باشگاه خبرنگاران جوان زنجان گزارش می دهد؛

یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی؛ کلامی که بر دلها نشست

استاد حاج ولی الله کلامی زنجانی پیرغلام و شاعر شعر معروف یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی از عمری خدمتگزاری در دستگاه اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام حکایت می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛محرم حکایت دلدادگی مردان و زنانی عاشقی است  که خالق جلوه های ناب و بی بدیل در عزای حسینی هستند.

مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) هم  جزو همین ارادتمندان کوی یار هستند  که در ماه محرم  با ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام  می خواهند سهمی در این عزاداری ها داشته باشند.

 به همین بهانه با استاد حاج ولی الله کلامی زنجانی یکی از مداحان  و شاعران اهل بیت استان گفتگو کردیم.

خودتان را معرفی کنید

سلام علیکم ولی الله کلامی زنجانی و متولد 1333 هستم .

 

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

از چه سنی شروع کردید به مداحی؟

از سن 13 سالگی  در وصف ائمه اطهار شعر می سرودم  و مداحی می کردم.

 چگونه وارد مداحی شدید؟

از همان ابتدای کودکی  در منزل ما رو ضه خوانی و مراسم عزای امام حسین(ع)  بر پا بود و من از همان زمان نوکری در بارگاه این بزرگان را از مادر آموختم  و رفته رفته با تشویق های پدرم، و دایی شهیدم  مداحی را آغاز کردم  و استادان بزرگی از شهر های زنجان ،اردبیل و تبریز مشوق بسیار مهمی برای  ادامه این مسیر بودند و الحمدالله قریب به 38 سال است که افتخار سرودن  شعر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان را دارم.

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

 

استاد کلامی از امام حسین(ع) چه می خواهید؟

از امام حسين (ع) می خواهم هوای ما را داشته باشد تا راه را گم نکنیم چون ائمه اطهار به همه عالم هستی مخصوصا به کسانی که زیر پرچم اهل بیت هستند اشراف کامل دارند در تاریخ اسلام کسانی بوده اند که حتی در رکاب  پیامبر در جنگ ها شمشیر زدند ولی امور دنیوی  باعث شد در روز عاشورا امام حسین (ع) را تنها بگذارند و دعوت امام  زمان خود را اجابت نکنند از این بزرگوار می خواهم عاقبت به خیر شویم.

 

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

 

 کدامیک از اشعارتان را بیش تر دوست دارید؟

اشعار همچون اولاد برای یک شاعر محسوب می شوند، اشعار دو نوع هستند شعری داریم که جوششی اند و از ضمیر و درون  شاعر بر می آید و شعر های هم هستند که به سفارش افراد سروده می شوند لذا اشعاری که از دل بر می آید بر دل می نشینند و بیشتر ماندگار هستند .

 صد مرده زنده می شود از نام یا حسین       ارباب ما معلم عیسی ابن مریم است

عیسی اگر در آخر عمرش عروج کرد    قنداقه حسین شرف عرش اعظم است

و همچنین نوحه ترکی دولانور علی قیزی مقتلی قان ایچنده بیر بدن آختارور    یولون اوسته قافله لنگ اولوب باجی قارداشا کفن آختارور بیشتر مورد توجه مردم بودند.

 

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

 اساتید شما چه کسانی بودند؟

مرحوم امیدی زنجانی  ، منطقی زنجانی ، منزوی اردبیلی و عابد تبریزی و دیگر مداحان بزرگ و نام آشنا از شهر های تبریز اردبیل و زنجان مشوق ها و اساتید من در سرودن اشعارم بودند .

 تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

همانطور که رهبر عزیزمان فرموده اند گاهی یک بیت  شعر از یک منبر خطیب بیشتر اثز گذار است شعر اگر به جا و در زمان خود گفته شود بسیار تاثیر گذار خواهد بود زمانیکه امام حسین (ع) از حضرت قاسم پرسیدند ای پسر برادرم! مرگ در نزد تو چگونه است؟» گفت: «یا عم احلی من العسل؛ ای عمو مرگ در نزدم شیرین تر از عسل است و می بینیم این جمله در تاریخ ماندگار شد.

پس شعر خوب  و قوی اگر به وقت باشد می تواند مسیر زندگی  یک مخاطب را عوض کند .

 کدامیک از منبری های بزرگ را می شناختید؟ و احیانأ با آن ها منبر هم داشته اید؟

آیت الله عزالدین زنجانی ،حاج میرزا علی در زنجان ، آیت الله قائمی ،حجت الاسلام پناهیان و......

در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی می باشد چه نظری دارید؟

زندگی سیدالشهدا همانند طلوع آفتاب است برای ما تکراری نمی شود چون در هر طلوع به ما نور و گرما و انرژی خود را می بخشد و هر آهنگ و موسیقی که تورو به خدا نزدیک کند و زمینه وصال تو به این بزرگواران را فراهم آورد مورد پسند است و هر موسیقی که تو را به گناه تشویق کند حرام است، من فکر می کنم  بیشتر آهنگ های هم که در عزاداری ها تداعی کننده  موسیقی های خوب نیستند به عمد انجام نمی شود و انشاالله با توجهات خود امام حسین درست خواهد شد و افرادی هم که نیت سوء دارند همچون حبابی روی آب هستند که خودشان با یک موج کنار گذاشته خواهند شد.

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

کدام روضه ها بیش تر می سوزید؟

ذکر مصائب  حضرت زینب (س) این شیر زن دشت کربلا با همه آن مصابیی که بر خاندان اهل بیت وارد شده بود با حضور در كاخ برخی حكمرانان جور زمان مانند يزيد با تاكيد برحقانيت طريق آل محمد بر سخنان و تبليغات مسموم خاندان اميه درباره بنی هاشم خط بطلان كشيد.

 آیا به چشم خود کرامتی از اهل بیت علیهم السلام دیده اید؟ برای ما بگوئید

به نظر من دیدن کرامات اهل بیت دلیل بر بزرگی ما نیست بلکه دلیل بر بزرگی و عنایات آنهاست چون خیلی ها شانه به شانه پیامبر راه رفتند و با ایشان غذا خوردند ولی در تاریخ جای ندارند و نامی از آن ها به میان آورده نمی شود ما باید از آن ها دور نشویم و با توسل به اهل بیت (ع) عاقبت به خیر شویم چرا که خیلی از بزرگان راه را در حساس ترین موقع به بی راهه رفتند.

 برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

آلوده زرق و برق نشوند و هرچه قدر می توانند اخلاص داشته باشند و هرگز مغرور نشوند و به دنبال شهرت  و سکوی پرواز نباشند و  با توسل وظیفه خود را انجام دهند و بدانند که اگر امام حسین(ع)  بخواهد دست  آنها را می گیرد و بلند شان می کند و عزیزشان می گرداند.

 

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

استاد کلامی از شهدای کربلا کدامیک را بیش تر دوست دارید؟

وهب  و همچنین حضرت علی اصغر (ع) که مصائب این بزرگوار بسیار دردناک است .

 پیرغلام به چه کسانی می گویند؟

پیر غلام کسی است که عمرش را وقت اهل بیت کرده است.

ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟

مداح همچنان که به دنبال آهنگ و اشعار با مضامین قوی می رود  باید یکسری مسائل همچون پوشش ،رفتار، نظافت ، انتخاب مجلس را  نیز مورد توجه قرار دهد.یعنی هم مراقب ظاهر و هم مراقب باطن خود باشد.

 آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

نباید مداحی به تجارت تبدیل شود و یا برای مداحی در هیئت ها شرط و شروط مالی بگذارد ولی صله دادن از زمان اهل بیت رواج داشته است و مداح هر صله ای که از طرف بانی به او داده می شود را  دریافت کند  و بداند صله اصلی را از  خود حضرت زهرا (س) خواهد گرفت.

به نظر شما عزاداری امام حسین(ع) باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟ چگونه می توانيم برای امام حسين (ع) عزاداری كنيم؟

عزاداری امام حسین (ع) باید در شان امام حسین (ع) باشد و باید مراقب آفت های که از جانب دشمنان به خصوص بوسیله فضای مجازی هیئت ها را تهدید می کند بود  داشتن بصیرت  و شناخت در هیئت ها بسیار مهم است وهیئات نباید سکولار باشند . راز پایداری موفقیت دسته حسینیه اعظم زنجان و زینبیه زنجان  هم در این است که ما اینجا مبلغ  و طرفدار یک گروه  و حزب و یا فرد خاصی  نیستیم  بلکه خواسته ها و مطالبات مقام معظم رهبری است که  مورد توجه است.

 

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

 

چگونه می‌توان پرده از نقشه‌ دشمن بردارند و در برابر نفوذ فرهنگی دشمنان سد ایجاد کنند؟

با وحدت کلام و انتخاب شعار واحد همچون هیهات من ذله  می تواند به هیئات مذهبی در این باره کمک کند، چون وقتی دلها یکی باشد و همدلی وجود داشته باشد وشعار هیئت ها واحد شود آنوقت است خرافات و انحرافات و فتنه ها نمی توانند تاثیر گذار باشند.

نقش مداحان در دعوت  افراد بویژه جوانان به پرشور بودن هیئت های امام حسین(ع) چیست؟

مداحان با درست خوانی  و پرهیز از گفتن موضوعات کاذب  و با مقتل خوانی درست  در دعوت جوانان پرشور به مراسمات امام حسین (ع)  نقش دارند چون جوانان پس از خارج شدن در مورد مطالب و اشعار مداحان تفکر می کنند پس  مداحان  سعی کنند در کنار مداحی در مجالس عزاداری اهداف قیام عاشورا را به جوانان بیان کنند و یک مداح  باید نوع رفتارش به خصوص با کودکان طوری باشد که باعث جذب آنها به مجالس عزاداری شوند به خصوص  در کنار هیئت ها  مهد های کودکی برای کم سن و سال ها اختصاص داده شود این ها همه در جذب مردم به مجالس عزاداری امام حسین (ع) تاثیر گذار است.

استاد کلامی از خود چه چیزی به یادگاری گذاشتید؟

یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمه یکی از سروده های من  است که با توجهات خود سیداالشهدا (ع) خیلی مورد توجه ارادتمندان آن حضرت  چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور قرار گرفت و حتی خیلی از کسانی که زبانشان ترکی نیست این شعر را حفظ هستند.

 

یل یاتار  طوفان یاتار  یاتماز حسینین پرچمه /کلامی که بر دلها نشست

 سخن پایانی

از همه عزیزانی که  با تهیه فیلم و گزارش از عزاداری های  امام حسین (ع) در ترویج فرهنگ حسینی تلاش می کنند سپاسگزارم.

زهرا نصیری

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حاما
۱۸:۰۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
خیلی آموزنده بود