آموزش و پرورش در اولین چالش مهر ماه؛

کمبود معلم ورزش و استعداد هایی که هدر می روند

آموزش و پرورش کماکان درگیر زنگ های ورزشی است که بدون مربی متخصص اداره می شود و به نوعی زنگ تفریحی ورزشی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزهای پایانی تابستان از راه رسید و صدای پای مهر به گوش می رسد ،بعد از سه ماه استراحت مدارس کشورمان باز می‌شود. در این میان شاید بهترین خاطرات ما از دوران تحصیل به همین شروع سال تحصیلی بازمی‌گردد، خاطره‌هایی که تا پایان عمر با ماست، همهمه سر صف، تقسیم شدن کلاسها و دیدن دوست صمیمی و قدیمی سال های قبل، از بهترین خاطره هایی است که در آغاز مهر ذهن همه را در این ایام درگیر می‌کند.

شیرین ترین خاطراتی که ما از دوران مدرسه و تحصیل به یاد داریم زنگ های ورزش مدرسه است که اگر زنگ آخر روز پنج شنبه ورزش داشتیم قرعه شانس به ناممان خورده بود و به همه دوستانمان پُز می‌دادیم. اما گاهی هم پیش می آمد که زنگ ورزش برایمان تبدیل به بدترین روز می‌شد چرا که معلم فیزیک، ریاضی یا شیمی به بهانه عقب افتادن درس مورد نظر زنگ ورزش را از زنگ شوخی و خنده و بازی به زنگ جدی تبدیل می‌کردند.

همین امر باعث شد به فکر بیفتیم تا به زنگ ورزش و تربیت بدنی مدارس در سطح کشور نگاهی بیاندازیم.

در بیشتر نقاط کشورمان زنگ ورزش مانند سایر دروس به منزله پرورش روح و جسم جدی گرفته نمی‌شود و این دو علت اصلی دارد. در ابتدا کمبود معلم های ورزش و دیگری کمبود امکانات سخت افزاری. در بسیاری از موارد زنگ ورزش بهره وری کافی را ندارد،به بطالت می‌گذرد ، استعداد ها شناسایی نمی‌شوند، یا دبیر ورزش ندارند  یا معلم مربوطه متخصص رشته تربیت بدنی نیست و از این قبیل مشکلات که هرکدام را  می توان در یک مبحث مفصل و جداگانه بررسی کرد.

حصارکی دانشجو دکتری تربیت بدنی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: معضلی در سیستم ساعت تربیت بدنی در همه سطوح داریم که زنگ ورزش را بیشتر به شوخی خنده دار بدل می‌کند تا یک درس عملی. زمانی که برای زنگ ورزش در نظر گرفته می شود، روی کاغذ دو ساعت است، در صورتی که مدارس کشور تقریبا به مدت 65-70 دقیقه به فعالیت و تربیت بدنی می پردازند که با احتساب تعویض لباس و حضور و غیاب دانش آموزان می‌توان گفت زمان زیادی هدر خواهد رفت و کارایی این درس از بین می رود.

او ادامه داد: اگر دبیر متخصص و مربوطه تربیت بدنی وجود داشته باشد و در حالت خوش بینانه درس تربیت بدنی جدی گرفته شود از مدارس انتظار می‌رود که کودکان و نوجوانان در حالت تعادلی اگر مشکل ستون فقرات دارند اصلاح حرکت شوند و یا اگر در رشته ای توانایی و استعداد دارند به سمت رشته مربوطه رهنمون شوند ولی این در مدرسه اتفاق نمی افتد زیرا که ساختار ها به سمت دعوت از یک فارغ التحصیل تربیت بدنی و متخصص قامت شناسی اصلاحی نرفته است و مشکل حرکتی در دانش آموز باقی می ماند اما در حالت خوشبینانه دبیرهای متخصص تربیت بدنی کودک یا نوجوان را به کانون هایی که در راستای اهداف مدارس سوق می‌دهند که در حیطه کاری خود به طور معمول دانش آموزی را که مشکل حرکتی دارد و یا فرد مستعد را شناسایی می‌کنند و باز هم همان قصه تکراری که پیگیری نمی‌شود. البته این فقط یک مثال از مدارس تهران است که یک مدیر کارآمد و خوش فکر ورزشی در راس معاونت منطقه حضور داشته باشد به تناسب، حدس وضعیت شهرستان‌هاکار زیاد سختی نیست.


 با  برنامه ریزی صحیح در استعداد یابی پایه نتایج مطلوبی به دست می‌آید

حصارکی افزود: اگر ما بتوانیم دبیران متخصص تربیت بدنی و تغذیه را در مدارس وارد کنیم می‌توانیم به یک نتیجه خوب در سطح کشوری برسیم. اما موفقیت‌هایمان بستگی به حضور دبیران متخصص تربیت بدنی در مدارس دارد که متاسفانه یا رشته‌شان مرتبط نیست یا آموزش لازم را ندیده اند تا بتوانند به بالا رفتن سطح ورزش و بحث استعدادیابی از پایه را برای حضور ورزشکاران تضمین کنند.

کمبود دبیر متخصص  به ریشه و ساختار ورزش کشور آسیب می زند

کارشناس تربیت بدنی در مورد المپیاد ورزشی دانش آموزی و تاثیر آن بر شناسایی و پرورش استعداد های ورزشی گفت: المپیاد ورزشی اتفاق خوبی است اما دبیران متخصصی که به دانش آموزان راه و رسم حضور در مسابقات را بیاموزند یا بتوانند در مسابقات شرکت کنند کم است تعداد دبیران بزرگترین مشکل و مسئله‌ای است که به ریشه و ساختار ورزش ایران آسیب می‌رساند چرا که دبیران  با دانش آموز کار تخصصی انجام نمی‌دهند و در هر منطقه آموزش و پرورش با کمبود دبیر مربوطه مواجه هستیم.

حصارکی اظهار کرد: بسیاری از دبیران غیر متخصص باعث آسیب به دانش آموزان می شوند درصورتی که دبیر متخصص می تواند زندگی و آینده یک دانش آموز و حتی کشورش را متحول کند.
او درباره استعدادیابی در مدارس بیان کرد:  استعدادیابی در ورزشهای گروهی ما در مسابقات کمک بسیاری می کند حتی در افزایش تعداد مدال در رشته‌هایی مانند شنا، ژیمناستیک و دو میدانی در سال های آینده موثر است.

رضوانی: با گنجاندن زنگ شنا در مدارس شاهد تحول  این رشته در نسل‌های بعد خواهیم بود

محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو نیز در اینباره به خبرنگار ما گفت: برای پیشرفت در ورزش شنا  باید این ورزش را از پایه و در مدارس آموزش دهیم ؛ ما در شنا تا به حال 41 مدال طلا گرفته‌ایم باید به صورت گسترده در زمینه این ورزش کار ‌کنیم نباید به صورت مقطعی و گلخانه‌ای باشد.

در بازیهای آسیایی جاکارتا، کشور ژاپن 19مدال طلا، چین 12 مدال طلا به دست آوردند برای رسیدن به چنین کشورهایی باید کارهای اساسی و پایه‌ای که از مدارس شروع شود را در دستور کار قرار دهیم، هر کودک و نوجوانی که به مدرسه می‌رود باید دو ساعت از این زمان را به ورزش شنا بپردازد.

او اظهار کرد: باید در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و چند شهر دیگر امکاناتی را بعنوان بستر و زیرساخت توسعه ورزش شنا در مدارس ایجاد کنیم تا بتوانیم شاهد تحول در استعدادیابی و آموزش این رشته در نسل‌های بعد باشیم.

رضوانی گفت: این موضوع نیازمند تعامل است که در این رابطه هم تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا شده است اما مشکلات سیستمی و ساختاری مانند نبود کتابی که وزارت آموزش و پرورش به صورت اجباری در مدارس تدریس کند مانع از به سرانجام رسیدن این تفاهم نامه شده است.

جعفری: زنگ تربیت بدنی در مدارس متوسطه دوم متحول می‌شود

محمد جعفری مدیر کل تربیت بدنی کل کشور در مورد وضعیت فعلی معلمان ورزش در مدارس کشور به خبرنگار ما گفت: تربیت بدنی در مدارس دوره دوم متوسطه متحول می‌شود ساعت  تربیت بدنی در پایه یازدهم افزایش یافت و این درس به پایه دوازدهم اضافه می‌شود.

30 دقیقه زمان زنگ ورزش برای پایه یازدهم افزایش یافت

وی درباره تعداد مربیان تخصصی ورزش در مدارس گفت: در کل کشور 33 هزار نیروی متخصص تربیت بدنی داریم که با توجه به برنامه استراتژیک آموزش و پرورش مبنی بر توسعه کمی و کیفی درس تربیت بدنی و با توجه به تحول سیستم آموزشی، در گذشته درس تربیت بدنی در پایه یازدهم 90 دقیقه برگزار می شد که حالا 120 دقیقه شده است، همچنین در پایه پیش دانشگاهی نظام قدیم یا دوازدهم کنونی درس تربیت بدنی تدریس نمی شد که در حال حاضر به این پایه اضافه شده است .

از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون نیروی متخصص ورزشی جذب می کنیم

جعفری ادامه داد: با توجه به این که وزارت آموزش و پرورش از گذشته با کمبود نیروی متخصص تربیت بدنی مواجه بوده است و این کمبود را از طریق معلمان حق التدریس جبران می‌کرد ، این افزایش ساعت های تدریس مدارس نیز مشکل را دو چندان کرده است و ما باز هم این کمبود را داریم.
مدیرکل تربیت بدنی کشورمان گفت: همه توان خود را به کار گرفته‌ایم کمبود نیروی متخصص را جبران کنیم که این موضوع را از دو طریق حل خواهیم کرد در اولین قدم جذب آموزگار تربیت بدنی از طریق دانشگاه فرهنگیان خواهد بود و با توجه به نیاز هر استان معلم تربیت بدنی مورد نیاز را تخصیص خواهیم داد، دومین راه حل هم برگزاری آزمون های استخدامی آموزش و پرورش خواهد بود.از طریق این آزمون‌ها حدود 1000- 1050 نفر نیروی متخصص و معلم تربیت بدنی جذب خواهیم کرد .

طرح جامع آموزش آموزگاران تربیت بدنی پایه ابتدایی کلید خورد


جعفری اظهار کرد: طرح جامع آموزش آموزگاران پایه از ابتدای تیرماه امسال استارت خورده است این طرح توسط مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان آغاز شد ، که پس از آن در ستادهای استانی ،کمیته محتوا تشکیل شد که دستورالعمل هایی را برای آموزش دبیران تربیت بدنی در مقطع پایه به کلیه شهرستان‌ها فرستادند.

5 میلیارد برای آموزش مربیان پایه دوم و سوم ابتدایی در نظر گرفتیم

وی ادامه داد: برای آموزش این دوره 40 ساعته که شامل بخش‌های تئوری و عملی است، حدود 5 میلیارد بودجه  اختصاص داده شد؛ مرحله اول این طرح به پایان رسیده است، مرحله بعد آموزش معلم های پایه دوم و سوم ابتدایی است که طبق برنامه 70 هزار آموزگار با اولویت مدارس دخترانه شروع به کار خواهند کرد.

جعفری با اشاره به معلم ها در پایه ابتدایی افزود: معلم های ابتدایی باید بتوانند ورزش را هم به کودکان آموزش دهند که این اتفاق نمی افتد مگر اینکه دبیر مربوطه خود هم آموزش دیده باشد و اهل ورزش باشد ،به همین دلیل دست نامه هایی(handbook) با محتوای مهارت های ورزش را باید در پایه های اول،دوم و سوم بیاموزند،در این مجموعه کتاب‌ها 80 بازی هم تعریف شده است که معلم باید بداند و از آن در تدریس استفاده کند.

استعدادیابی دانش آموزی با شروع مدارس جدی گرفته می‌شود

مدیر کل تربیت بدنی کل کشور در پایان گفت: با شروع فصل مدارس و آغاز هفته تربیت بدنی در26 مهرماه المپیادهای ورزشی شروع به کار خواهند کرد. در ابتدا مسابقات در سطح داخل مدارسی، بین پایه‌ای و غیره برگزار می‌شود و دبیران و معلمان مدارس و آموزشگاه‌های کشور دانش آموزان را زیر نظر می‌گیرند و درصورت تشخیص توانایی و استعداد کودکان و نوجوانان به کانون های درون مدرسه ای یا برون مدرسه ای راهنمایی می‌کنند تا در مسیر درست به سمت ورزش حرفه ای رهنمون شوند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.