گزارش 3 ماهه دبیرکل سازمان ملل از اوضاع افغانستان

دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش سه ماهه‌ای‌ از اوضاع افغانستان به شورای امنیت ارائه کرد.

گزارش 3 ماهه دبیرکل سازمان ملل از اوضاع افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش سه ماهه‌ای‌ از اوضاع افغانستان درباره تحولات اخیر سیاسی، امنیت، همکاری‌های منطقوی، مسایل حقوق بشر، هماهنگی کمک‌های توسعه‌‌ای، بازگشت پناهجویان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، روند انتخابات و آتش‌بس به شورای امنیت ارائه کرد.

گوتریش در این گزارش با تأکید بر این‌که با وجود بعضی دستاوردها، اوضاع امنیتی در این کشور شکننده است و تلفات غیرنظامیان نیز کاهش نیافته است، می‌گوید: «اوضاع امنیتی همچنان شکننده است؛ هرچند در جریان آتش‌بس در روزهای عید فطر، خشونت به گونه چشمگیری کاهش یافت، اما دفتر نمایندهگی سازمان ملل متحد در افغانستان بین پانزدهم ماه می و پانزده اگست، بیشتر از ۵۸۰۰ رویداد امنیتی را ثبت کرده است. این آمار ده درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد».

به گفته وی درگیری‌های مسلحانه ۶۱ درصد از رویدادهای امنیتی را تشکیل و این آمار ۱۴ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود افزوده است که در جریان تهیه این گزارش، هیچ تغییری در میزان کنترل دولت و طالبان در اراضی به وجود نیامده است. طالبان شماری از حملات سازمان یافته را بر مرکزهای بعضی از شهرها راه اندازی کردند و توانستند ولسوالی‌های جغتو و ده یک ولایت غزنی را تصرف نمایند.

در گزارش دبیرکل سازمان متحد، در باره اعتراض‌های احزاب سیاسی مبنی بر آوردن اصلاحات در سیستم انتخابات نیز اشاره شده است: «احزاب سیاسی به خواست‌شان برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اصرار می‌ورزند و شماری از جریان‌های سیاسی حتی تهدید کرده‌اند که در صورت پذیرفته نشدن خواست‌شان، این روند را تحریم خواهند کرد».

گوتریش با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان نیز گفت: «گروه داعش توانسته حضورش را در مناطق شرقی کشور حفظ کند؛ این گروه مسئولیت دست‌کم هشت حمله انتحاری را در ولایت ننگرهار به عهده گرفته به شمول دو حمله در شهر کابل و یک حمله در شهر گردیز. این گروه همچنان به جنگ در برابر طالبان در مناطق شرقی ادامه دادند؛ جنگ‌های شدید میان دو طرف در ولایت‌های کنر و ننگرهار گزارش شده است».

به نوشته یاس نیوز، در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که در پانزدهم ما جولای، یوناما گزارش شش ماهه‌اش را در باره حفاظت از غیرنظامیان در جریان درگیری‌های مسلحانه منتشر کرد. از تاریخ ۱جنوری و تا ۳۰ جون سال ۲۰۱۸، یوناما ۵۱۲۲ مورد تلفات غیرنظامیان را به ثبت رسانده است که از این میان، ۱۶۹۲ تن کشته شده‌اند و۳۴۳۰ تن دیگر زخم برداشته‌اند و در مجموع آسیب‌هایی که به غیرنظامیان در این مدت رسیده است، مشابه به سال ۲۰۱۷است.

بر بنیاد گزارش یوناما، ۶۷ درصد عامل این تلفات هراس‌افکنان چون طالبان، گروه داعش و دیگر گروه‌ها بوده‌اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار