علیخانی مطرح کرد؛

1300 میلیارد تومان از اوراق مشارکت مترو هنوز تعیین تکلیف نشده است

عضو شورای شهر تهران با اشاره به تحقق 700 میلیاردی اوراق مشارکت گفت: 1300 میلیارد تومان دیگر هنوز تعیین تکلیف نشده است.

1300 میلیارد تومان از اوراق مشارکت مترو هنوز تعیین تکلیف نشده استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در نشست خبری این کمیسیون که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از کارهایی که کمیسیون عمران انجام داد اولویت بندی سیاست‌های کمیسیون عمران و حمل و نقل بود که هر معاونی که در شهرداری حضور داشته باشد، باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی از طرف شورا کارهای خود را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه در برخی از زمینه‌ها این دغدغه وجود نداشت، گفت: جلسات متعددی را برای پیگیری مسائل موجود برگزار کردیم و در حالی که شورا وظیفه اجرایی نداشت، ما به منظور تسهیل امورات در برخی موارد ورود کردیم.

علیخانی با اشاره به برگزاری جلسات با شرکت مترو ادامه داد: در این حوزه اتفاق جدی رخ نداده است، اما ما تشکیل شرکت مجتمع‌های ایستگاهی را تصویب کردیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران افزود: این شرکت‌ها در گذشته از مترو جدا شده بودند و ما مصوب کردیم که به مترو برگردانده شوند تا بتوانند نقش تأمین منابع مالی داشته باشند.

وی با بیان اینکه توزیع 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر محقق شد، ‌گفت: از سوی دیگر 1300 میلیارد تومان آن تعیین تکلیف نشده و مهلت قانونی آن تا شهریور به اتمام خواهد رسید.

علیخانی با اشاره به مشکلات مالی فراوانی که وجود دارد، گفت: 1300 میلیارد تومان اوراق، کمک بزرگی برای مترو است و محقق نشدن آن تا این زمان ما را نگران می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ مدارس استثنایی گفت: در لایحه پیشنهادی بحث سرویس مدارس استثنایی مبنی بر پیشنهاد 50 درصدی وجود نداشت.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به هزینه 12 میلیارد تومانی سرویس مدارس در سال گفت: امسال در بودجه تنها 6.5 میلیارد تومان برا‌ی آن در نظر گرفته شده و ما با کسری بودجه مواجه شده‌ایم.

وی افزود: چند نفر در جلسه پیشنهاد داشتیم که سرویس همچنان رایگان باشد و اکثر شورا هم با رایگان بودن آن موافق بودند و من هم فکر می‌کنم که اگر این سرویس همچنان رایگان باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به موضوعی که سال گذشته تحت عنوان اخذ عوارض برای ورود به بزرگراه‌ها مطرح شده بود، گفت: این موضوع در حد ایده بوده و طرح و لایحه‌ای نداشته است.

علیخانی با بیان اینکه روش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری می‌توان تعریف کرد که سودآور باشد، گفت: البته این موضوع هم می‌تواند به عنوان یک الگو در شهر اجرا شود، زیرا در خیلی از کشورها این اتفاق رخ می‌دهد، اما این کار نیازمند مطالعات کارشناسی است که اگر انجام آن مفید تشخیص داده شود، می‌توان بعد از آن که تبدیل به طرح و لایحه شد، نسبت به آن نظر داد.

وی با اشاره به مقررات تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد گفت: تعرفه‌ای که تصویب کردیم فقط مخصوص محدوده طرح ترافیک است و زوج و فرد را شامل نمی‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مصوبه‌ قدیمی درست بود و نمی‌توان گفت شهرداری نمی‌تواند بابت زوج و فرد عوارض بگیرد، تصریح کرد: شورا فقط وظیفه نرخ‌گذاری دارد و تعیین ساعات، وظیفه شورای ترافیک است که به خاطر نبود مدیریت یکپارچه تصمیمات به صورت جزیره‌ای گرفته می‌شود و اگر تمام تصمیمات شهر بر عهده شورا بود، چنین تناقضاتی را شاهد نبودیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرایی نشدن طرح دوچرخه اشتراکی افرود: تجربه استفاده از دوچرخه اشتراکی به عنوان حمل و نقل پاک در گذشته خوب نبوده، زیرا محل پارک و نگهداری دوچرخه‌ها هزینه داشت و پس از آن که این طرح متوقف شد، چند هزار دوچرخه نو و شکسته را در پارکینگ خلیج بر روی هم ریختند.

علیخانی با بیان اینکه پلیس راهور نسبت به طرح دوچرخه ایرادات ایمنی گرفته است، گفت: اگر مشکلات سابق در طرح جدید هم وجود داشته باشد، این طرح هم شکست می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه بین معاونت ترافیک و کمیسیون ترافیک تعاملی وجود ندارد، تصریح کرد: طرح دوچرخه اشتراکی را به کمیسیون ارائه نداده بودند و بدون اطلاع ما این طرح را به اجرا گذاشتند.

علیخانی در ادامه به موضوع نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پرداخت و گفت: در بخش اتوبوس دولت وارد کار شد و یک بسته حمایتی را برای اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری ارائه داد.

وی با بیان اینکه ما در شورا احساس کردیم که آن بسته فقط برای سفرهای برون شهری است،افزود: اعضای شورا نامه‌ای را برای رئیس جمهور امضاء و گوشزد کردند که بحث درون شهری هم در این بسته عملی شود.

علیخانی با بیان اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با وزارت کشور است و سازمان شهرداری‌ها آن را انجام می‌دهد، گفت: در این بخش شاهد تزریق اتوبوس به تهران به صورت جدی نبودیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بررسی‌های به عمل آمده از وضعیت اتوبوس‌ها گفت: مشکلات 300 اتوبوس را برطرف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای حمل و نقل دانش آموزان و دانشجویان اتوبوس‌های ویژه تهیه شد، گفت: در 22 منطقه 22 خط ویژه برای جابجایی دانش آموزان پیش بینی شده و اگر جواب دهد، برای سال آینده گسترش خواهد یافت.

علیخانی در خصوص اجرای طرح LRT گفت: مطالعات آن تا پایان شهریور انجام می‌شود که 3 خط LRT در نظر گرفته شده و تا پایان شهریور به شورا ارسال خواهد شد و اگر تصویب شود، به شورای هماهنگی ترافیک کشور می‌رود تا آنجا هم تصویب شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به جلسه‌ای که اعضاء با روحانی داشتند، گفت: در این جلسه بر نوسازی اتوبوس‌ها تأکید شد و به ما قول دادند که مشکل یارانه بلیت مترو و اتوبوس حل شود، اما هنوز این مشکل حل نشده و امیدواریم با حضور شهردار تهران در هیئت دولت به نتیجه برسد.

علیخانی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر بلیت مترو 3000 تومان است، گفت: تعرفه فعلی خیلی کمتر از این مبلغ است و دولت باید کمبود آن را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت سالانه 70 میلیارد تومان باید به مترو بدهد و تاکنون همواره از دادن آن خودداری کرده است.

علیخانی در ادامه در خصوص مشکلات احتمالی توسعه مترو به خاطر افزایش نرخ ارز، گفت: فعلا هزینه‌های مترو جزء ردیف‌هایی که دولت اعلام کرده نیست، اما شهردار تهران هم گفته است که باید هزینه‌های آن با نرخ ارز دولتی انجام شود.

وی افزود: سیگنالینگ خط 6 و 7 مترو خریداری شده و بخش زیادی از آن توانایی تولید در داخل را هم دارد، اما در خیلی از تجهیزات مترو نیازمند استفاده از ارز دولتی هستیم.

وی افزود: هیچ مبلغی از محل درآمدهای طرح ترافیک به شهرداری واریز نشده و اگرچه تذکر داده‌ایم، اما جواب نیامده است.

علیخانی در ادامه در خصوص درآمد شهرداری از محل پارک حاشیه خیابان‌ها گفت: در دوره قالیباف پارکو متروها تبدیل به پارکبان شدند و خیابان‌ها به شرکت‌ها اجاره داده شد و همواره مبلغی بیشتر از آنچه که روی برگه نوشته شده بود از مردم گرفته می‌شد و به جای اینکه این طرح برای شهرداری سودآور باشد، برای دیگران سودآور بود.

علیخانی با تأکید بر ضرورت کسب درآمد از محل پارک حاشیه‌ای خودروها گفت: اجرای این طرح می‌تواند به عنوان یک درآمد پایدار برای شهرداری محسوب شود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تاکنون به دلیل عدم اجرای پارک حاشیه‌ای 350 میلیارد تومان به شهرداری تهران خسارت وارد شده است.

وی در ادامه به موضوع تاکسی‌های اینترنتی پرداخت و گفت: این پدیده که ابتدا در کشورهای غربی صورت گرفت، به شکلی بود که همزمان با اجرا، مقررات آن هم ابلاغ می‌شد و اجازه نمی‌دادند تبدیل به معضل شود، اما در اینجا ما ابتدا اجازه فعالیت دادیم و بعد سراغ تنظیم ضوابط رفتیم.

علیخانی با بیان اینکه آئین‌نامه تاکسی‌های اینترنتی در وزارت کشور در حال نگارش است، گفت: چون در گذشته آئین‌نامه نبوده آن‌ها از معاونت علمی رئیس جمهور مجوز می‌گرفتند و توجهی هم به قانون حمل بار و مسافر که برعهده شهرداری‌ها است، نمی‌کردند و تمام زحماتی را که شهرداری کشیده است را به باد می‌دادند.

وی در خصوص گود کنار برج میلاد گفت: از نظر خودمان نهایت پیگیری نسبت به این موضوع انجام شده و ما هم از رهاسازی آن گله‌مندیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این مکان مشکل حقوقی دارد، گفت: معتقدیم هرچه سریعتر باید این مشکل حل شود و تأخیر در پایدارسازی آن مشکل پیش خواهد آورد.

علیخانی در ادامه در خصوص روابط بین کمیسیون عمران و حمل و نقل با معاونت حمل و نقل و ترافیک گفت: اگر کسی خارج از ضوابط، کاری انجام دهد، نهاد نظارتی هم وظیفه خود را انجام خواهد داد و کسانی که در اولویت‌ها تخلف کنند، برایشان تبعات خواهد داشت.

وی با اشاره به بدهی بیش از 50 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران گفت: شهردار تهران قول داده است که پرداخت‌ها عادلانه و با اولویت‌بندی انجام شود.

علیخانی در ادامه پدیده اتوبان‌های دوطبقه را موضوعی منسوخ شده در دنیا برشمرد و گفت: ساخت اتوبان دو طبقه در تهران کاری بود که بسیاری از کارشناسان حمل و نقل از ابتدا با انجام آن مخالف بودند، زیرا هم از نظر سیمای شهری خوب نبود و هم اینکه اگر آن هزینه در مترو انجام می‌شد، کمک زیادی به حمل و نقل عمومی می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار