شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی تبحر داشت

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ شهریار که دوران کودکی خود را در میان روستائیان صمیمی و خونگرم خوشکناب در کنارکوه افسونگر « حیدر بابا » گذرانده بود همچون تصویر برداری توانا خاطرات زندگانی لطیف خود را در میان مردم مهربان و پاک طینت روستا و در حریم آن کوه سحرانگیز به ذهن سپرد.

محمد محمدپورمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی،افزود: به علت عظمت وجودی شهریار 27 شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده است.

 

وی،با بیان اینکه این روز در تقویم ملی ایران ماندگار شده و حذف نخواهد شد، اظهار داشت: استاد شهریار به واسطه غنای شعری و مجموعه های پرنغز خود جغرافیای ایران را درنوردیده و در دل های مردم جهان جای گرفته است.

 

وی با بیان اینکه این امر نشان دهنده ذهن، زبان و روح معنوی و دینی استاد شهریار است، اظهار داشت: تاثیرگذاری اشعار عاشورایی و دینی شهریار بسیار بالا بوده چرا که اغلب شاعران تاریخ را روایت می کنند ولی شهریار تنها روایت گر تاریخ نیست بلکه خود را در بطن و متن واقعه می بیند.

 

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی تبحر داشت

 

محمدپور،در روستای خشکناب از توابع بخش تیکمه داش شهرستان بستان آباد واقع در 55 کیلومتری شرق تبریز به‌ دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

 

مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌ شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده ‌است.

 

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت و بیشتر در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کردوگفت:شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب و امام حسین (ع) ارادت ویژه داشت.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی تبحر داشت

شهریارشاعرنامدار تبریزی

علی اصغرشعردوست،همچنین بابیان اینکه پیش از شهریار شاعرانی سروده‌هایی دربارهٔ علی بن ابی‌طالب با همانندی‌هایی در وزن، قافیه، ردیف، مضمون و فضای شعری و نزدیک به شعر شهریار داشته‌اند که از نظر سوژه، زبان و اندیشه با شعر شهریار قابل مقایسه نیستند وافزود:شباهت‌های بین آن‌ها که شهریار مانند حافظ در افقی بالاتر از دستمایه‌های شعری پیش از خود هنرنمایی کرده‌است.

 

شاعر تبریزی ،بیان کرد: ایشان در شخصیت و منش و شعر و روش شاعرانه و مضامین و محتویات آثار او، کلامی جامع و مانع دارند که مرورش می‌تواند افقی دقیق و منسجم از این دردانه عالم شعر و شعور برای ما بسازد.

 

وی اظهارکرد: شهريار سيمرغى فراتر از قاف و قافيه بود كه زندگى و جهان را با شعرمى‏نگريست شعر شهريار مجموعه‏اى هماهنگ و دلكش از رنگ و صوت و زندگى است كه در هر دم و بازدم  ضرباهنگ دلها را تكرار مى‏كند.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی تبحر داشت

وی بااشاره به امتداد نگاه شهريار چه در جهت عمودى و چه در جهت افقى شايان تأمل است واضافه کرد:به عبارتى روشن‏تر، استاد ژرف و فراخ دارد با آنكه همه چيز را در دايره ديد خود دارداز ژرفاى نگاهش كاسته نمى‏شود. براى همين هم از نظر نگاه شاعرانه و هم از جهت مردمى بودن در اوج قرار مى‏گيرد.

 

شعردوست بیان کرد: شهريار آسمان شعر را سقف بشكافت و طرحى نو در انداخت؛ طرحى كه درجاودانگيش ترديد را راه نيست شورى كه او در آفاق كرد تنها در قلمرو دل آدمى قابل تصور است.

شعر شهریار،نماینده ی برحق رمانتیسم فردی در طول ادوار شعر ایرانی است

طوسی مدرس دانشگاه،  نیز بابیان اینکه شهریارِ شعر فارسی را نه با اشعارسفارشی و نه با اشعاری که در استقبال از سعدی و حافظ سروده نمی توان یافت، گفت:روح شاعرانگی او در اشعار مکتب اوست.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی تبحر داشت

 

وی تصریح کرد:مخاطب امروز باید در مکتب شهریار شعرنقاش او شعر هذیان دل و افسانه شب و ای وای مادرم در زبان فارسی و شاهکارهلی بی نظیری چون حیدربابا و سهندیه و خان ننه به زبان ترکی و نمونه هایی از این دست را که آینه ی تمام نمای شهریاری اوست به تماشا بنشیند.

 

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌ است.

 

انتهای پیام/

 

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.