ایمانی در گفت و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم/گندم‌ به خارج‌ از مرزها قاچاق می شود

یک مقام‌ مسئول گفت: باوجود ثبات نرخ خرید تضمینی گندم در دو سال گذشته انتظار می رود که امسال شاهد افزایش 30 درصدی قیمت باشیم.

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم/هشدار برای قاچاق گندم‌به خارج‌از مرزهاعلیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: با وجود ثبات نرخ خرید تضمینی گندم در دو سال زراعی گذشته انتظار می رود که به طور متوسط قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جدید 30 درصد افزایش یابد .

وی افزود: علی رغم اعلام تورم 9.6 درصدی از سوی بانک مرکزی،به طور متوسط هزینه سموم به عنوان یکی از نهاده های تولید 300 درصد افزایش داشته است که از این رو انتظار می رود که دولت به منظور افزایش قدرت خرید کشاورزان، نرخ خرید تضمینی کلزا، گندم، جو و... را نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد بالا ببرد.

به گفته ایمانی اگر بنا به هر دلیلی افزایش 30 درصدی در نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید اتفاق نیفتد،تولید صد در صد آسیب خواهد دید چرا که امکان تامین هزینه های تولید برای کشاورزان وجود ندارد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به افزایش 300 درصدی قیمت سموم چطور ممکن است که در صورت عدم افزایش 30 درصدی نرخ خرید تضمینی محصولات، کشاورز بتواند هزینه های تولید خود را تامین کند؟

وی نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای قیمت تضمینی گندم را 1600 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه پیشنهاد صنف کشاورزان بیش از رقم فعلی بوده است، در کمیسیون اقتصادی پیگیر حقوق گندمکاران هستیم تا یکبار برای همیشه مشکل قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را حل کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش نرخ خرید تضمینی بر مبنای تورم اجهاف در حق کشاورزان است، بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و اعمال تحریم های جدید، انتظار برآن است که قیمت خرید تضمینی محصولات بیش از تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی اعلام شود تا علاوه بر حفظ معیشت کشاورزان، پایداری تولید استمرار یابد.

 پرداخت صددرصد مطالبات گندمکاران تا ماه آینده

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: تا کنون حدود 9 میلیون و 500 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است، درحالیکه در سال زراعی گذشته میزان خرید به 9 میلیون تن نرسیده بود.

به گفته ایمانی اگرچه میزان خرید تضمینی گندم در ابتدای فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل خود روند کاهشی داشت، اما به سبب شرایط مساعد اقلیمی در مناطق سردسیر این کاهش تولید جبران شده است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران درباره آخرین وضعیت مطالبات گندمکاران گفت: تا کنون بخشی از مطالبات گندمکاران از طریق بودجه سنواتی و بانک کشاورزی نیز پرداخت شده است و مابقی قرار است که از محل اوراق خزانه اسلامی به حساب گندمکاران واریز شود.

وی از پرداخت 77 درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و افزود: بنابر وعده وزیر جهاد کشاورزی، مابقی مطالبات گندمکاران  تا پایان ماه آتی به طور کامل پرداخت خواهد شد.

نوسان‌نرخ ارز انگیزه قاچاقچیان برای خروج گندم از مرزها را افزایش داد

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به قاچاق گندم به خارج از کشور هشدار داد و گفت: در مواقعی که قیمت کالایی در کشور ارزان باشد، بدیهی است که این امر انگیزه قاچاقچیان را افزایش می دهد تا نسبت به خروج کالا از کشور اقدام کنند.

به گفته ایمانی در شرایط کنونی نوسان نرخ ارز انگیزه قاچاقچیان برای صادرات گندم به آن سوی مرزها را افزایش داده است.

وی نرخ گندم در بازارهای جهانی را 245 دلار اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه قیمت گندم با احتساب ارز 4200 تومانی، دلار 8 هزار تومانی در بازار ثانویه و ارز آزاد یک قیمت نیست؛بدیهی است که اگر منافع کشاورزان تامین نشود،دلالان در این بخش ورود می کنند و با نرخ های بالاتر از دولت اقدام به خرید محصول ، خروج گندم از کشور و درنهایت تبدیل دلار صادراتی به ریال می کنند که با این وجود سودهای هنگفتی عایدشان می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نهاده های تولید کشاورزان با ارز 4200 تومان وارد می شود، اظهار کرد: اگر بر واردات نهاده های تولید همچون سموم که با ارز یارانه ای وارد می شود، نظارتی صورت نگیرد؛ بدیهی است که این نهاده ها  سر از بازار آزاد در می آورند و این موضوع در مورد گندم نیز صادق است.

وی در پایان تصریح کرد:  در شرایط کنونی اقتصاد حاکم بر جامعه از شورای اقتصاد انتظار می رود که بر تمامی امور توجه لازم را داشته باشد تا دیگر گندمکاران انگیزه ای برای فروش گندم تولیدی خود به دلالان نداشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار