اطلاعیه دامپزشکی درخصوص ذبح دام در معابر شهری

اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، در خصوص ذبح دام نذری در معابر و خیابانهای شهر در ایام سوگواری محرم، اطلاعیه صادر کرد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ در اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان آمده است: با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و برای حفظ سلامتی شهروندان و عزاداران و تأمین بهداشت‌ عمومی، خیران دام های نذری را در کشتارگاه های دام و تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی ذبح کنند.
همچنین خیران از خرید دام فاقد پیشینه مشخص و یا از افراد دوره گرد و یا دلالان دام خودداری و دام مورد نیاز را از مراکز عرضه دام و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

تیم‌های ویژه بازرسی بهداشتی و شرعی دامپزشکی همچون سالهای گذشته آماده ارائه خدمات به هم استانی ها برای ذبح دام هستند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه 49 درصد عوامل بیماری زا از حیوانات به انسان قابل انتقال است گفت: با توجه به امکان شیوع بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام از جمله تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو، تب مالت، سل، هاری و سیاه‌زخم، مردم از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه پرهیز کنند و توصیه‌های دامپزشکی را جدی بگیرند.
آقای بخشی افزود: کشتار و ذبح دام در منازل، معابر عمومی و در مسیر هیأت های عزاداری، علاوه بر گسترش آلودگی زیست محیطی، سبب انتشار بیماری‌های مشترک از دام به انسان می‌شود.
وی همچنین از خیران و به ویژه هیأت های مذهبی خواست گوشت دام‌های قربانی را در یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری و سپس مصرف کنند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در اطلاعیه ای از عزاداران و هیاتهای عزاداری خواست تا برای حفظ سلامت شهروندان، ضمن رعایت نکات بهداشتی در هیاتها و استفاده از مواد خام مصرفی سالم برای پخت و پز ، توزیع کنندگان آب و شربت، چای و غذا دارای کارت بهداشتی معتبر باشند.

برچسب ها: دامپزشکی ، ذبح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.