نخستین سودآوری باشگاه های دسته برتر فوتبال اروپا/ درآمد باشگاه ها رکورد زد

اتحادیه فوتبال اروپا اعلام کرد باشگاه های دسته برتر اروپا برای اولین بار در سال 2017 سودآوری داشته اند.

به گزارش  خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس اعلام یوفا، باشگاه های دسته برتر قاره سبز سال 2017 در مجموع بیش از 20 میلیارد یورو درآمد داشتند که 0.6 میلیارد یوروی آن سود بود.

نهاد حاکم بر فوتبال اروپا این موفقیت خود را ناشی از اجرای قانون فیرپلی مالی دانست و گفت که زمانی که این قانون را سال 2011 معرفی شد ، باشگاه 1.7 میلیارد یورو متضرر شده بودند.

گزارش یوفا نشان می دهد که درآمد سال مالی 2017 رکورد 20.1 میلیارد یورو بوده است که نسبت به سال قبل 1.6 میلیارد دلار افزایش یافته است. مجموع سود بعد از نقل و انتقالات و هزینه های مالی، 0.6 میلیارد یورو بود.

اروپا 711 باشگاه دسته برتری در 54 لیگ دارد. یوفا اعلام کرده است که 27 مورد از این لیگ ها سودآور بودند.

قوانین بازی جوانمردانه مالی به این منظور وضع شده است که اجازه ندهد باشگاه ها بیش از درآمدشان هزینه کنند.این سیاست برای این طراحی شده است تا صاحبان ثروتمند باشگاه ها را از خرید موفقیت و اختلال در بازار نقل و انتقالات باز دارد.

تیم هایی که این قوانین را نقض کنند ممکن است از رقابت های اروپایی کنار گذاشته شوند ، اما یوفا عموما با مذاکره با باشگاه های متخلف مسئله را حل و فصل می کند.

الکساندر چفرین ، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا، در بیانیه ای گفت: "به لطف فیرپلی مالی ، فوتبال اروپا سالم تر از همیشه است" وی افزود این آمار نشان می دهد که این قانون "به روشنی کار می کند".

وی گفت: "فیرپلی مالی بستری برای باشگاه ها ایجاد کرده که هزینه های خود را کنترل و بدهی های خود را پرداخت کنند."

یوفا این قوانین را در سال جاری تشدید کرده و هر باشگاهی که بیش از 100 میلیون یورو صرف خرید بازیکن کرده، به صورت خودکار ارزیابی می شود.

آث میلان به دلیل نقض این قانون از رقابت های این فصل لیگ اروپا کنار گذاشته شد اما در دادگاه داوری ورزش (CAS) این حکم شکسته شد.

 

باشگاه های لیگ برتر انگلیس با 5.34 میلیارد یورو بیشترین درآمد را داشتند، که نسبت به سال قبل 452 میلیون یورو افزایش یافته است. تحقیقات یوفا نشان داد، آنها همچنین با 1.19 میلیارد یورو دارای بالاترین سود عملیاتی بودند.

باشگاه های سری آ سود خالص 3.7 درصد را به دست آوردند، که عمدتا به علت تغییر وضعیت از ضرر به سود بود، که به دوره هفت ساله ضرر و زیان پایان دادند.

درآمد کل باشگاه های سری A به 2.1 میلیارد یورو رسید، گرچه تنها 10 درصد از آن حاصل بلیت فروشی بوده است. که نشان دهنده وضعیت بد ورزشگاه های ایتالیایی است که عمدتا متعلق به شهرداری ها هستند.


بیشتر بخوانید:

 


انتهای پیام/


درآمدزایی 20 میلیارد یورویی باشگاه های اروپایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار