ۶ نفر)

ماهی سفید                                                                                     ۲ تا سه عدد

سبزی‌های معطر (نعناع و خالواش)                                               به مقدار لازم

رب انار محلی                                                                                  چهار تا پنج قاشق غذاخوری

مغز گردو                                                                                          ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم

نمک، فلفل سیاه و گلپر                                                                   به مقدار لازم

زعفران دَم‌کرده، زرشک، خلال پسته و بادام برای تزئین              به مقدار لازم

 طرز تهیه مالابیج

نخست مغز گردو و سبزی‌های معطر را چرخ سپس این مخلوط چرخ شده را با رب انار محلی، نمک، فلفل سیاه و گلپر مخلوط کنید.
- ماهی را به خوبی پاک، شکمش را خالی کنید و بشویید.
- شکم ماهی را با مغز گردو، سبزی‌های معطر، رب انار محلی، نمک، فلفل سیاه و گلپر پُر کنید و با یک نخ و سوزن آن را بدوزید.
- ماهی شکم پر را می‌توان بر روی زغال پخت یا سینی فر را با روغن کمی چرب کنید و ماهی را  در طبقه وسط فر با دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد به مدت  ۹۰ دقیقه قرار دهید تا به خوبی پخته شود.
- پس از پختن ماهی شکم پر روی آن را با زعفران دَم‌کرده، زرشک و خلال پسته و بادام تفت داده شده تزئین کنید.
- مالابیج را به همراه برنج میل کنید.
- افراد از مصرف ماست و دوغ به همراه مالابیج باید پرهیز کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار