باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

ناقوس مرگ چاپخانه‌ها با کمبود کاغذ به صدا در‌می‌آید

بدون شک صنعت چاپ در هر کشوری شاخصه‌ای مهم در رشد فرهنگی و ارتقای سواد افراد آن جامعه است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  ، کالاهای فرهنگی آرام آرام در حال حذف از سبد خانوار مردم است، از مردم که علتش را بپرسی، بیشترشان اولین دلیل را می نویسند به پای گرانی. 

سودجویی‌های داخلی و تحریم‌ها عامل ایجاد التهاب در صنعت چاپ

محمد‌علی انصاری‌پور رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان با اشاره به مشکلات صنعت چاپ به خبرنگار ما گفت: از دلایل مهم ایجاد التهاب در این صنعت همانند دیگر حوزه‌ها، موضوع تحریم‌هاست؛ البته سوء‌استفاده‌های اشخاصی که به دنبال ایجاد شرایط التهاب هستند، به این اوضاع نابسامان دامن زده است.

وی عنوان کرد: سیاست‌گزاری دولت مبنی بر تخصیص دلار 4200 تومانی به چاپ و نشر کتاب است.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ مادر صنایع دیگر است، افزود: این موضوع اهمیت هم‌افزایی بیش‌از‌پیش دولت و تصمیم‌گیرندگان در حوزه کاغذ را می‌طلبد؛ زیرا صنایع دیگر در موضوع بسته‌بندی و ارائه کالا، حتی صنایع دارویی و غذایی به نوعی به چاپ وابسته است.

انصاری‌پور با بیان اینکه اوضاع نابسامان دلار تاثیر بسزایی در تمامی صنایع و حوزه‌ها از جمله صنعت چاپ دارد،عنوان کرد: کاغذ و مقوا اصل نهاده‌ی صنعت چاپ است و قطعا با نرسیدن کاغذ به چاپخانه‌ها،عملا فعالیت این واحد‌های صنفی متوقف می‌شوند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان با اشاره به وضعیت چاپ مطبوعات اظهار کرد: مطبوعات هم منوط به واردات کاغذ است؛ زیرا میزان کاغذ تولید شده در کشور، پاسخ‌گوی نیاز کاغذ مطبوعات نیست.

وی افزود: اگر دولتمردان سیاست گزاری درستی برای واردات کاغذ انتخاب نکنند، با مشکلات جدی در حوزه مطبوعات  مواجه خواهیم بود.

ناقوس مرگ چاپخانه‌ها با کمبود کاغذ به صدا در‌می‌آید

صنعتی که هنوز به خود‌کفایی نرسیده است

انصاری‌پور با بیان اینکه مواد اولیه در حوزه صنعت چاپ مختص کاغذ نیست، تصریح کرد: تمامی مواد مصرفی از جمله مرکب و الکل وموارد و ملزومات دیگر صنعت چاپ، وارداتی هستند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان در مورد میزان خود‌کفایی در صنعت چاپ، اظهار کرد: در معدود کالاهایی مانند نوعی از مقوا،کاغذ‌های خاصی مانند روزنامه و مقداری مرکب امکان تولید در داخل کشور را داریم.

وی با اشاره به واردات مقواهای بسته‌بندی وگلاسه بیان داشت: بیشتر صنایع بسته‌بندی در صنایع نفیس، وابسته به مقواهای گلاسه است که متاسفانه امکان تولید آن در کشور نیست.

انصاری‌پور با بیان اینکه تولیدات مرکب در کشور، تامین‌کننده 20 درصد نیازهای بازار کشور است اظهار کرد:  80درصد نیاز کشور وابسته به واردات است.

وی در مورد تولید مقوا اضافه کرد:اگر تمام کارخانه‌جات تولید مقوا که در ایران فعالیت دارند با تمام ظرفیت تولید کنند،15تا 20 درصد نیاز بازار را تامین می‌کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در مورد تعطیلی واحدهای تولیدی عنوان کرد: باید برای تامین مواد اولیه تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات جدی صورت گیرد؛در غیر اینصورت با توقف فعالیت‌های این واحد‌ها مواجه‌ خواهیم شد؛کما اینکه اکنون نیز شاهد تعطیلی بعضی واحدها هستیم.

وی در مورد پیش‌بینی افزایش قیمت کاغذ گفت: اخیرا با افزایش سه برابری قیمت کاغذ مواجه شده‌ایم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان در مورد درمان صنعت چاپ تصریح کرد: باید دولتمردان به فکر تامین مواد اولیه باشند تا واردات نهاده‌های اولیه صورت گیرد تا از وضعیت به‌وجود آمده و بحران ‌های پیش‌رو جلوگیری کند.

 

ناقوس مرگ چاپخانه‌ها با کمبود کاغذ به صدا در‌می‌آید

دلار 4200تومانی برای واردات کاغذ در گرو تصمیم دولت

حسین علی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر ومیمه در مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به اقدامات مجلس در خصوص واردات کاغذ اظهار کرد: کار مجلس قانون گزاری است در حالی که واردات کاغذ نیاز به تصویب قانون ندارد.

وی افزود: مجلس برای انجام نظارت با فشار بر دولت درخواست سامان بخشیدن به وضعیت کاغذ را دارد.

نماینده ی مردم شاهین شهر،برخوار و میمه با بیان اینکه نباید یارانه ی این چنینی به کالایی تعلق گیرد،عنوان کرد: این اعتبار باید به صورت مساوات و به حساب تمامی جامعه اختصاص داده شود تا هرکس بنا به ضرورت و نیاز خود،این منابع را مدیریت کند.

حاجی دلیگانی در مورد موضوع تخصیص دلار 4200تومانی به چاپخانه داران تصریح کرد:باید منتظر تصمیم گیری دولت باشیم.

صنعت چاپ نیز مانند دیگر صنایع این روزها متاثر از نوسان قیمت ارز، در شرایط نابسامانی قرار دارد و از آنجایی که سهم فراوانی از نهاده‌های اولیه از جمله کاغذ وارداتی است، اتخاذ تصمیم‌گیری‌های اساسی از سوی دولتمردان و مسئولان را می‌طلبد.

تامین میزان تقاضای کشور به کاغذ وسایر نهاده‌های اولیه وکاهش اعمال مالیات گمرکی می‌تواند در بهبود این صنعت تا حدودی اثر‌بخش باشد.

 

انتهای پیام /س

گزارش از نعیمه حکمت پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار