تشریح فعالیت‌های فرهنگی موكب احمدبن موسی(ع)/ پیام‌رسان شهدای كربلا باشیم

مسئول کمیته فرهنگی موکب احمدبن موسی (ع) در تشریح فعالیت‌های این کمیته از اجرای برنامه‌ های متنوعی نظیر ختم قرآن، اقامه نماز‌های جماعت، برپایی مسابقات فرهنگی، نمایشگاه‌ های عکس خبر داد.

تشریح فعالیت‌های فرهنگی موكب احمدبن موسی(ع)/ پیام‌رسان شهدای كربلا باشیمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نشست هماهنگی کمیته فرهنگی موکب با حضور اعضای این کمیته و میلاد امیری‌نژاد مسئول کمیته اطلاع‌رسانی برگزار شد.

لطف‌الله حقیقی، مسئول کمیته فرهنگی موکب احمدبن موسی (ع) در این نشست، گفت: دو هدف مهم در موکب احمدبن موسی (ع) دنبال می‌شود یکی ایجاد وحدت و همدلی میان تمام موکب‌ها اعم از موکب‌های ایرانی و عراقی و به خصوص موکب‌های استان فارس جهت معرفی حماسه حضور مردم در پیاده‌روی اربعین دیگری ارائه خدمات فرهنگی به زائران امام حسین (ع) است.

وی با تصریح اینکه خدمات گسترده‌ای در بحث فعالیت‌های فرهنگی برای زائران تدارک دیده‌ایم، افزود: طی دو سال گذشته موکب احمدبن موسی (ع) در مباحث فرهنگی توانست مقام اول کشور را کسب کند.

حقیقی به تشریح فعالیت‌های این کمیته پرداخت و گفت: یکی از کار‌های عمده ما عمل به واجبات است و در این راستا اقامه نماز جماعت در موکب را سرلوحه کار‌های خود قرار داده‌ایم و در سال گذشته از ۱۰ تا ۲۳ ماه صفر حتی یک نوبت هم نماز جماعت در این موکب تعطیل نشد.

مسئول کمیته فرهنگی موکب احمدبن موسی (ع) فعالیت‌های قرآنی در این موکب را یادآور شد و گفت: مورد دوم توجه به قرآن در موکب است که ما در جای جای حرکت‌های فرهنگی خود به این مهم توجه کرده‌ایم تا هم از آموزه‌های قرآن استفاده کنیم و هم مبلغ آن‌ها باشیم.

برپایی مجالس جمع‌خوانی قرآن در موکب احمدبن موسی (ع)

وی اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار جلسات جمع‌خوانی و تلاوت قرآن در موکب احمدبن موسی (ع) برپا شد به‌طوری که بیش از ۲۰ نوبت ختم قرآن در این موکب انجام شد و از آنجا که دشمنان شبهه‌هایی فراوانی را بر علیه ما وارد می‌کنند که ما قرآن را رها کرده و تنها به دعا می‌پردازیم توجه به کتاب آسمانی را در فعالیت‌های فرهنگی موکب بیش از پیش مورد توجه قرار داده‌ایم.

حقیقی بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما در این کمیته توجه به نونهالان و نوجوانان است که در این راستا سال گذشته موفق شدیم یک پارک کودک در محل موکب راه‌اندازی کنیم و علاوه بر آن برای کودکان مسابقات مختلف فرهنگی تدارک ببینیم.

وی، برپایی نمایشگاه کربلای مکرر را به‌منظور معرفی یزید‌ها و شمر‌های زمان، اجرای برنامه‌های دعاخوانی مانند قرائت دعای کمیل، ندبه و زیارت عاشورا، زیارت اربعین و ادعیه در چند نوبت از شبانه‌روز و برپایی قریب ۱۱ شب مجلس روضه و اعزام مبلغ و مداح به سایر موکب‌ها را از دیگر فعالیت‌های این کمیته در سال گذشته عنوان کرد.

مسئول کمیته فرهنگی موکب احمدبن موسی (ع) همچنین اعزام مداح و سخنران به برنامه‌های زنده صدا و سیمای فارس در کربلای معلی را از دیگر فعالیت‌های این کمیته برشمرد و گفت: در سطوح مختلف فعالیت‌ها و خدمات مختلفی به زائران ارائه شد نظیر خطاطی بر روی کوله‌های پشتی، ارائه خدمات بهداشتی و راه‌اندازی ماشین‌های لباسشویی برای شست‌وشوی لباس‌های زائران از دیگر فعالیت‌های ما در سال گذشته بوده است.

به بعد فرهنگی اربعین بیش از پیش توجه داشته باشیم

وی گفت: امسال هم این برنامه‌ها با قوت ادامه خواهند داشت، اما ما بیشتر از آنکه دغدغه اسکان و تعذیه زائران داشته باشیم، باید به مسائل فرهنگی و بعد فرهنگی اربعین و نهضت امام حسین (ع) توجه داشته و پیام‌رسان شهدای کربلا و اهداف امام حسین (ع) باشیم.

حقیقی در ادامه از معرفی شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم استان فارس در موکب احمدبن موسی (ع) و پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و گفت: در این راستا عکس‌های شهدا تکثیر و چاپ شده است و به صورت بنر و پوستر در اختیار تمام موکب‌های استان فارس قرار داده می‌شود.

معرفی شهدای استان فارس در پیاده‌روی اربعین حسینی

سیدرضا متولی، مسئول انجمن راویان کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس نیز در این نشست گفت: باید بر روی موضوع معرفی شهدا به جد کار کنیم و این طرح به صورت واقعی عملیاتی شود تا تأثیرگذار باشد.

وی اظهار کرد: در این راستا ما از یک ماه و نیم گذشته وصیتنامه چندین نفر از شهدای استان فارس در رده‌های مختلف سپاه، بسیج، ارتش و ... و از شهرستان‌های استان انتخاب کرده و به زبان‌های مختلف ترجمه کرده‌ایم و بنا داریم تا این وصیتنامه‌ها را به همراه معرفی شهدا به‌صورت پوستر و بنر در مسیر پیاده‌روی اربعین و موکب‌های استان فارس به‌صورت گسترده توزیع کنیم.

متولی یادآور شد: چنین کاری (معرفی شهدا به زبان‌های مختلف) برای نخستین بار است که انجام می‌شود لذا باید با قدرت در این کار وارد شویم.

اهمیت ایجاد وحدت و همدلی میان موکب‌داران ایرانی و عراقی

سید رضا متولی مسئول انجمن راویان کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید فارس همچنین بر اهمیت همکاری و همدلی میان موکب‌داران عراقی و ایرانی تأکید کرد و گفت: خوب است که موکب‌داران ایرانی و عراقی در ارائه خدمات به زائران پیاده اربعین حسینی با همدیگر همکاری داشته باشند تا شاهد تأثیرگذاری بیشتری در بحث وحدت مسلمانان باشیم.

میلاد امیری‌نژاد، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی موکب احمدبن موسی (ع) نیز در این نشست گفت: جلسه هیئت امنای موکب احمدبن موسی (ع) روز جمعه، ۳۰ شهریورماه در نهاد نماینده، ولی فقیه در استان و به ریاست آیت‌الله دژکام و با حضور اعضا برگزار شد که در آن فعالیت‌های مختلف موکب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هفته آینده نیز نشست هماهنگی مسئولان موکب‌های استان فارس برگزار خواهد شد، گفت: ما در اجرای برنامه‌های فرهنگی موکب احمدبن موسی (ع) تلاش می‌کنیم تا با سایر موکب‌های استان تعامل برقرار کنیم.

امیری‌نژاد به فعالیت مجدد دفتر موکب در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) اشاره کرد و گفت: طی هفته‌های گذشته این دفتر مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده و همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای عاشقان خاندان عصمت و طهارت جهت خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) است.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی موکب احمدبن موسی (ع) با اشاره به تلاش دشمنان جهت ایجاد تفرقه میان دو کشور ایران و عراق و گفت: امسال بحث خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی را با حساسیت بیشتری دنبال می‌کنیم تا زحمات کسی نادیده گرفته نشده و این همایش عظیم و باشکوه با کمترین آسیب برگزار شود.

افزایش ظرفیت اسکان بانوان در موکب احمدبن موسی (ع)

وی با بیان اینکه امسال تلاش می‌کنیم تا ظرفیت پذیرش را در بخش بانوان افزایش دهیم، گفت: بحمد الهی زمینی که برای موکب در اربعین امسال مهیا کرده‌ایم دارای موقعیت بسیار مناسبی و نزدیک حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) است.

امیری‌نژاد همچنین از آمادگی این کمیته برای اجرای مسابقه تک عکس موبایلی در ایام اربعین خبر داد و گفت: دو کتاب عکس اربعین سال‌های گذشته هم آماده چاپ هستند و برای امسال هم آمادگی چاپ کتاب را هم در بحث مستندسازی خدمات و هم تک عکس موبایلی داریم.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار