رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان مطرح کرد؛

فرماندهان جوان جنگ تحمیلی را اداره کردند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان با تأکید بر اینکه فرماندهان جوان توانستند جنگ تحمیلی علیه ملت ایران را اداره کنند، گفت: تحکیم وحدت ملی از مشخصات دوران دفاع مقدس بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  سعید فرح بخش پیش از ظهر دوشنبه در همایش «یاران بی ادعا» با اشاره به هفته دفاع مقدس و دستاورد‌های جنگ تحمیلی اظهار داشت: بعد از انقلاب ایران در سال ۵۹ مورد تهاجم کشور عراق قرار گرفت و این تهاجم بسیار گسترده بود؛ صدام در نظر داشت که شهر‌های مرزی به ویژه خوزستان را اشغال کند.

وی با بیان اینکه در ابتدای جنگ هم عراق موفق بود و لشکر صدام تا دروازه‌های شهر اهواز آمده بود و برخی شهر‌ها مثل خرمشهر را می‌خواستند اشغال کنند، تصریح کرد: تهاجم اولیه بسیار گسترده و غافلگیرانه بود؛ ارتش ما هم برای مقابله با این تهاجم آمادگی لازم را نداشت، بعد از گذشت ایام کوتاهی ایران مقاومت کرد و جلوی پیشروی را گرفت و حالت تهاجمی به خود گرفتیم توانستیم شهر‌ها و مناطق خود را آزاد کنیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مختلفی انجام دادیم و نتیجه آن در دفاع مقدس حصول دستاورد‌هایی در زمینه‌های اجتماعی، نظامی، سیاسی و ... بود، افزود: تجربه جنگ باعث شد که بسیاری از کشور‌ها حتی خیال دست درازی به ایران را نداشته باشند؛ در بخش‌های نظامی، صنایع دفاعی، تاکتیک‌های جنگی و ... تجربه‌های ارزنده‌ای کسب کردیم.

فرح بخش با اشاره به اینکه امروز کمتر کشوری جسارت می‌کند که به کشور ما نگاه نظامی داشته باشد، کشور‌های متخاصم فشار می‌آورند، اما جسارت ورود به کشور را ندارند، این مرهون تجربیات هشت سال دفاع مقدس است، گفت: در آن ایام تقریبا یک کشور تنها بودیم؛ کشور‌های بلوک شرق و غرب با صدام بودند و از او حمایت می‌کردند، این تنهایی باعث شد تجربیات زیادی کسب کنیم و امروز اندوخته بسیاری در حوزه صنایع جنگی داریم.

وی با بیان اینکه در بحث سیاسی هم تجربه کسب کردیم؛ توانستیم چالش‌ها را پشت سر بگذاریم و برخی کشور‌ها را با خود همسو کنیم، مثل کشور‌های پاکستان و سوریه و ... تصریح کرد: توانستیم آمریکا را به چالش بکشانیم، دارایی‌های کشور را آزاد کردیم و به لحاظ تعاملات بین المللی موفقیت‌هایی کسب کردیم.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان با تاکید بر اینکه یکی دیگر از دستاورد‌های دفاع مقدس بحث خودباوری بود که در جوانان ایجاد شد، افزود: وقتی جنگ شروع شد به تدریج توانستیم روی پای خود بایستیم و سازماندهی به نیرو‌ها بدهیم و بسیج مردمی ایجاد کنیم، با همین بسیج مردمی بسیاری از توطئه‌ها خنثی شد، بدون اتکای به شرق و غرب روی پای خود ایستادیم.

فرح بخش با اشاره به اینکه شهید حسن باقری جوانی بود که در ابتدای جنگ اکثر عملیات‌های نظامی را ایشان طراحی می‌کرد؛ این نشان می‌دهد که زمینه پرورش استعداد‌ها در کشور فراهم شده بود، اظهار داشت: فرماندهان جنگی که توانستند جنگ را اداره کنند و از تمامیت ارضی کشور دفاع کنند جوانانی بودند که ۱۸ ساله و ۲۰ ساله بودند؛ زمینه بروز خلاقیت‌ها و استعداد‌های آن‌ها در دفاع مقدس فراهم شده بود.

وی یادآور شد: این جوانان هرکدام فرماندهی شدند و ما در آن دوران با وفور فرماندهانی مواجه بودیم که هرکدام سردار و امیری بودند؛ شهید صیاد شیرازی از این دست فرماندهان بود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی لرستان رشد باور‌های دینی را یکی دیگر از دستاورد‌های دفاع مقدس دانست و افزود: جوانان تحت این ارزش‌ها رشد و پرورش پیدا می‌کردند، فضایی که در ایام جنگ وجود داشت به ویژه در جبهه قابل قیاس با هیچ زمانی نیست، ارزش‌های دینی و انسانی مورد توجه مردم بود.

فرحی بخش با بیان اینکه تحکیم وحدت ملی از مشخصات ایام جنگ و دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: همه تفکرات و گروه‌های سیاسی در خدمت جنگ و اهداف انقلاب بودند، درست بود اختلاف سلیقه داشتند، ولی آن وحدت و هارمونی و هماهنگی بین نیرو‌های انقلاب وجود داشت، همه سلایق سیاسی وحدت داشتند و در راستای منافع ملی و اسلامی کشور حرکت کردند.

انتهای پیام/د

همایش «یاران بی ادعا» در خرم آباد

برچسب ها: دفاع مقدس ، شهدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار