فرهادی به مناسب آغاز محرم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

توصیه هاى بهداشتى به هیات‌هاى عزادارى/ همه آنچه در تهیه و توزیع غذاى نذرى باید رعایت کنید

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت رعایت برخی نکات در تهیه نذری و تمهیدات بهداشتی محرم را بیان کرد.

فرهادی معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با  با اشاره به تمهيدات بهداشتى در نظر گرفته شده براى ايام عزادارى سيد و سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين گفت: به مناسبت ایام محرم و صفر و پیاده روی اربعین از ٢ هفته پیش معاون بهداشت وزارتخانه دستورالعملی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده و همه معاونت های بهداشت دانشگاه ها به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

وی افزود: مركز بهداشت محيط و سلامت محیط کار وزارت بهداشت در حوزه درون مرزی عمده فعالیت های خود را به هیات های عزاداری و مکان هایی که اقدام به پخت نذری مى كنند معطوف كرده است و بر مواردی مانند بهداشت محیط ، آب و غذا نظارت جدی صورت مى گيرد.

تمهیدات بهداشتی

سلامت غذاهاى نذرى با آموزش به هيات هاى عزادارى

وى ادامه داد: در ایام محرم و صفر، مركز بهداشت محيط و سلامت محیط کار وزارت بهداشت به دلیل احترام به مردم و عزاداران امام حسين سعی می کند کمتر از اختیارات قضائی خود استفاده کند مگر آنکه قصد معدوم سازى مواد فاسد را داشته باشیم و بیشتر جنبه های آموزشی و ترويجی را در دستور كار قرار داده ايم.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار كرد: وزارت بهداشت به مسئولان مسجد و تکایا و هيات ها آموزش هایی را به طور مستقیم داده است تا خادمان عزاداران حسينى در پخت و پز نذورات و پخش آن از نظر بهداشتى دچار مشکلی نشوند.

وی افزود: مردم برای پخت نذری در ایام محرم از گوشت و مواد غذایی سالم و دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده کنند و سعی کرده از نمک ید دار برای تهیه نذورات استفاده کنند.

تمهیدات بهداشتی

نذرى را در اين ظروف آماده و پخش كنيد

فرهادی تاکید کرد: اگر امکان شستشو و گند زدایی ظروف مردم را ندارند برای توزیع غذای گرم از ظروف گیاهی یا آلمینیومی و برای شربت و مایعات سرد از ظروف پلی اتیلنی استاندارد و دارای مجوز از وزارت بهداشت استفاده کنند.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: از دیگ های مسی که اندود داخل اش سالم و بدون خش و رفتگی بوده برای پخت نذورات استفاده کنند تا مشکلات ناشی از ترکیب مواد غذایی با فلز مس ایجاد نشود.

وی گفت:هیات ها و تکایا برای پخت نذری از آشپز های حرفه ای استفاده کنند زیرا این افراد معمولا در رستوران و هتل ها مشغول به فعالیت بوده و دارای کارت بهداشت هستند و آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند.

تمهیدات بهداشتی

آماده باش ٢ هزار تيم بهداشتى براى پياده روى اربعين

فرهادی گفت: فعالیت های ما از اول محرم شروع و  از شب تاسوعا  تا مراسم اربعین و ۲۸ صفر به طور ویژه تدابیر بهداشتی در نظر گرفته ایم، همه دانشگاه های سراسر کشور تیم ها و امکانات خود را بسیج می کنند تا مشکلی از نظر بهداشت ایجاد نشود.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: ما سعی می کنبم ۲۰۰۰ تیم در سراسر کشور در ایام محرم و صفر کار بازدید و بازرسی را انجام دهند و در زمان پیاده روی اربعین بین ۲۰ تا ۳۰ نفر به کشور عراق اعزام می شوند.

وی درباره تمهیدات بهداشتی برای مراسم پیاده روی اربعین، گفت: وزارت بهداشت در حال آماده سازی تیم ها برای اعزام به پایانه های مرزی و موکب ها در عراق است و این کار با توافق انجام شده بین وزارت بهداشت و هلال احمر کشور عراق با سازمان هلال احمر ایران انجام می شود.

فرهادی یادآوری کرد: نظارت بر بهداشت محیط ، آب، غذا و پسماند موکب ها و همچنین نظارت بر ابزار و تجهیرات مورد استفاده در پخش نذری ها از جمله اقدامات بازرسان اعزامی وزارت بهداشت به کشور عراق و پایانه های مرزی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
یه سری مایه دار تو این گرونی دارن نذری میدن ملت گرسنه هم میخورن حالا شما یه کاری کنید که از نذری دادن هم پشیمون بشن
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۴:۳۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
ما تو این مملکت ادم گرفتار و بدبخت زیاد داریم واقعا اگه دلتون حسینی هست به طور نقدی ب انها کمک کنین
یک دل را خوشحال کردن ثوابش از 100 حج.رفت و 100سال عبادت بیشترست
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۴:۳۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
ما تو این مملکت ادم گرفتار و بدبخت زیاد داریم واقعا اگه دلتون حسینی هست به طور نقدی ب انها کمک کنین
یک دل را خوشحال کردن ثوابش از 100 حج.رفت و 100سال عبادت بیشترست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
این ظرفهای سفید را جمع کنید همشون سرتان زا هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
چشم جناب دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
ای کاش نذری دهندگان امام حسین (ع) تحت نظر یک ارگان نصف هزینه نذریها را به صورت نقدی جمع آوری میشد هر سال با نام امام حسین یک بیمارستان یا یک درمانگاه مجهز در مناطق محروم ساخته میشد با توجه به برسیهای انجام شده در سال 2000 ملیارد هزینه نذری در ایران میشود نصف آن 1000 میلیارد میشود به نام امام حسین و خشنودی آن حضرت بابت موارد مذکور شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
بعضی ها واقعا شاید سالی یکبار هم غذای درست حسابی گیرشون نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
من اصلا با نظر شما موافق نیستم چرا باید بر نذری مردم نظارت بشه اینطوری به مرور این کار هم کنار میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۷
با افزایش مقدار نذری ها در هیات ها می بایست در هر هیات نفراتی به عنوان ناظر بهداشتی که با اصول این کار آشتا باشند و اموزش های مرتبط را دیده باشند وجود داشته باشه