باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اجرای آئین سینه زنی کمر به کمر در رامیان

مراسم ملی و مذهبی عزاداری و سینه زنی کمر به کمر مردم شهرستان رامیان به عنوان میراث معنوی در تاریخ اسفند ماه سال ۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، آئینی که در روز عاشورا با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ استان گلستان، نگارستان ایران سرزمینی با اقوام مختلف مانند فارس، ترک، قزل، سیستانی و ترکمن که هرکدام آیین و آداب و رسوم خاصی در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی دارند و اقوام مختلف در ایام محرم نیز آیین‌های سنتی خویش را برگزار می‌کنند که مراسم عزاداری کمر به کمر مردم شهرستان رامیان در سوگ سالار شهیدان یکی از آنهاست که سالانه میزبان بسیاری از عزاداران حسینی از جای جای این استان است.


آیین سینه زنی کمر به کمر در عاشورا


حجت الاسلام و المسلمین طاهری امام جمعه شهرستان رامیان در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: اکثر مردم این شهر از ترکان قزلباش و شیعه مذهب هستند که طوایف متعددی این آیین را برپا می‌کنند و این نوع عزاداری از شب پنجم تا روز هشتم در مساجد و تکایا هر محله برپا می‌شود.
 
اجرای آئین سینه زنی کمر به کمر در رامیان پس از قرن ها، اما پرصلابت

طاهری گفت: هر ساله در این مراسم معنوی دسته‌های عزاداری در اطاعت ولی امر خود با پوشیدن کفن‌های سفید، سبز و سیاه و به صورت دسته‌های کمر به کمر در چند صف طولانی پشت سر هم حرکت می‌کنند و با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به عزاداری می‌پردازند.

وی ادامه داد: برگزاری شیوه عزاداری کمر به کمر در رامیان، نشان از باور مردم عزادار به محوریت ولایت علی ابن ابیطالب (ع) و ۱۱ امام دیگر است، که هر ساله در روز دهم ماه محرم به طور نمادین با حرکت سوگواران به دور میدان امام علی (ع) شهر رامیان اجرا می‌شود.

طاهری افزود: در صبح روز عاشورا همه طوایف به هم ملحق می‌شوند و اوج پیوستگی و اتحاد خود را در این نوع سینه زنی نمایش می‌دهند ودر رثای امام حسین (ع) و یاران باوفایش تا ظهر سینه می‌زنندوعزاداری می‌کنند و مردمان ترک قزلباش در این شهرستان دارای روحیه حماسی هستند و معمولا از مرثیه‌های حماسی و سه ضرب استفاده می‌کنند.
 
اجرای آئین سینه زنی کمر به کمر در رامیان پس از قرن ها، اما پرصلابت


نحوه بر گزاری این مراسم


حجت الاسلام و المسلمین طاهری گفت: در گذشته اجرا کنندگان مراسم پابرهنه می‌شدند وشالی به کمر و سربندی از جنس ابریشم به سرمی بستند ودر صف‌های منظم کنار هم می‌ایستند و با دست راست سینه می‌زنند و با دست چپ یکدیگر را نگه می‌دارند و متناسب با ریتم نوحه قدم برمی دارند.

وی ادامه داد: این حرکت الگو گیری از حضرت سید الشهدا در آخرین لحظات است که پیش به سوی میدان می‌رفتند و به خیمه‌ها نیز نگاه می‌کردند.


نخل گردانی و علم گردانی


محمد رضا بای یکی از مداحان اهل بیت در مورد این مراسم سنتی گفت: نخل گردانی، علم گردانی هم از دیگر رسومات مردم رامیان است و جلوی دسته‌ها با فریاد ' روز عاشورا است امروز، کربلا غوغاست امروز، مردم این دیار نخل گردانی را به یاد کجاوه و نخل حضرت زینب (س) و علم گردانی که نمادی از علمدار دشت کربلا، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و دیگر شهدای دشت کربلا است انجام می‌دهند و برای حسینی ماندن از آن‌ها مدد می‌جویند.
 
اجرای آئین سینه زنی کمر به کمر در رامیان پس از قرن ها، اما پرصلابت

بای ادامه داد: این نخل مانند کجاوه شتر و یا گهواره‌ای بزرگ ساخته شده از چوب است که با پارچه سبز و قرمز و پر‌های بزرگ تزیین می‌شود و عزاداران حسینی به یاد شهدای کربلا آن را بر دستان و شانه‌های خود حمل می‌کنند.

محمد رضا بای افزود: مضمون اشعار مداحان در این رسم کهن بیشتر مربوط به صحنه‌هایی است که در عاشورا اتفاق افتاده و از اهل بیت امام حسین علیه السلام و روزگاری که بر آن‌ها گذشته و از رشادت‌ها، شجاعت‌ها و ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام گفته می‌شود.

وی ادامه داد: زنان رامیانی هم با دود کردن اسپند و پخش نذری در مسیر حرکت گروه‌ها بر معنویت فضای شهر می‌افزایند و از آن‌ها استقبال می‌کنند.
 
عزاداری ترک‌های قزلباش در رامیان هنگامه اذان به اوج می‌رسد و با بلند شدن نوای ملکوتی اذان و اقامه نماز ظهر عاشورا به پایان می‌رسد.


گزارش از گنجا محمودی
انتهای پیام / ا
برچسب ها: محرم ، مذهبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.