باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تأثیر اورژانس اجتماعی بر سلامت اقشار آسیب پذیر جامعه

در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات آن‌ها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود، کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگارحوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی‌ها نشان دهنده آن است که در گذشته ارائه خدمات اجتماعی به مردم فقط از طریق مراجعه افراد به مراکز و مؤسسات امکان پذیر بود.

متاسفانه این شرایط موجب تأخیر یا کندی در ارائه و دریافت خدمات بود، این در حالی است که سازمان بهزیستی با بهره گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارائه خدمات اجتماعی به گروه‌های هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آن‌ها در تلاش است تا در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل خدمات خود را به مردم و گروه‌های هدف سازمان معرفی و ارائه دهد.

در واقع می‌توان گفت بهزیستی در تلاش است تا مداخلات خود را از مرکز محوری به جامعه محوری تغییر داده و از نظام خدمات اجتماعی پویا استفاده کند. این ضرورت از آنجا ناشی می‌شود که مسائل و آسیب‌های اجتماعی رشد روزافزونی در جامعه داشته، به طوری که مراکز و فعالیت‌های موجود پاسخگوی نیازها نبوده‌اند. در شرایط کنونی کودکان از جایگاه خاصی برخوردار هستند و اهمیت به این قشر جامعه، تأثیرات بسیار عمیقی در آینده کشور دارد.

در همین راستا دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی از سال 1383 اقدام به راه اندازی خط تلفن اورژانس اجتماعی با شماره سه رقمی (خط ١٢٣) کرده که در ابتدا با موضوع انجام مداخلات برای موارد کودک آزاری آغاز به کار کرد. در سال‌های اخیر با توجه به حمایت‌های خاص سازمان بهزیستی و امکانات و تجهیزات فراهم شده تمامی مراکز استان‌های کشور(30 استان) تحت پوشش این خط قرار دارند و این فعالیت از حوزه خاص کودک آزاری فراتر رفته و سایر گروه‌های در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را نیز شامل می‌شود. ضمن اینکه سایر گروه‌های هدف بهزیستی که در شرایط اورژانسی باشد را نیز در بر خواهد گرفت.

رشد آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق و اختلالات روانی موجب افزایش خشونت‌های خانگی، همسر آزاری، کودک آزاری‌ها، خودکشی و غیره در جامعه ایران شده است. افزایش این آسیب‌ها در محلات حاشیه نشین تهران نسبت به سایر مناطق و محلات شهری از رشد بیشتری برخوردار بوده است و به صورت بحران اجتماعی تلقی می‌شود. سازمان بهزیستی طرح اورژانس اجتماعی را در سال 1386 با هدف توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی اجرا کرده است.

در این خصوص رضا جعفری مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در شورای اداری تمام استان‌ها و شهرستان‌ها مطرح شده است که کارشناسان و مربیان سازمان بهزیستی در مدارس و مهد کودک‌ها حضور داشته باشند و دانش آموزان در معرض آسیب را معرفی کنند.

جعفری گفت: با توجه به مذاکراتی که با سازمان آموزش و پرورش صورت گرفته است، در صورت تشخیص کودکان معتاد و در معرض خودکشی به سازمان بهزیستی ارجاع داده شوند تا اورژانس اجتماعی بتواند خدمات تخصصی را به این افراد ارائه دهد.

مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی تاکید کرد: تاکنون  هیچ تحقیق جامعی در خصوص تعداد کودکان در معرض آسیب صورت نگرفته است و اورژانس اجتماعی هر گروهی را که احساس کند در معرض آسیب است و به کمک نیاز دارد، تحت پوشش قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید: مداخله موفق اورژانس اجتماعی در یک هزار و 250 مورد خودکشی در سال 96


وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی جامعه هدف وسیعی را شامل می‌شود، ادامه داد: موضوعات مداخله‌ای اورژانس اجتماعی شامل کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری، والد آزاری،خودکشی، فرار از منزل، دختران و پسران در معرض آسیب و گروه مبتلا به اختلالات جنسیتی و تنش‌های خانوادگی است.

مدیر کل امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی با بیان اینکه برای شناخت بهتر افراد جامعه از اورژانس اجتماعی به تمام استان‌ها ابلاغ شده است که تبلیغات محیطی و شهری داشته باشند، افزود: کارشناسان بهزیستی باید در شورای اداری شهرستان‌ها تبلیغات بیشتر اورژانس را مطرح کنند، در این راستا اخیرا ما با شورای سیاست گذاری سلامت سازمان صدا و سیما تفاهم نامه‌ای منعقد کردیم که بر مبنای آن صدا و سیما این اختیار را به ما می‌دهد تا بتوانیم از ظرفیت‌های رسانه ملی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار