معرفی عذاب روحی جهنمیان + نگاهی به غم‌های ماندگار دوزخیان

جهنم، واژه‌ای سرخ است که با شنیدنش تصویر آتش و آه و فریاد در ذهن نقش می‌بندد.

جهنم، واژه‌ای است که با شنیدنش تصویر آتش و آه و فریاد در ذهن نقش می‌بندد و از آن بعنوان بدترین مکان‌ها ذکر شده است.

جایی برای مجازات افراد گنهکار که می‌گویند عذابشان پایان ناپذیر است و در صورت اتمام عذاب مجددا مجازات می‌شوند.

در برخی از آیات و روایات نیز از عذاب روحی جهنمیان سخن به میان آمده است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به معرفی این عذاب‌های روحی جهنمیان و غم جاوید دوزخیان بپردازد، پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

معرفی جهنم

بر اساس باور‌های اسلامی، به دوزخ ، جهنم گفته می‌شود. جهنم هفت طبقه دارد و هر چه پایین‌تر، جای افراد بدتر. عذاب‌های دوزخ هم روحی هستند هم جسمی. برخی جهنمیان همیشه در آنجا می‌مانند و برخی دیگر پس از مدتی بخشوده می‌شوند و به بهشت می‌روند.

تنها راه خلاصی از جهنم یا پایان کیفر مقرر است یا شفاعت شفیعان.

گناهان برخی کسان چنان سنگین است که در آن جاودانه می‌شوند.


این مطلب را از دست ندهید: علت خلق جهنم چه بود؟ / جهنم چه زمانی خلق شد؟!


جهنم جای عمل نیست و بنابر این نمی‌توان در آنجا با عمل صالح خویش را از عذاب رهانید.

امام جعفر صادق (ع) در مورد جهنم چنین می‌گوید:

آتش دنیا یک بخش از ۷۰ بخش آتش جهنم است، آتش جهنم ۷۰ بار با آب خاموش شده سپس شعله‌ور گردیده تا به آتش دنیا تبدیل گشته است و اگر چنین نبود هیچ انسانی طاقت تحمل آتش را نداشت!

در روایت دیگری از امام علی نام طبقات و در‌های جهنم چنین ذکر شده است:

هاویه
سعیر
جحیم
سقر
حطمه
لظی
جهنم

غم جاوید دوزخیان

یکی از ویژگی‌های قیامت، جاوید و پایدار بودن نعمت‌ها و نقمت ها، شادی‌ها و غم هاست. در این مورد قرآن کریم دوتصویر از وضعیت روحی بهشتیان و دوزخیان ارائه داده است؛ آنجا که سخن از دوزخیان است می‌فرماید:

کلَّما أَرادُوا أَنْ یخْرُجُوا مِنْها مِنْ غَمٍّ أُعِیدُوا فِیها وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِیقِ

هرگاه بخواهند از دوزخ و غم و اندو‌های آن خارج شوند، آن‌ها را به آن بازمی گردانند و به آنان گفته می‌شود: بچشید عذاب سوزان را.


این مطلب را از دست ندهید: با این ذکر از آتش جهنم در امان بمانید!


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

مَا مِنْ هَمٍّ إِلَّا وَ لَهُ فَرَجٌ إِلَّا هَمُّ أَهْلِ النَّار

هر غصّه ای، فرج و گشایشی دارد الّا غم و غصّه اهل آتش که پایان ندارد.

برخلاف اهل بهشت که غم و رنجی ندارند و از نعمت‌های بهشتی بهره‌مند هستند و به عنوان سپاس از خداوند که آن‌ها را در باغ‌های جاویدان بهشت وارد کرده، می‌گویند:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ

حمد و ستایش برای خداوندی است که اندوه را از ما بر طرف ساخت.


ببینید: شیطان چگونه با صفات زیبای خداوند انسان را به لب پرتگاه می‌کشاند؟


آن‌ها از این موهبت عظیمی که نصیبشان شده و تمام عوامل غم و اندوه به برکت لطف الهی از محیط زندگانیشان دور گشته و آسمان روحشان از لکه‌های ابر‌های تاریک اندوه دنیا و آخرت، پاک شده، خداوند را حمد و ستایش می‌کنند.

معرفی ۸ عذاب روحی جهنمیان!

در قرآن کریم عذاب‌های روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبت‌های مختلف بیان شده است که در زیر به عنوان نمونه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱. از چشم خدا افتادن و محروم شدن از ارتباط با پروردگار: «قَالَ اخْسَۆُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ»؛

(خداوند گوید) ذلیلانه در آنجا ساکت و دور گردید و هرگز با من سخن نگویید».

۲. دوری از رحمت خدا: «وَقِیلَ الْیَوْمَ نَنسَاکُمْ کَمَا نَسِیتُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا وَمَأْوَاکُمْ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن نَّاصِرِینَ»؛ و (به آنها) گفته مى شود: امروز شما را فراموش مى‏ کنیم (در میان عذاب رها مى‏ کنیم) چنان که شما دیدار امروزتان را (در دنیا) فراموش کردید، و جایگاه شما آتش است و شما را هرگز یارى‏ کنندگانى نیست.


بیشتر بدانید: جهنم ابلیس به چه صورتی خواهد بود؟


۳. مشاهده نعمت‌هایی که به دوستان و آشنایانشان در بهشت داده می‌شود: «وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُواْ عَلَیْنَا مِنَ الْمَاء أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ»؛ و اهل آتش بهشتیان را ندا کنند که از آب یا از آنچه خدا شما را روزى کرده بر ما فرو ریزید. گویند: همانا خداوند این دو را بر کافران حرام نموده است.

۴. گفتگو‌های دلخراش و جانکاهی که میان بهشتیان و دوزخیان رد و بدل می‌شود، و روح دوزخیان را سخت آزار می‌دهد: «وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا قَالُواْ نَعَمْ فَأَذَّنَ مُۆَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ»؛ و بهشتیان دوزخیان را ندا مى ‏دهند که ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود، درست و ثابت یافتیم، آیا شما نیز آنچه را پروردگارتان وعده داده بود حق و ثابت یافتید؟ گویند: آرى! پس آوازدهنده‏اى در میان آنان آواز مى‏ دهد که لعنت خداوند بر ستمکاران باد.


بیشتر بخوانید: منطقه ای ناشناخته بین بهشت و جهنم را می شناسید؟


۵. حسرت: «.. کَذَلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَیْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنَ النَّارِ».

این چنین خداوند عمل‏ هاى (دنیوى) آن‌ها را مایه‏ حسرتى به آن‌ها ارائه مى ‏دهد، و آن‌ها هرگز از آتش بیرون آمدنى نیستند.

«وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا»؛ و (به یاد آر) روزى که ستمگر پشت دست ‏هاى خود را به دندان مى‏ گزد، مى‏ گوید: اى کاش همراه پیامبر راهى را (به سوى خدا) پیش می گرفتم.


بیشتر بخوانید: با این ذکر در میان بال‌های فرشتگان از آتش جهنم در امان باشید!


۶. تحقیر و ذلت و خواری: «ذُقْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ»؛ (و بگویید) بچش که حقّا تو همان قدرتمند گرامى هستى

«یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا»؛ (و به لحاظ تقارن گناهان اعتقادى و عملى وى) عذاب او در روز قیامت دو برابر شود و در آن عذاب همیشه به خوارى بماند.

۷. پایان ناپذیری جهنم و عذاب: «وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ قَالَ إِنَّکُم مَّاکِثُونَ»؛ آن‌ها ندا در مى‏ دهند: اى مالک (جهنم، بگو) پروردگارت ما را بمیراند و نابود سازد! گوید: بى‏ تردید شما (در این جا) ماندگارید.

۸. راه فرار نداشتن از جهنم: «کُلَّمَا أَرَادُوا أَن یَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِیدُوا فِیهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ»؛ هر گاه اراده کنند که از (شدت) غصه از آنجا بیرون آیند (به اجبار) در آن بازگردانده مى‏ شوند و (گفته مى‏ شود) بچشید عذاب سوزنده را؛ و ...

انتهای پیام/

 

برچسب ها: جهنم ، قرآن ، دوزخ ، عذاب الهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۲۶ دی ۱۴۰۲
من مرتکب یه گناهی شدم دیشب خواب دیدم یه نفر کنار منه و داره گل و لای میریزه زمین گفتم دارم خفه میشم تا کی این ادامه داره گفت تا همیشه ولی گاهی هم اون وسطا یکم از حالت خفگیم کم میشد و گل کمتری میومد خدایا من و ببخش همش در خواب احساس خفگی داشتم که انگار هیچ وقت رها نمیشم از اون حالت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
خداوندا گناهان من را ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۰ آبان ۱۴۰۱
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند :
كم عذاب ترين اهل جهنم دو كفش از آتش به پا دارد كه از حرارت آنها مغزش به جوش مى آيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۰ آبان ۱۴۰۱
امام على (عليه السلام):
بدانيد كه اين پوست نازك تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم كنيد، شما در مصيبت هاى دنيا آزمايش كرده ايد كه وقتى خارى به بدن يكى از شما مى رود و يا به زمين مى خورد و خونى مى شود و يا شنهاى داغ پايش را مى سوزاند چه قدر زجر آور است. چگونه انسان بيتابى مى كند؟! پس ، چگونه خواهد بود اگر ميان دو لايه از آتش قرار گيرد که این عذاب ابدی و همیشگی باشد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۰ آبان ۱۴۰۱
امام صادق (عليه السلام):
جهنميان از اين رو در آتش جهنم جاويدانند كه در دنيا نيتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد نافرمانى خدا را داشته باشند و به معصیت و گناه ادامه دهند. بهشتيان نيز از اين رو در بهشت جاويدانند كه در دنيا بر اين نيت بودن كه اگر براى هميشه زنده و ماندگار باشند براى هميشه خدا را فرمان بَرَند. و مطیع و تسلیم پروردگار متعال باشند پس ، جاودانگى هر دو گروه به حق است . و نیت هایشان بسیار مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
امان از حق الناس
پناه بر خدا از شر حق الناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ظالم کسی که به 3 حق ظلم داشته باشه (حق الله، حق الناس، حق النفس)
اینکه شما فکر کنید فقط حق الناس گردنتون نباشه دیگه بهشتی هستید کاملا اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
خیلی ترسناک بود من شب خوابم نمیبره خدا یا ازت خواهش میکنم من جزو آدم های جهنمی نباشم مردم عزیز ایران من برایتان دعا میکنم که شما جزو آن آدمها نباشید لطفا برای من هم دعا کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۶:۰۸ ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
اللهی امین انشالله هیچ کسی به جز گناه کارانی که کارای بد رو زیاد انجام میدن نره به جهنم
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۲۲:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
تنها راهی که میتونی با خدا ارتباط برقرار کنی و خدا رو ازت راضی کنی و خشنود کنی عمل به دستورات اوست خداوند بسیار رحیم و کریم و مهربان است بلکه این خود ما هستیم که راه بد را در پیش گذاشتیم تا میتونی نماز بخون هم ارامش روحی داری هم ظمنا کارات با برنامه پیش میره فقط نماز نماز البته به روش صحیح نه اینکه امروز نماز بخونی فردا گناه کنی حالا ما نباید گناه کنیم اگه کردیم هم باید سریع توبه کنیم پیامبر فرمود کسی که توبه میکند مانند کسی که گناه نکرده پس جوری توبه کن که دیگه میل به انجام گناه نداشته باشی خداوند در صورتی میبخشمون که بدونه واقعا پشیمون شدبم و دیگه تکرار نمیکنیم با سپاس یادت نره ( نماز)
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۵۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
گناه بخشیده نمیشه مگر اینکه دیگه اون رو تکرار نکنی درصورت پشیمونی از گناه و انجام ندادن اون تا آخر عمرت گناه بخشیده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
وای خدا خودت رحم کن و مارو ببخش
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۱:۰۵ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
ای خداوند بزرگ اگر گناهی مرتکب شدم به بزرگی خودت ببخش
Iran (Islamic Republic of)
شبنم
۱۲:۵۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
خدایا اگر همه ی ما بندگانت گناهی کردیم ما را ببخش عذاب جهنم دردناک ترین عذاب است انشاالله که هیچکدوم از ما جهنمی نباشیم و تا میتونم در این دنیا عبادت کنیم و مهربان باشیم و روز قیامت چهره هایمان خوشحال باشد و به بهشت برویم، خدایا خودت پشت و پناه جوانان ساده و مظلوم ما باش و شیطان را از ما دور کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام هرکسی ایرو میخونه خواهشا مدیونی این گفته هارا پخش کنید حدیث های پیامبروائمه معصومین(علیه سلام) را بین مردم پخش کنید تاازعذابهای سخت نجات یابند کمک کنیدبه برادران ونوجوانان مخصوصا کودکان موبایل وماهواره ووسایل تخریبی را جداکنید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
خدا همه ی مارومیبخشه فقط بایک کلمه توبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر توبه واقعی باشه

و واقعا شرمندگی و اراده قوی برای اعمال نیک داخلش باشه
این بحث از حق الناس جداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
عمرا با یک کلمه توبه ببخشه
اگر قرار بود با یک کلمه هرکسی بخشیده بشه دیگه جهنمی آفریده نمیشد
دیگه 124 هزار پیامبر نمیومدن
این همه شهر و آبادی و دیار با عذاب هلاک نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۰ آبان ۱۴۰۱
آیات و روایات درباره توبه رو بخونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
احسنت
اول روایات و آیات قرآن کریم رو درباره توبه بخونید و ببینید اصلا ًً توبه واقعی چگونه است
بعد برای خودتون حکم و فتوا صادر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۴ دی ۱۴۰۲
00:11
دیگه زیاده روی داشتی
خداوند سبحان با رحمت و بخشنده و مهربانه

ولی به شرط توبه واقعی. نه مسخره بازی دو روزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
واي خداي من
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله رضایی
۰۶:۴۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدایا به پاس یاریت در دنیا غمرا از من دور ساختی و در دلم افکن که بامدادان و شامگاهان نامترا به پاکی ستایش کنم و شبهاکه همه خابند من برای ستایشت بیدار شوم
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۱:۰۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
الله گناهان منو و هر کس دیگری را ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
چرا به داد مردم نمیرسید با این گرونی و مشکلات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
امیدوارم از این گمراهی و غفلت در بیای
این سختی 2 روزه قابل مقایسه با عذاب جهنم نیست

عذاب این دنیا هرچه قدر سخت باشه به یک هزارم عذاب جهنم نمیرسه
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
کسی که تواین دنیا زندگیش از جهنم بدتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
بی زخمت ویدئو ها و تصاویر شبیه سازی جهنم الهی رو ببین
اون عذاب شبیه سازی شده هنوز به 1 درصدش هم نمیرسه
وای به حال امثال تو
Germany
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
فتبارک الله احسن الخالقین بهشت یه در بیشتر بالاتر من بهشتو میخام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
خداوند رحمان ورحیم است
کسانی را که حق انسان های دیگر را میخورند - کسانی که انسانهای دیگررا بی دلیل وبددلیل میکشند را خداوند و طبق دعا های انسانها ی خوب به جهنم میبرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
خداوندا ما را از اهل بهشت قرار بده،آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
من از عذاب و آتش جهنم وحشت دارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
چه خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
خدایا به رحمانیت خودت قسم می دهیم که ما را لحظه ای به خودمان وامگذار که اگر اینگونه شود ما نیز از جهنمیان خواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
خدایا از گناهانمان بگذر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
خدایا به رحمانیت خودت قسم می دهیم که ما را لحظه ای به خودمان وامگذار که اگر اینگونه شود ما نیز از جهنمیان خواهیم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
ما که تو همین دنیا تو جهنمیم و تموم شدنی نیست همه چیز گرون شده به خدا در عذابیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
حرفت درست دوست عزیز باید دست به دست هم بدیم با کمی حمایت درست میشه چون خودمم بیکار شدم و میشه درست کرد این قضیه رو هیچ مسئله ای در دنیا راه بن بست نداره... نباید نامیدی بشیم ولی این دنیا (یا بهتر زندگی) فقط آزمایش و آزمایش هست انشااله که سربلند باشیم همیشه******** با کمی قناعت درست میشه که باید هم ما مردم و مسئولین رعایتتش کنیم + اینکه جلوی این محتکران و فساد های اقتصادی گرفته بشه + ماها از نیروی جوانمون خیلی غافلیم که انشاالله مسئولین به فکر این قشر جوانان باشن چون اینا منبع درآمد و فرصت و توسعه هستند با تشکر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
استغفرلله ربی و اتوب الیه
-
سعید
۰۷:۴۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
مردم این همه مشکل دارن .....
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۲۳:۲۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت علی علیه السلام فرمودند :
دل بستگى به دنيا، عقل را فاسد مى كند، قلب را از شنيدن حكمت ناتوان مى سازد و باعث عذاب دردناك مى شود.

سه چی از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا

امام صادق علیه السلام :
رغبت و تمایل به دنیا مایه غم و اندوه و بـى میلى به دنیا سبب راحتى قلب و روح است

پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏ آله وسلم :
دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده ‏اند و از دست بدبختان به زور گرفته مى ‏شود پس خوشبخت‏ ترين مردم، بى ‏ميل ‏ترين آنان به دنيا و بدبخت ‏ترين مردم، مايل‏ ترين آنان به دنياست

امام على عليه السلام :
بی ‏رغبتى به دنيا، بزرگ‏ترين آسايش است
آخرین اخبار