توضیحات سرپرست حجاج ایرانی درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده شهدای منا

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: در پیگیری پرونده شهدای مسجدالحرام و فاجعه منا در سه سال گذشته لحظه‌ای کوتاهی نکرده‌ایم.

توضیحات سرپرست حجاج ایرانی درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده شهدای منابه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در پایان ویژه برنامه تمنای وصل در گرامیداشت شهدای مظلوم منا اظهار کرد: در اتاق بنده و رئیس سازمان حج و زیارت همواره به روی خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام باز بوده و هر وقت خانواده‌ها مراجعه کردند به محضرشان رسیدیم و حرف‌های شان را گوش کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در پرونده شهدای مسجدالحرام و منا اظهار داشت: ما مرحله به مرحله کار‌های مربوط به خانواده‌های شهدای فاجعه منا را دنبال کرده‌ایم و به دلیل قطعی روابط سیاسی دو کشور تنها جایی هم که این کار را انجام داده بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت است، ما در تمام مذاکرات سیاسی که با عربستان داشته ایم اولین موضوع مورد بحث شهدای مسجد الحرام و فاجعه منا بوده و الحمدالله گام به گام جلو رفته و به مرحله خوبی نزدیک شده ایم.

وی با اشاره به درخواست اخیر دفتر نمایندگی عربستان در نیویورک برای اعلام اسامی شهدای مسجدالحرام و ورثه آن‌ها توسط جمهوری اسلامی ایران، گفت: خانواده‌ها روزشنبه (۳۱ شهریورماه) آخرین وکالت نامه را امضا و ارسال کرده اند که بزودی از طریق وزارت امور خارجه خواهیم فرستاد و امیدواریم اولین بخش پرداخت دیه به آن‌ها به زودی به نتیجه برسد.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص کمیته حقیقت‌یاب افزود: امسال این مورد را به صورت جدی پیگیری کردیم، با امیر مدینه که فرزند پادشاه عربستان هم هست صحبت کردم و ازایشان خواسته شد تا این موضوع را دنبال کند و به نتیجه برساند. البته وزیرحج عربستان می‌گوید کمیته‌ای که تشکیل داده اند هنوزبه نتیجه نهایی نرسیده است.

وی گفت: در قم هم کمیته‌ای برای زنده نگهداشتن این خاطره تلخ بیاد مانده ازسه سال قبل تشکیل داده ایم تا کاملا زوایای این حادثه ثبت شود و کسی نتواند آن را تحریف کند. در مورد حج خونین سال ۶۶ هم این کار را کرده ایم وتاکنون ۱۲ جلد کتاب درباره آن حادثه خونین برای چاپ آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه امور مربوط به دو حادثه مسجدالحرام و منا همچنان در حال پیگیری است تا انشاءالله به طور کامل زوایای آن حادثه مشخص و آماده شود، تصریح کرد: در این سه سال ما همیشه پاسخگوی خانواده‌های شهدا بوده ایم و حرف هایشان را گوش کرده ایم. البته یک سری ازمسائل در حیطه مسئولیت ما نیست یعنی ما نمی‌توانیم در محاکم بین‌المللی ادعایی مطرح کنیم و اگر قراراست این کار انجام شود، به عهده وزارت امور خارجه است، در عین حال با پیگیری‌های صورت گرفته وکیلی در عربستان انتخاب و نزدیک به صد هزار ریال سعودی به وی پرداخت کرده‌ایم تا مسئله شهدای مسجدالحرام و منا را پیگیری کند. همچنین امیدوارم گفتگوی مفصلی که در این خصوص امسال با امیر مدینه داشتم به نتیجه برسد.

سرپرست حجاج ایرانی برپایی حج با عزت و آبرومند زائران کشورمان در دو سال اخیر علی‌رغم روابط تیره دو کشور را برکت خون شهدا دانست و اظهار داشت: عزت حاصل شده برای حجاج نتیجه مظلومیت شهدای مسجدالحرام و منا است که در حال احرام و با لب تشنه و در حال عبادت مظلومانه به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که مسئله شهدای منا را پیگیری می‌کند جمهوری اسلامی ایران است، ابراز امیدواری کرد که این پرونده نیز به نتیجه برسد.

وی افزود: به طرف سعودی گفته ایم که ما در کمیته حقیقت یاب حضور نداریم و باید فیلم‌ها و مدارک موجود در اختیار ما هم قرار گیرد تا بتوانیم نتیجه نهایی را به مردم اعلام کنیم، لیکن تنها روزنه‌ای که الان وجود دارد گفتگو‌های حج و زیارت است، چرا که در شرایط فعلی ارتباط سیاسی و اقتصادی با عربستان نداریم و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد از همین طریق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر درپاسخ به سوالی درمورد سفرعمره اظهارداشت: دراین زمینه مذاکراتی با طرف سعودی داشته‌ایم لیکن اعزام زائران به عمره منوط به نظر و تصمیم گیری مسئولان کشوراست.

انتهای پیام/

برچسب ها: حج و زیارت ، حج 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۷
هنوز کاری انجام ندادید؟؟؟؟؟؟!!!!
آخرین اخبار