امیری مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آینده تشکیل دولت در عراق مبهم است!

کارشناس مسائل عراق گفت:تا کنون چشم انداز چندان مشخصی برای  تشکیل دولت ائتلافی منسجم در عراق به چشم نخورده است.

عراقرضا امیری مقدم کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبر نگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آینده سیاسی عراق و تشکیل دولت در این کشور،اظهار کرد: در عراق  قبل از تشکیل مجلس  ائتلاف بزرگتر نخست وزیر را انتخاب می کند، اما بر اساس شواهد تا کنون چنین ائتلافی تشکیل نشده است.

کارشناس مسائل عراق بیان کرد: در هفته‌های گذشته  دو گروه  "اصلاح و بناء" و  "بناء  تحت عنوان ائتلاف بزرگ ثبت نام کرده‌اند و هر کدام  ادعای داشتن بیشترین آمار را دارند،اما  بر روی  این آمار اختلاف نظر وجود دارد. 

وی با بیان اینکه محوریت  گروه بندی های  سیاسی در عراق بر اساس شیعه و سنی است، افزود: به نظر می رسد اصلاح و بناء تا کنون بیشترین ائتلاف را  در این کشور به خود اختصاص داده  است.  

امیری مقدم تصریح کرد:کردها به عنوان یک وزنه مهم  ، فعلا وارد هیچکدام از این دسته بندی‌های دو گانه نشده اند و مذاکرات برای تشکیل دولت عراق ادامه دارد،بنابراین امکان جابه جایی در ائتلاف ها  دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه در فضای کنونی عراق بازار امتیاز گیری و امتیاز دهی داغ است،تاکید کرد: چشم انداز چندان مشخصی  برای  تشکیل یک دولت ائتلافی منسجم در این کشور تا به این لحظه  وجود ندارد.

کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه امکان دخالت های خارجی برای تشکیل دولت وجود دارد،افزود:همه بازیگران سیاسی مطرح در این کشور  تلاش می کنند تا مهره‌های  نزدیک به خودشان را وارد عرصه قدرت کنند.

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای عربی هم از جمله بازیگران خارجی هستند که تلاش می کنند با گسترش نفوذ و لابی گری ها افراد نزدیک به  خود را  در راس  امور  قرار دهند.

امیری مقدم با رد این  ادعا که کشوری دیگر به صورت دستوری می تواند در تشکیل دولت عراق نقش آفرینی کند، تاکید کرد:با  توجه به شناختی که نسبت به مردم و سیاست مداران این کشور وجود دارد،کسی نمی تواند چیزی را به عراقی‌ها تحمیل کند در نتیجه احتمال دخالت مستقیم سایر دولت ها در امور بغداد به ویژه بحث تشکیل دولت ائتلافی دور از ذهن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار