باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

آیینی مذهبی طعام دهی در سورک و دودانگه ساری

مراسم طعام دهی فرمابزوئن هر ساله در ایام محرم بخصوص در روز‌های دهم و یازدهم محرم در منطقه سورک و دودانگه ساری برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دوباره عطر حزن انگیز محرم ایران را فرا گرفته است ، دوباره بیرق عزای سالار شهیدان (ع) در جای جای مازندران به اهتزاز درآمده است.

حالا هر سال که می‌گذرد این شیدایی بیشتر و شیعیان نه تنها رخت و لباس که از صمیم قلب و عشق درون سیه پوش می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

محرم در آیین ما جایگاه والایی دارد و هر منطقه‌ای از کشور بر اساس باور‌ها و اعتقادات و برخاسته از فرهنگ ملی خود آیین‌های عاشورایی را برگزار می‌کنند.

حفظ آیین‌ها و سنت ها‌ی عاشورایی از دیگر مصادیق خودباوری و اعتقاد قلبی ما به ائمه اطهار (ع) است و هر ساله مردم سرزمین علویان با شور و اشتیاق به استقبال ماه محرم می‌روند و بر این ماتم اشک می‌ریزند.

شیوه‌های عزاداری در ایام دههٔ محرم در مازندران

محرم را می‌توان با پرچم‌های کوچک و سیاهرنگی که مزین به اسم اباعبدالله (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) که بر سردر هر دکان و خانه نصب شده است و از پیراهن‌های سیاه و از صدای نوحه‌ای که زیر علم‌های افراشته حسین (ع) بر تکایا و حسینیه‌ها و مساجد پخش می‌شود همراه شد.

یکی از شیوه‌های عزاداری در ایام دههٔ محرم در مازندران، طعام دهی در شهرستان میاندورود، شهر سورک یک سنت دیرین و کهن است که نسل به نسل به‌صورت سینه‌به‌سینه پدران به فرزندان خود وصیت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

در این روز همه ساکنان این شهر با هزینه شخصی با توجه به توان مالی، از عزاداران حسینی که از تمامی نقاط استان جهت انجام سوگواری آقا امام حسین (ع) به این مکان می‌آیند در منازل خود جهت صرف نهار دعوت به عمل می‌آوردند و پذیرایی می‌کنند و به‌طور کل در تمامی خانه‌های این شهر باز است و هرکسی می‌تواند به میل خود واردشده، زیرا آنان معتقدند سفره آن روز مخصوص آقا امام حسین (ع) است واهالی این شهر خدمتگزار آقا هستند.

سنت مذهبی فرمابزوئن طعام دهی در سورک

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رمضان رستمی یکی از شهروندان سورکی که مدت ۳۰ سالی است که این سنت را انجام می‌دهد در گفتگو با خبرنگار گفت: در این روز درب منازل همه اهالی این منطقه به روی عزاداران حسینی برای صرف ناهار باز است.

وی افزود: روز عاشورا سفره‌ای که پهن می‌شود متعلق به آقا امام حسین (ع) است و ما خدمتگزار آقا هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمد احمدی که اهل روستای ماکران در شهرستان میاندورود است ،نیز گفت: در این روز همه ساکنان این روستا با هزینه شخصی با توجه به توان مالی، از عزاداران حسینی که از اقصی نقاط استان جهت انجام سوگواری آقا امام حسین (ع) به این روستا می‌آیند در منازل خود جهت صرف نهار دعوت به عمل می‌آوردند و پذیرایی می‌کنند.

وی افزود: در تمامی منازل این شهر باز است و هرکسی می‌تواند به میل خود وارد هر منزلی که دوست دارد بشود، زیرا معتقدیم سفره آن روز مخصوص آقا امام حسین (ع) است واهالی این روستا خدمتگذار آقا هستند.

خدمتگذاری برای آقا امام حسین (ع) در روز عاشورا

طوبی اوصانلو مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به سنت طعام دهی در عزای حسینی و سنت " فرمابزوئن" در شهر سورک میاندرود گفت: از شیوه‌های عزاداری در ایام دهه‌ی محرم در مازندران، طعام دهی در شهرستان میاندرود و شهر سورک است.

وی افزود: در یک سنت دیرین و کهن که نسل به نسل بصورت سینه به سینه پدران به فرزندان خود وصیت می‌کنند تا اطعام عزاداران حسینی را برعهده بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

اوصانلو گفت: این کار به‌مرور به سور معروف شد و وجه‌تسمیه شهر سورک به معنی شهری که سور می‌دهد شناخته شد.

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: این روش پسندیده هنوز هم هرساله ادامه دارد به‌طوری‌که در سال‌های اخیر در روز عاشورا اهالی محل به جمعیتی زیادی از مسافران و گردشگران مذهبی نهار می‌دهند.

مراسم روز یازدهم در دودانگه ساری

مراسم روز یازدهم روستای تلاوک همانند هر سال با حضور پرشور مردم در روستای تلاوک بخش دودانگه شهرستان ساری برگزار می‌شود.

مردم روستای تلاوک ساری از چند ماه قبل در تدارک برگزاری این مراسم هستند و هر کسی از پیر تا جوان گرفته تلاش می‌کنند تا سهمی در برگزاری این مراسم آئینی داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

این مراسم آئینی و واقعه تاریخی حدود دو قرن است که در روستای تلاوک برگزار می‌شود و به‌دلیل سابقه طولانی این اثر عاشورایی و ملی در فهرست معنوی به ثبت رسیده است.

در میان همه مردمی که در تدارک و تکاپوی برگزاری این مراسم آئینی و عاشورایی هستند تعزیه‌خوانان نیز سعی می‌کنند هر سال با آمادگی و تلاش بیشتر برای برگزاری بهتر این مراسم تعزیه‌خوانی کنند.

برپایی مراسم تعزیه؛ اوج دلدادگی عزاداران حسینی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، یکی از تعزیه‌خوانان مراسم روز یازدهم روستای تلاوک ساری گفت: بیش از ۲۰ سال است که در نقش امام حسین (ع) تعزیه‌خوانی می‌کنم و به نظر من آنچه بسیار اثرگذار است ابراز احساسات و عواطف قشر‌های مختلف مردم از پیر، جوان، زن و مرد با نگاه‌های مختلف بوده که نشان می‌دهد تعزیه یک نمایش آئینی تأثیرگذار است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

وی افزود: عاشورا جریان اثرگذار است با وجود که قریب یک‌هزار و ۴۰۰ سال از این مراسم می‌گذرد هر روز تازه‌تر و عمیق‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: عاشورا شور و هیجانی در میان افراد به‌ویژه جوانان ایجاد کرده که می‌توان به عینه در مراسم و عزاداری‌ها مشاهده کرد و به‌طور حتم این شور و حرارت سیدالشهدا خاموش نمی‌شود.

ثبت آیین فرمابزوئن در  منطقه سورک و دودانگه در فهرست آثار معنوی ملی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برخی از آیین‌های عاشورایی مازندران در فهرست آثار معنوی ملی به ثبت رسیده، که مراسم آیینی مذهبی، کرنانوازی، کربزنی، منبرکشی، علم گردانی، سنت آیینی مذهبی طعام دهی در سورک و مراسم روز یازدهم در دودانگه ساری از جمله این مراسم است.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.