ترویج فرهنگ وقف روشی موثر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

دومین جلسه پیشگیری از وقوم جرم با حضور مسئولین امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛حجت الاسلام عزیزی ، نماینده اداره کل تبلیغات اسلامی استان نیز با اشاره به برگزاری کنگره 2000 شهید استان خراسان جنوبی در مهرماه سال جاری، این همایش را ظرفیت مناسبی برای ترویج فرهنگ وقف برای پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی عنوان کرد.
وی با اشاره به اعزام 1045 مبلغ در سطح استان به برکت خون سیدالشهداء (ع) بیان کرد: پیش از فرارسیدن ماه محرم دو همایش توجیهی برای طلاب استان برگزار کردیم و اطلاع رسانی درخصوص فرهنگ سازی پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی و سامانه سجام صورت گرفت.
وی همچنین حضور بانوان در جلسات خانگی روضه ها را ظرفیت مهمی در این باره عنوان کرد.
شهردار بیرجند گفت: شهرداری در بحث پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی بصورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند همکاری کند.
جاوید افزود: درصد بالایی از آسیب های اجتماعی بدلیل عدم وجود تفریح و سرگرمی برای جوانان و نوجوانان بوده و شهرداری می تواند ظرفیت هایی برای این موارد در محلات ایجاد کند همانگونه که فضای سبز در محدده مهرشهر به وسعت 13.000 مترمربع و در محدوده سایت اداری به وسعت 9.000 مترمربع در زمین های وقفی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: اگر املاک مناسب در اختیار شهرداری قرار گیرد می توانیم از اعتبارات و امکانات خود در این جهت استفاده کنیم.
شهردار بیرجند گفت: درخصوص عدم وجود فضای سبز و محیط ورزشی در خیابان انقلاب که در جلسه قبل مطرح شد موضوع را با اداره اوقاف مطرح کردیم تا بتوان با تغییر کاربری و در اختیار قراردادن اراضی به اداره اوقاف، ارزش افزوده ایجاد کرده و نیاز این محله به مکانهای تفریحی و ورزشی را مرتفع کنیم.
حجت الاسلام وحدانی نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت : باید درخصوص بهره برداری و درصورت نیاز تغییر کاربری ملک با لحاظ کردن نیت واقف تدبیر لازم صورت پذیرد.
وی افزود: در حوزه رانندگی زیر خط فقر هستیم و موضوع مهمی که علاوه بر خطاهای انسانی و نا امن بوده خودروها مطرح است بحث زیرساخت های درون شهری بوده که با مشخص کردن میزان قصور دستگاه ها و سازمان های مختلف در وقوع و شدت وقوع حوادث رانندگی باید مطالبه کری در این باره صورت گیرد.
مسئول حوزه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز بیان کرد: حیطه اختیارات اداره کل ورزش و جوانان در بحث پیشگیری از وقوع جرم و اسیب های اجتماعی، محدوده باشگاه های ورزشی است.
کهنسال اظهار کرد: باشگاه های ورزشی سطح استان حدود 180 عدد است و نظارت بسیار دقیقی در این خصوص صورت می گیرد.
وی بزرگترین معضل ورزش در استان ما مربوط به تبلیغات و فروش داروهای غیرمجاز ورزشی در فضای مجازی دانست و گفت: برگزاری همایش های پیاده روی و سخنرانی کارشناسان دادگستری درباره مسائل و آسیب های اجتماعی و همچنین برگزاری کارگاه برای ورزشکاران سطح استان، از اقدامات این اداره کل در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بوده است.
رئیس اداره حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز در این جلسه با اشاره به زمین های متعدد وقفی که به امور ورزشی، درمانی و... اختصاص یافته گفت: ادراه کل اوقاف و امور خیریه استان در 18 ماه اخیر علاوه بر ایستگاه برداشت آب شرب خیابان پونه، 9 ایستگاه برداشت آب شرب دیگر احداث کرده است.
محمدنژاد همچنین به پروژه آب شیرین کن های صنعتی سطح شهر اشاره کرد و افزود: در تمامی نقاط شهر آب شیرین کن های صنعتی در حال احداث است و بزودی مردم شهر بیرجند از آب شیرین بهره مند خواهند شد.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه با اعلام اجرای 22 طرح کشوری با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی، از آموزش و توجیه 70 مدرس در این خصوص خبر داد و افزود: این مدرسین برای انتقال آموخته های خود در سطح همکاران و دانش آموزان دوره دیده اند.
تهامی با اشاره به اجرای طرح نماد(نظام مراقبت اجتماهی دانش آموزان) در 12 مدرسه استان در سال گذشته گفت: امسال دانش اموزان این مدارس غربالگری شده و موارد پرخطر شناسایی و درمان شده اند.
وی اظهار کرد: این پروژه به تمامی مدارس سطح کشور تا سال 1400گسترش خواهد یافت.
تهامی عدم ارائه اطلاعات صحیح و دقیق از سوی دانش اموزان و اولیای آنان را یکی از مشکلات عمده اجرای کامل و بدون نقص این طرح عنوان و ابراز امیدواری کرد با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی این موضوع بتوان در اجرای هرچه بهتر آن موفق بود.
سرهنگ قاسمی رئیس پلیس راهور بیرجند گفت: با فرارسیدن بازگشایی مدارس، مکاتبات لازم با شهرداری بیرجند درخصوص خط کشی معابر پیاده برای نظام بخشی به ترافیک شهری و کاهش آسیب ها صورت گرفته است.
وی افزود: همایش استقبال از مهر به منظور توجیه همکاران راهنمایی و رانندگی برگزار کرده ایم و از سه شنبه این هفته در آماده باش کامل هستیم.
.رئیس پلیس راهور بیرجند ادامه داد: برای رانندگان سرویس مدارس نیز کارگاهی خواهیم داشت و این خودروها با دریافت کارت تردد و برچسب مخصوص شناسایی خواهند شد.
سرهنگ قاسمی گفت: نقاط حادثه خیز معابر شهر بیرجند شناسایی شده اند و برای رفع ایرادات این معابر و نصب تجهیزات الکترونیکی کنترل ترافیک، علاوه بر همکاری بیشتر اداره راه و شهرسازی و شرکت توزیع نیروی برق، نیازمند اقدام جهادی شهرداری بیرجند هستیم.

برچسب ها: شهید ، وقف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.