برگزاری آیین سنتی شیره‌ پزی در روستای مانیزان

فرماندار ویژه ملایر از برگزاری آیین سنتی شیره‌ پزی درروستای مانیزان خبر داد.

برگزاری آیین سنتی شیره‌ پزی در روستای مانیزانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، باب‌الله فتحی ، فرماندار ویژه ملایر ظهر امروزدربازدید از روستای مانیزان به عنوان روستای هدف گردشگری با اشاره به ظرفیت‌های  شهرستان ملایر در حوزه کشاورزی افزود: ملایر در تولید انگور رتبه برتر استان را دارد.

وی ادامه داد:  برای آسفالت ورودی روستای مانيزان، محل برگزاری جشنواره و امکانات مربوط به این پروژه 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات گردشگری هزینه شده است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته مسؤولان و نمایندگان شهرستان ملایر برای ثبت جهانی انگور گفت: پیگیری‌های لازم  برای ثبت جهانی انگور ملایر در فائو صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان ملایر به بازدید از منطقه دره ‌جوزان و صحبت با کشاورزان منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: این منطقه مرکز باغات و تولید انگور در شهرستان ملایر است که به زودی کارشناسانی از سازمان فائو از این منطقه نیز بازدید خواهند کرد.

وی یادآور شد: پس از بازدید و تایید کارشناسان فائو از منطقه ما شاهد ثبت جهانی انگور ملایر در منطقه دره جوزان خواهیم بود.

فتحی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشتقات انگور ملایر تهیه شیره انگور است افزود: چندین سال است آیین سنتی شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار می‌شود و همین عامل باعث شده مسافران و علاقه‌مندان برای حضور در این آیین در روستا حضور پیدا کنند.

وی ضمن بازدید از پروژه ساخت محل جایگاه آیین شیره‌پزی اظهار کرد: استاندار، محور توسعه استان را موضوع گردشگری قرار داده و ما هم تلاشمان این است که گردشگران بیشتری در شهرستان حضور یابند.

فرماندار شهرستان ملایر افزود: برای آسفالت ورودی روستا، محل برگزاری جشنواره و امکانات مربوط به این پروژه حدود 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات گردشگری هزینه شده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر نیز با اشاره به برنامه‌های مهرماه در راستای ثبت جهانی انگور اظهار کرد: چهار برنامه همزمان با چهارم و پنجم مهرماه در شهرستان ملایر برگزار می‌شود.

ابراهیم جلیلی از برگزاری همایش ملی و تخصصی انگور به همت پژوهشکده انگور و کشمش ملایر خبر داد و گفت: این همایش چهارم مهرماه  با حضور متخصصان، کارشناسان و دانشجویان رشته‌های مرتبط کشاورزی روز چهارم مهرماه در دانشگاه ملایر برگزار می‌شود.

وی افزود: میز تخصصی کشمش نیز چهارم مهرماه با حضور کشاورزان و کارشناسان با مباحث کشمش و مشکلات این بخش در دانشگاه ملایر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از برگزاری جشنواره «خوشه برتر» خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره با همت شرکت پیمان گستر، دانشگاه ملایر و با همکاری اداره میراث فرهنگی پنجم مهرماه با حضور کشاورزان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چندین سال است جشنواره شیره‌پزی مانیزان در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می‌شود گفت: امسال به دلیل همزمانی این جشنواره با ماه محرم این مراسم به صورت آیین شیره‌پزی در این روستا برگزار خواهد شد.

جلیلی با اشاره به استقبال مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور از آیین شیره‌پزی مانیزان افزود: برای رفع مشکلات و ایجاد جایگاه شیره‌پزی در روستای مانیزان حدود یک‌میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات گردشگری اختصاص یافت که تاکنون 600 میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

وی بیان کرد: این اعتبار برای انجام آسفالت به طول 600 متر، آبرسانی به طول 200 متر از مانیزان به قلعه مانیزان، ساخت سرویس بهداشتی و ساخت جایگاه شیره بوده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر افزود: آسفالت و آبرسانی انجام شده و سرویس بهداشتی نیز 60 درصد پیشرفت دارد و با توجه به پیشرفت 55 درصدی جایگاه شیره‌پزی ظرف یک ماه آینده ساخت جایگاه شیره‌پزی نیز به اتمام می‌رسد.

وی از برگزاری آیین شیره‌پزی مانیزان در پنجم مه ماه خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال  این برنامه با حضور مردم، مسافران و گردشگران در روستای هدف گردشگری ملایر،روستای مانیزان انجام می‌شود.

انتهای پیام/ج


آیین سنتی شیره‌ پزی در روستای مانیزان برگزار می شود

برچسب ها: فرمانداری ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.