در گفتگو یکی از مداحان با باشگاه خبرنگاران اهواز؛

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

ماه محرم ماه درس گرفتن از آزادی و ایثار است، در ماه محرم به بزرگی و جاودانگی آزادی و ایثار پی می بریم و با گذشت و فداکاری امام حسین(ع) و یارانش بیش تر آشنا می شویم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در ماه محرم شیعیان جهان سیاه پوش می شوند و در غم شهادت امام حسین (ع) و یارانش به سوگ می نشینند، مداحان و سخنرانان هم از جمله افرادی هستند که در آشنایی مردم با این واقعه عظیم و جانسوز عاشورا نقش بسزایی دارند، در این گزارش با یکی از شاعران و مداحان استان خوزستان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانیم.

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

 خودتان را معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم، احمد سمیع هستم، متولد 15 فروردین 1338 و لیسانس مهندسی عمران

 از چه سنی شروع کردید به مداحی؟

حدودا از سن 10 سالگی شروع کردم و تا هم اکنون حدود 50 سال است که به نوکری اباعبدالله الحسین(ع) مشغولم و ان شاءالله خداوند این سعادت را از من نگیرد و بتوانم در این راه قدم بردارم.

 چگونه وارد مداحی شدید؟

با توجه به اینکه پدرم مرحوم حاج علی اکبر سمیع صدای زیبایی داشت و من نیز این ویژگی به ارث بردم و با حضور در جلسات قرآن که در مسجد حضرت علی(ع) برگزار میشد سبب ورود من به عرصه مداحی شد.

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

 از امام حسین(ع) چه می خواهید؟

فقط بصیرت و دشمن شناسی می خواهم و امیدوارم امام حسین (ع) این ویژگی ها را به همه ما عنایت کند.

کدامیک از اشعارتان را بیش تر دوست دارید؟

همه اشعاری و نوحه هایی که سرودم دوست دارم ولی به اشعار آیینی و عاشورایی علاقه بیش تری دارم

 اساتید شما چه کسانی بودند؟

حاج حسین آل مبارک و مرحوم حاج حبیب الله معلمی اساتیدی بودند که از حضور آن ها فیض و بهره بردم.

 تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

شعر خوب در امر مداحی شعری است که دارای پیام باشد و بصیرت افزایی کند.

 کدامیک از منبری های بزرگ را می شناختید؟ و احیانأ با آن ها منبر هم داشته اید؟

آقای فلسفی، مرحوم کافی و دیگر بزرگوارانی که از قبل از انقلاب از منبرهای آن ها استفاده می کردم

 از خود چه به یادگار گذاشته اید؟

حدودا 15 جلد کتاب شامل؛ شعرهایی است که سروده ام و در اختیار مداحان قرار داده ام تنها یادگاری ها از من هستند.

درباره  شور خوانی بگویید؟

شور در صورتیکه با شعور باشد ارزشمند است، در غیر اینصورت چیزی جز احساسات نیست.

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

 در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با عیا می باشد چه نظری دارید؟

هر سبکی برای خود محترم است، اما تقلید از سبک های غربی با توجه به اینکه موسیقی ایرانی بسیار غنی است، کاری اشتباه است.

برای کدام روضه ها بیش تر می سوزید؟

همه روضه های ابی عبدالله الحسین (ع) هر کدام در جایگاه خود قلب ها را می سوزاند و نمی شود آن ها از یکدیگر جدا کرد و تفاوتی قائل شد.

آیا به چشم خود کرامتی از اهل بیت علیهم السلام دیده اید؟ برای ما بگوئید.

کرامت ها درخصوص امام حسین(ع) زیاد است و آنچه که من را خیلی تحت تاثیر قرار داده این است که در یکی از روزهای ماه محرم در نمازخانه محل کارم در حال خواندن زیارت عاشورا به نیت حضرت رقیه (س) بودم از ایشان خواستم مرا بطلبد برای زیارت، با حال عجیبی زیارت عاشورا را خواندم و به پایان رساندم و خواسته ام فراموشم شد، تا اینکه صبح روز بعد شخصی با من تماس گرفت و از من دعوت کرد مرا برای رفتن به کربلا معلا و سپس به سوریه و زیارت حضرت رقیه(س) و حضرت زینب(س) و همه کارها به راحتی انجام شد و قبل از 24 ساعت تمام برنامه های سفرم مهیا شد و مشرف شدم به حرم این بانوی بزرگوار.

برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

بنده کوچکتر از آن هستم که نصیحت کنم به مداحان، ولی خلوص نیت، مطالعه، بصیرت داشتن در اعمال خود

برای بانیان هیأت چه نصیحتی دارید؟

بنده در جایگاهی نیستم که نصیحتی داشته باشم، ولی هرچه خلوص بیشتر باشد و متواضع تر باشند با خدام اباعبدالله الحسین(ع) سعی کنند خاکی و فروتن باشند نسبت به این بارگاه و تواضع بیشتر داشته باشند نزد سیدالشهدا محترم تر هستند.

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

 از شهدای کربلا کدامیک را بیش تر دوست دارید؟

نمی شود شهدای کربلا را تفکیک کرد و همه عزیز و محترمند و همه این بزرگواران را دوست دارم به آن ها ارادت دارم.

کدامیک از شعرای آئینی را بیش تر دوست می دارید؟

به همه شاعران آیینی ارادت دارم، ولی از اشعار آقای سازگار صاحب کتاب های نخل میثم بیش تر استفاده می کنم.

 توصیه شما به شاعران آئینی؟

شاعران آیینی خیلی بزرگوارتر از آن هستند و اطلاعاتشون شاید از من خیلی بیشتر باشه، شعری که از زبان یک شاعر آیینی سروده میشه و از قلمش تراوش می کنه باید دارای سوز، پیام و حماسه داشته باشه و هر 3 مورد را باهم داشته باشد.

 پیرغلام یعنی چی؟

کسی که عمرش را خالصانه در آستان حضرت دوست و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خدمت کرده، از اول عمر در دستگاه این بزرگوار خادم بوده و ادامه دهد.

 چقدر اشعار ما درخور امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) است؟

نمی شود درصد تعیین کرد آیا درخور این بزرگواران هستند یا نه، ولی هرکس به وسع خود "لا نکلف الله نفسا الا وسعها" در این آستان خدمت کرده و باید سعی شود دارای پیام و سوز و حماسه باشد و شان اهلبیت و خصوصا امام حسین(ع) را با اشعار پایین نیاریم. ولی درکل روند زیبایی و رشد اشعار بخصوص اشعار آیینی بعد انقلاب خیلی خوب و زیبا بوده است.

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

فکر می کنید چرا الان مداح ها به حرف بزرگ ترها گوش نمی کنند؟

اینطور نیست که بگوییم همه مداحان حرف شنوی ندارند، بندرت هستند کسانیکه حرف شنوی نداشته باشند، ولی اگر نظارت و کنترلی بر کار باشد این ها هم قابل کنترل هستند، ولی به نظر من بیشتر بجای اینکه بگوییم حرف گوش نمی دهند بهتر است نظارت بر کار مداحان را بیشتر کنیم و تا مشکلات رفع شود، چون مشکلات بین همه اقشار جامعه وجود دارد و مداحان مستثنی نیستند، ولی مداحان تاثیرگذارتر هستند.

 به نظرتان مناجات خوان کم داریم؟

بله خیلی کم داریم، چون سیستم مداحی بخصوص در استان خوزستان که تنوع آهنگ ها داریم، مداحان در بحث مناجات کم کار کرده اند و ضعیف هستند.

نظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی ها با مسجد چیست؟ به نظر می آید این ارتباط کم رنگ است؟

حسینیه ها و تکیه ها در واقع باید پل ارتباطی باشند با مساجد، و طوری باشد که بتوانیم افراد را از حسینیه ها و تکایا به مساجد جذب کنیم و اگر کمرنگی و ضعف در ارتباط ها مشاهده میشه این ضعف ممکنه از مساجد باشد و باید جذاب باشند.

ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟

باید بسیار آراسته و مرتب باشد، کسی که پشت میکرفون قرار می گیرد در معرض دید مردم است و مثل یک معلم و استاد باید ظاهرش در شان اهلبیت باشد و غرب گرا و غرب زده نباشد.

 یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟

رفتار یک مداح باید با حرف و عملش همخوانی داشته باشد، رفتارش به رفتار اهلبیت (ع) شباهت داشته باشد و تعهد و پیمانی که می بندد به آن پایبند باشد و عمل کند، اخلاق خوب، زیبا و با مردم مهربان باشد و طوری رفتار کند که در شان اهلبیت(ع) باشد و چون مداح را بعنوان الگوی دین اسلام می شناسند، لذا با آبروی اسلام بازی نکند.

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

 آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

من نمی توانم اشکال داشتن یا نداشتن پول گرفتن برای مداحی را تعیین کنم، ولی می توانم بگویم مداح نباید نرخ تعیین کند و درخصوص کم و زیادی پول نباید با افراد بحث کند، با خلوص نیت و برای رضایت خدا به کارش ادامه دهد، خدیه ای دادند تشکر کند و اگر هدیه ندادند بازهم تشکر کند و با اهلبیت(ع) معامله و از آن ها پاداش طلب کند.

 به نظر شما عزاداری امام حسین(ع) باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟ چگونه می توانيم برای امام حسين (ع) عزاداری كنيم؟

هیئت های اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری های ایشان باید پیام رسان مکتب و اهداف ابی عبدالله(ع) باشند، هیئتی که ماهیت آن پیام رسانی برای مکتب این بزرگوار و زنده نگه داشتن اسلام نباشد به نظر من هیئت نیست و باید اصلاح شود و همه افرادی که در هیئت ها خدمت می کنند باید گویای یک مسلمان واقعی باشند.

 هیأت‌ها چگونه می‌توانند در مقابل نفوذ فرهنگی سد ایجاد کنند؟

هیئت ها در صورتیکه محتوا و اهدافشان با اهداف اباعبدالله الحسین(ع) یکی باشد، سد هستند، اما اگر این هیئت ها از محتوا خالی شوند و دنبال اهداف دشمن باشند شبیه هیئت های هستند که به قول حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) که آب و نانشان را از لندن و انگلیس می گیرند و از آنجا تعذیه می شوند، نه تنها سد نمی شوند مقابل نفوذ فرهنگی بلکه خودشان عامل نفوذ فرهنگی هستند و باید جلوی فعالیت این هیئت ها گرفته شود.

 آفت‌هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟

آفت های هیئت ها تحریفات است که اخیرا بعد از انقلاب اسلامی در گوشه و کنار به چشم می خورد و اکثرا برگرفته از اتاق فکر وهابیت و استعمار خارجی است.

 هیئت‌ها چگونه می‌توانند پرده از نقشه‌ دشمن در تحولات روز بردارند؟ چگونه می‌توانند در برابر نفوذ فرهنگی دشمن، سد ایجاد کنند؟

بصیرت افزایی، افشاگری، جلوگیری از تحریفات در هیئت ها، تبلیغات مثبت، ارتباط با روحانیت موثر و قوی، حضور روحانیون در جلسات هیئت ها کمکی زیادی به جلوگیری از نفوذ فرهنگی خواهد کرد.

در راه عشق اباعبدالله الحسین(ع) خسته شدن معنا ندارد

 نقش مداحان در جذب جوانان و هدایت آنان به سمت معارف اسلامی به چه میزان است؟ چه اقداماتی باید در این راستا صورت گیرد؟

با اخلاق و رفتار خوب، سیرت درست و ظاهر مرتب و مثبت می توان آن ها را جذب کرد.

 نقش مداحان در دعوت جوانان به پرشور بودن هیئت های امام حسین(ع) چیست؟

بسیار نقشی موثری است و با اخلاق خوب می توان افراد را جذب کرد، چون صوت زیبا و دلربا می تواند باعث جذب افراد شود، لذا اگر اخلاقشان خوب باشد و الگو شوند و در راستای اهداف امام حسین(ع) باشد موجب رضایت خداوند و هدایت جوانان شوند.

سخن پایانی؟

پیرغلامی و سفید کردن محاسن در کسوت امام حسین(ع) اینقدر زیباست و زمانیکه به سن پیری می رسیم متوجه می شویم عشق اباعبدالله الحسین(ع) چقدر باارزش است و برای عاشق بودن به حضرت نباید خسته شویم و در راه عشق حسین خسته شدن معنا ندارد.

در پایان از شما خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اهواز که با  تهیه این گزارش سبب ترویج فرهنگ عاشورا و آشنایی مردم با ائمه اطهار(ع) می شوید تشکر کرده و از همگی خواستار دعا برای فرج و سلامتی صالحب العصر و الزمان(عج) هستم و التماس دعا دارم.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
حاج احمد سمیع افتخار استان خوزستان است
حاج احمد آقا دست بوس شما پیرغلام حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
جان ما فدای حسین