آئین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

شهرستان میبد به عنوان یکی از شهر‌های قدیمی یزد از آئین‌ها و مراسم‌های مختلف عزاداری مقارن با آداب سنتی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ شهرستان میبد به عنوان یکی از شهرهای قدیمی یزد  همه ساله در ایام محرم شاهد برگزاری آئین ها و مراسم‌های مختلف عزاداری است ، آئین هایی که همراه با سنت‌های دیرینه مذهبی گره خرده و سنت‌هایی که با عشق و شور همراه  است.

اهلی شهر میبد مانند دیگر نقاط کشور از چند روز مانده به محرم، کوچه و خیابان‌های شهر  را در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران وفادارش سیاهپوش می کنند.

 حجت الاسلام محمدرضا ابراهیمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میبد در گفتگو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ در شهرستان میبد همانند دیگر شهر‌ها و نقاط کشور آداب و رسوم خاصی وجود دارد این آیین  همه ساله در دهه اول محرم به پاسداشت نهضت خونین کربلا  با حال و هوای معنوی خاصی برگزار می‌شود و پرسه زنی فقط گوشه‌ای از  آئین‌های پرشور و باشکوه در این شهر است.

مراسم پرسه زنی

آیین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

 ابراهیمی افزود:طبق رسوم گذشته چند روز قبل از ماه محرم دربعضی محلات بخصوص در بخش ندوشن برای آگاهی مردم مراسم پرسه زنی از سوی جمعی از دوستداران اهل بیت همراه با نوحه خوانی و یا به صورت جمع خوانی درکوچه‌ها و بازار‌ها به راه می‌افتند و از این طریق مردم را فرا رسیدن ایام محرم و عزای سید و سالار شهیدان با خبر می‌سازند و کمک‌های نقدی و نذورات را برای برپایی مجالس امام حسین(ع) جمع آوری می‌کنند.

آیین شاه حسن، شاه حسین

این مراسم در دهه اول محرم برگزار می‌شود که در آن سادات حضور ویژه‌ای دارند .

در گذشته این مراسم به صورت محدود برگزار می‌شد، ولی اکنون با تغییراتی این آیین با همراهی مردم شهر برگزار می‌شود.

آیین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

دو روز مانده به آغاز ماه محرم جمع زیادی از مردان وزنان کوچه‌های مراسم عزاداری از مهدیه میبد تا امامزاده سید صدرالدین قنبر را آب و جارو می‌کنند و بعد از عبور عزاداران از کوچه و تجمع در امامزاده مردان به صورت دایره‌ای شکل درحالی دست به کمر یک دیگر گرفته‌اند شاه حسن و شاه حسین می‌گویند.

آیین جغجغه زنی

سنگ زنی یا به گفته مردم جغجغه زنی با شکل واشعاری خاص در شب‌های ماه محرم در بعضی حسینیه‌های شهیدیه و روستای رکن آباد بعد از مراسم سینه زنی و زنجیرزنی اجرا می‌شود.

آیین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

در این مراسم  همه با هم دوتکه چوب یا دو قطعه سنگ به هم می‌زنند و همزمان اشعاری در رثای امام حسین می‌خوانند.

آیین یارون عزا

آئینی که بعد از مراسم شاه کشیدن برگزار می‌شود.

در این آیین تعدادی از مردان عزادار به صورت دایره در کنار هم می‌ایستند و در حالیکه به آرامی حرکت می‌کنند، دو بند از ترجیع بند معروف محتشم کاشانی شاعر بلندآوازه ایران را می‌خوانند.

این آیین یکی از مراسم‌هایی که در برخی از حسینیه‌های محلات میبد برگزار می‌شود دراین مراسم مردانی که درحسینیه حضور دارند به شکل دایره‌ای کنارهم می‌ایستند و درحالی که آرام دور می‌زنند در دو گروه اشعاری را در عزای امام حسین می‌خوانند.

آئین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

ذکر خوانی، یکی دیگر از آیین‌های عزاداری مردم منطقه است که در شب‌های هفتم، هشتم و سیزدهم ماه محرم اجرا می‌شود.

در موقع انجام این مراسم گروهی از مردم که اغلب از سادات هستند به صورت دایره در پایین منبر نشسته و در دو گروه، اشعاری را می‌خوانند.

آئین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

در این شبها، هیات‌های عزاداری دو حسینیه با سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوگواری می‌پردازند. 

آیین طبخ نذری

آیین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

آیین طبخ آش نذری و یا به زبان عموم آش امام حسین (ع)و پخت غذا در حسینیه‌ها و برخی خانه‌ها مشهود است ومردم نذورات خود را نذر امام حسین می‌کنند.

آیین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

آیین نخل برداری

در این آیین که نخل نمادی از تابوت امام حسین(ع) است با آیینه و شمشیر و دشنه‌هایی از جنس چوب وگاهی از جنس آهن تزیین وآن را سیاه پوش می‌کنند و به این معنا است که اگر در کربلا نبودیم که امام حسین را یاری کنیم اکنون برای او عزاداری می‌کنیم و به صورت نمادین درقالب نخل برداری به تشیع جنازه ات می‌پردازیم.

آیین و سنت‌های عزاداری محرم در میبد

این عزاداری در  شب و ظهر عاشورا و روز سیزده محرم این مراسم انجام می‌گیرد و نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می‌گردانند و همزمان صدای طبل و شیپور در فضای حسینیه طنین انداز و در اربعین و آخر ماه صفر نیز این آیین به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ی

گزارش از رضا بهروزی

برچسب ها: مراسم مذهبی ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار