پنتاگون ساخت سلاح‌های بیولوژیکی مرگبار در گرجستان را تکذیب کرد

وزارت دفاع آمریکا گزارش روس‌ها درباره توسعه سلاح‌های بیولوژیک مرگبار در گرجستان را تکذیب کرد.

پنتاگون ساخت سلاح‌های بیولوژیکی مرگبار در گرجستان را تکذیب کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد آمریکا در حال توسعه سلاح‌های بیولوژیک در مرکز تحقیقات سلامت عمومی ریچارد جی لاگار گرجستان نیست.

اریک پاهون، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد: اتهامات مطرح شده از سوی شما (روسیه) کاملا پوچ بوده و احتمالا یکی از ابداعات کمپین اطلاعات غلط و خیالی روسیه علیه غرب است.

پاهون تاکید کرد: آمریکا در حال توسعه و گسترش سلاح‌های بیولوژیکی در مرکز لاگار نیست. اینها (سلاح‌های بیولوژیک) جزء تسهیلات آمریکا نیست.

ابتدای این هفته ایگور گیورگادز، وزیر سابق امنیت خارجه گرجستان در یک کنفرانس خبری در مسکو اعلام کرد او گزارش‌های از آمار مرگ و میر در اختیار دارد که می‌تواند ناشی از آزمایش واکسن‌های در آزمایشگاه تحت کمک مالی آمریکا موسوم به مرکز لاگار باشد.

وزیر سابق امنیت گرجستان افزود اسنادی دریافت کرده است که نشان می‌دهد این آزمایشگاه، آزمایش‌های مربوط به هپاتیت نوع سی را می‌تواند انجام دهد. همچنین بر اساس این اسناد، در دسامبر سال 2015، 30 نفر دچار مرگ شدند و بیش از 43 نفر نیز در ماه آوریل و اوت سال 2016 جان خود را از دست دادند که علت احتمالی مرگ این افراد مصرف دارو بوده است.

روسیه روز جمعه اعلام کرد از آمریکا خواسته است تا در این خصوص اطلاعاتی را ارائه دهد.

پاهون روز جمعه اعلام کرد که مرکز لاگار متعلق به مرکز ملی کنترل بیماری‌ها و بهداشت عمومی گرجستان است و یکی از مراکز مشترک سلامت انسانی و دامی در این کشور محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ماموریت مرکز لاگار کمک به حفاظت از شهروندان در برابر تهدیدات بیولوژیکی، ارتقای سلامت عمومی انسان و حیوان از طریق تشخیص بیماری‌های عفونی، نظارت بر اپیدمیولوژیک و انجام تحقیقات به نفع گرجستان، منطقه قفقاز و جامعه جهانی است.

دولت آمریکا در بهار سال 1943 به دستور فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور وقت این کشور برنامه سلاح‌های بیولوژیک (زیستی) خود را آغاز کرد. تحقیق درباره این سلاح‌ها در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم ادامه یافت و در خلال این دوران، آمریکا موفق شد انبار عظیمی از عوامل و سلاح‌های بیولوژیک به وجود آورد. برنامه سلاح‌های زیستی آمریکا تا مدتها مخفیانه دنبال می‌شد تا اینکه سالها بعد، افشای اینکه دولت آمریکا بدون رضایت افراد در آزمایشگاه‌ها و آزمایش‌های میدانی خود از عوامل زیستی برای آزمایش بر روی آنها استفاده کرده است، جنجال‌های فراوانی ایجاد کرده و برخی از جنبه‌های این برنامه تسلیحاتی گسترده را افشا کرد.

از بحث‌انگیزترین جنبه‌های آزمایش‌های سلاح‌های بیولوژیک آمریکا این بود که این کشور در سال 1956 در عملیاتی موسوم به «شهر بزرگ» (Big City) با اگزوز ماشین اقدام به پراکنده کردن باکتری بیماری سیاه زخم در شهرهای آمریکا کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، پنتاگون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار