مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خبرداد؛

بیماری زوال بلوط در ۲۵ درصد از جنگل‌های لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از دچار شدن ۲۵ درصد جنگل‌های استان به بیماری زوال خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عمده آفات و بیماری‌های جنگلی در لرستان پروانه برگخوار بلوط، موریانه، لورانتوس (دارواش) و زوال بلوط به شمار می‌رود.

وی افزود: پیر و کم شدن بنیه درختان، ریزگردها، عدم زادآوری، هجوم آفات مثل پروانه برگخوار و سوسک چوب خوار بلوط، از بین رفتن کنترل کنندگان طبیعی مانند سنجاب و افت آب‌های زیرزمینی از دلایل عمده بیماری زوال بلوط در جنگل‌های لرستان است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ۵۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان به آفت برگخوار بلوط مبتلا هستند.

نجفی ادامه داد: این آفت از اواخر اسفندماه هر سال تا نیمه دوم اردیبهشت سال بعد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مناطقی مانند چگنی، سپید دشت، چم چیت، بیشه، شول آباد، دادآباد و کهمان را آلوده کرده است.

وی در خصوص هجوم موریانه نیز عنوان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد طغیان آفت موریانه در سطح اراضی جنگلی به ویژه در منطقه شورآب هستیم و یکی از اهداف این کارگروه، اتخاذ تدابیر لازم به منظور کنترل این آفت بسیار خطرناک می‌باشد.

وی در خصوص بیماری نیمه انگلی لورانتوس در سطح جنگل‌های استان نیز افزود: بخش عمده‌ای از جنگل‌های استان از جمله مناطق درب گنبد کوهدشت و دره نصب شهرستان خرم آباد به این آفت مبتلا شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این کارگروه، پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی می‌باشد خاطرنشان کرد: به استناد بخشنامه ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر ضرورت شناسایی مناطق آلوده و پیشگیری و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری ها، این کارگروه تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز جنگل‌های لرستان را یکی از ارزشمندترین ذخایر جنگلی جهان قلمداد کرد و گفت: این کارگروه به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار آفت و بیماری‌های جنگلی در سطح استان تشکیل شده است.

احمد مرادپور خواستار اقدامات کارشناسی و تهیه طرح‌های توجیهی به منظور به حداقل رساندن خسارت، در سطح جنگل‌ها و مراتع استان شد و افزود: جنگل‌های زاگرس نقش بسیار مهمی در پیشگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از سیلاب‌ها و تلطیف هوا دارند.

انتهای پیام/م

۲۵ درصد جنگل‌های لرستان دچار بیماری زوال بلوط هستند

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.